Senaste nytt

SAS Sista Minuten biljetter för ungdom försvinner den 14:e Maj

Jonas C

Medlem
Jo, det är jag medveten om och har full förståelse för. Fast då får man väl som ung se till att boka i tid. Som alla andra som vill komma billigt undan. Inklusive fattiga pensionärer, ensamstående mammor, arbetslösa, långtidssjukskrivna...

Jag tror precis som Fredrik att ungdomsbiljetterna utgör en bra möjlighet att bygga upp långvariga relationer med sina kunder. Ur ett samhällsperspektiv kan man se det som att SAS gör unga en tjänst, exempelvis om en jobbintervju i en annan stad dyker upp med kort varsel så kan man ju vara tacksam att man slapp tömma kassan på en fullprisbiljett.

Jag antar att vår Senator är ett gott exempel på hur SAS har lyckats bygga upp en god relation redan från tidig ålder. Om nu ungdomsbiljetter fanns på den tiden ;)
 

twiggs

Medlem
Jag tror ungdomskonceptet är smart, även om SAS troligen inte tjänat på det kortsiktigt. Nu gör de ju en fuling och erbjuder ungdomar dyrare biljetter än de konventionella. Tydligen har ungdomarna ännu inte insett det, men kanske inte jättepositivt om det kommer på "Aftonbladet Avslöjar". De brukar ju kunna göra nyheter av det mesta....

Dyrare i vissa fall ja, fast i många fall också extremt mycket billigare. Säg mig den gången du kan hitta en biljett för i runda slängar 6-700 riksdaler enkel resa till London samma dag du ska resa för en vuxen; för ungdomar så förekommer dessa biljetter ofta och har inget att göra med att man lägger ut platser som inte blivit sålda utan att kvoten V-klass inte sålt slut. Helt absurt!
 
Sen skall man komma ihåg osäkerhetsfaktorn kring stand-by för ungdomar. Jag var sist att borda en flight från ARN till EWR i mars. Kvar stod en kille i 20-årsåldern som inte kom med. Planet fullsatt. Hörde att han snackade med gatepersonalen och det lät som om han hade ngn form av stand by-biljett, och det föll inte väl ut denna gång. Så visst bör dessa biljetter vara till riktigt bra pris!
 

Magino

Medlem
Sen skall man komma ihåg osäkerhetsfaktorn kring stand-by för ungdomar. Jag var sist att borda en flight från ARN till EWR i mars. Kvar stod en kille i 20-årsåldern som inte kom med. Planet fullsatt. Hörde att han snackade med gatepersonalen och det lät som om han hade ngn form av stand by-biljett, och det föll inte väl ut denna gång. Så visst bör dessa biljetter vara till riktigt bra pris!

Stand-by biljetterna för ungdomar försvann för ett antal år sedan och dessa fanns bara på resor inom Sverige (kanske Norden). Om det nu var någon som reste på stand-by biljett till EWR låter det mer som han reste på en ID-biljett eller liknande.
 

twiggs

Medlem
Det brukar vara för att man ska lära och stimulera unga att resa så de fortsätter göra det även när de blir äldre och då tvingas köpa dyrare biljetter.

Utan att känna till exakt så är det väl inte särskilt många flygbolag av SAS karaktär som har ungdomsbiljett (tänker då främst på allianskollegor men givetvis också konkurrenter)?
 

vicce

Medlem
Utan att känna till exakt så är det väl inte särskilt många flygbolag av SAS karaktär som har ungdomsbiljett (tänker då främst på allianskollegor men givetvis också konkurrenter)?

Malmö Aviation och Widerøe är väl de två första jag kommer och tänka på förutom SAS.
 

Dr. Miles

Expert
Utan att känna till exakt så är det väl inte särskilt många flygbolag av SAS karaktär som har ungdomsbiljett (tänker då främst på allianskollegor men givetvis också konkurrenter)?

Det ser ut som att det är ganska vanligt att ha student-/ungdomsrabatt hos olika flygbolag.
Jag kunde hitta följande flygbolag.

Student Travel Deals | Flight Discounts | Student Airfares | AA.com
スカイメイト割引│航空券│ANA国内線
JAL国内線 - スカイメイト(割引運賃のご案内)
Turkish Airlines - Discounts - turkishairlines.com
Turkish Airlines skrev:
Youth discount is applicable on international flights Proof of age (passport or another official documentary evidence) is required at the time of ticketing.
Air Astana - Book a Youth Fare
Discounts - LOT
LOT skrev:
Young people

The young people's fare applies to those who, at the time of the flight, are at least 12 years old and under 26. The discount is only valid in conjunction with a document giving proof of age.The young people's fare are available in Lot offices.* The discounts are not applicable to some LOT Polish Airlines fares, particularly certain promotional and special offers.
 
Toppen