Senaste nytt

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020

Dr. Miles

Expert
Det här diskuterades i en annan tråd tidigare men jag postar det som en ny tråd för att inte försvinna i en stor diskussionstråd.

Inlägg från: Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det? | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Med tanke på att LH, AA, AF, AC är listade på Haneda så borde det ju inte vara en omöjlighet om SAS verkligen vill det?

Däremot är ju alternativet med två flighter besvärligare, om man inte tänkt sig att lägga in något från t.e.x Stockholm när A350 kommer. Eventuellt med saxning av något slag.
Med tanke på prisläget och beläggningen på Tokyo, så verkar det vara en av de mest inkomstbringande turerna.
Richard Gustafsson svarade i en japansk medias intervju i 2016-MAY-11 och sa att SAS ville öppna en linje (de skrev inte varifrån) till Tokyo Haneda senast 2020.
Travelvision skrev:
スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け
2016年5月11日(水)

 日本線就航65周年を記念して来日したスカンジナビア航空(SK)グループ社長兼CEOのリカード・グスタフソン氏は、このほど都内で開催したパートナー企業向け昼食会で、2020年までに羽田線を開設したい考えを示した。SKは現在、日本路線として成田/コペンハーゲン線をデイリー運航中。同氏は「今後の65年も日本/スカンジナビア線を継続していくためには、羽田線を開設してさらなる需要を取り込むことが必要」と強調した。

 グスタフソン氏は「日本とスカンジナビアにはITや医薬品など、共通するビジネス分野が多くある」と説明。日本全国のビジネス需要を取り込むために羽田線の運航を開始し、同じスターアライアンスに属する全日空(NH)の国内線との乗り継ぎを促進したい考えを示した。

 また、スカンジナビア人の日本のスキー場への興味が高まっていることなど、レジャー需要についても増加が見込めるとの考えを示し、「羽田線を就航できれば、スカンジナビアから日本の地方へ、日本の地方からスカンジナビアの双方へと、年間何万人もの増加が期待できる」と予測。19年には発着枠を獲得し、20年の東京オリンピック開催に備えたいとした。発着枠の獲得には、日本とスカンジナビア政府による航空当局協議での合意が必要となる。

スカンジナビア航空、羽田線就航に意欲、地方需要獲得に向け | 旅行業界 最新情報 トラベルビジョン

I artikeln skriver de att SAS siktar på att få slottider på Tokyo Haneda under 2019 så att de kan hinna med OS i Tokyo 2020, men för att få slottider krävs det att skandinaviska länderna och Japan måste komma överens.



Skandinaviskla länder (Danmark, Norge och Sverige) och Japan har tecknat Open Skies-avtal i 2012.
Ministry of Land skrev:
2012-OCT-12

.主要合意事項
[1] 日本・スカンジナビア三国間の二国間輸送のオープンスカイ(航空自由化)の実現
 (ア)成田空港関連路線
    2013年夏期スケジュール(3月末~)に予定される成田空港の発着枠27万回化のタイミングでの実現

 (イ)関西空港、中部空港等の首都圏空港以外の路線
    合意時点で直ちに実現
Källa: 報道発表資料:日本・スカンジナビア三国航空当局間協議の結果について - 国土交通省

Open Skies-avtal mellan Japan och skandinaviskla länderna:

Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt att öppna linje(r) till valfri flygplats i Japan, förutom Tokyo Narita och Tokyo Haneda sedan 2012.
Flygbolaget som har sitt fäste i något av de skandinaviska länderna har rätt att öppna linje(r) till Tokyo Narita sedan 2013.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Härliga nyheter!
Även om Tokyo Narita nås enkelt (och snabbt) med Keisei Skyliner och JR Narita Express föredrar jag Haneda. Speciellt då man transfererar till/från andra destinationer inom Japan. Sistnämnde eftersom inrikesutbudet till/från Haneda är större än Naritas.
 

Dr. Miles

Expert
Märkligt att uppdaterade avtalet mellan Sverige (och Danmark & Norge) och Japan står inte på Transportstyrelsens webbsida.
Det står fortfarande avtalet från 1953.

Transportstyrelsen skrev:
Japan

Ett luftfartsavtal träffades 1953 mellan Sverige och Japan. Avtalet är publicerat på engelska eftersom det är förhandlat på engelska.

The agreement for Air Services between Sweden and Japan was signed on 20 February 1953. A number of amendments have been agreed upon thereafter. The amendments have not yet been approved by the Swedish Government.
Transportstyrelsen
 

Homer

Medlem
Märkligt att uppdaterade avtalet mellan Sverige (och Danmark & Norge) och Japan står inte på Transportstyrelsens webbsida.
Det står fortfarande avtalet från 1953.


Transportstyrelsen

A number of amendments have been agreed upon thereafter.
The amendments have not yet been approved by the Swedish Government.


På regeringen.se hittar jag bara det här

http://www.regeringen.se/49c849/con...ftfartsavtalet-den-20-februari-1953-so-195319

http://www.regeringen.se/49c84a/con...se-med-japan-om-andring-av-linjeforteckningen
 

igelkotten

Medlem
Står inget om ett sådant avtal här heller Status of bilateral agreements - MLIT Japan
(enbart den från 1953 omnämns). Kan ju vara så att open skies-avtalet är en ändring av 1953 års avtal?

Jag förstår det som att det är en japansk myndighets hemsida, du kanske kan verifiera det @Dr. Miles ?
När jag googlar OpenSkies Japan Scandinavia så får jag enbart upp en enda artikel som talar om något liknande...
 

Homer

Medlem
Favorit i repris.

Artikel från 2003 !

SAS flyger sju gånger i veckan till Japan, landet som är ekonomisk världstvåa efter USA. Resorna sker mellan Köpenhamn och Tokyo.
Men SAS nöjer sig inte med den frekvensen. Bolaget har tagit kontakt med den svenska regeringen för att kunna öka trafiken.


På SAS är man medveten om att det kan ta tid innan det blir ett eventuellt genombrott i förhandlingarna. Det lär inte ske "inom det närmsta halvåret eller året", tror Lennart Svantemark:
SAS satsar på trafiken till Japan - DN.SE
 

Dr. Miles

Expert
Står inget om ett sådant avtal här heller Status of bilateral agreements - MLIT Japan
(enbart den från 1953 omnämns). Kan ju vara så att open skies-avtalet är en ändring av 1953 års avtal?

Jag förstår det som att det är en japansk myndighets hemsida, du kanske kan verifiera det @Dr. Miles ?
När jag googlar OpenSkies Japan Scandinavia så får jag enbart upp en enda artikel som talar om något liknande...

Jag hittar inte heller någon engelsk webbsida om detta.

Samma info finns även på japansk Wikipedia.
オープンスカイ協定 - Wikipedia

Texten på engelska med Google Translate
Google Översätt


och ett annat dokument från japansk motsvarighet av Infrastrukturministeriet (Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism). Där kan ni se några kartor med länder som har Open Sky avtal med Japan.
http://www.mlit.go.jp/common/001173664.pdf


Lite off topic:
Japan tecknade Open Sky avtal med Papua New Guinea nyligen.
日本とパプアニューギニア、成田空港を含むオープンスカイに合意 ミクロネシア経由便の新設も - トラベルメディア「Traicy(トライシー)」
 
Last edited:

intuition

Medlem
Står det inte en minnes-sten med inskription i Hibiya park från 1950-talet till minne från de här flygavtalen? Med en text om att vikingar kom flygande över nordpolen till Japan eller något liknande?

--
Jodå, hittade den - står i nordöstra hörnet av Hibiya koen till minne av flygningen 24 feb 1957. (Ursäkta för off-topic, blev bara lite inspirerad av allt snack om de gamla avtalen!)
hibiya-park-scandinavian-epitaph.jpg
 
Last edited:
Toppen