På sas-flyg med en kabin (inrikes) är sektion 1 (rad 1-5) alltid reserverad för c-klass och *G.
Annars det jag verkligen saknar är seatblocking, motsvarande som Lufthansa har.
Lufthansas blocking fungerar perfekt! Har man ett guldkort i bokningen och väljer en sittplats så blir platsen bredvid en automatiskt blockerad och ges inte bort förrän alla andra sittplatser i kabinen är tagna.
Finns givetvis undantag, och personalen kan naturligtvis lätt skriva över blocken, men för det allra mesta fungerar alldeles perfekt.
Tänk om SAS hade något liknande, det är egentligen så enkelt och kostar inget, men det gör att lediga säten i kabinen hamnar bredvid de personer som reser väldigt mycket med bolaget.
Nivåstatus
Aktiviteter som kvalificerar till högre nivå
Period NOV 2010 - OCT 2011
Baspoäng 140 110
Kvalificerande flygningar 85
Då var man "dubbel" EBG i alla kategorier !
Men vad har man för nytta av det ?
Detta är nog något som SAS bör titta på eftersom vi är många EBG numera.
Tycker att 40 flights/år är helt ok, det är trots allt en t/r flygning varannan vecka (working weeks), då är man värd EBG kortet och dess förmåner. Men är det korrekt att bli EBG genom tre C klass resor t/r på en intercontinetal flight/år. Jag tycker i detta fallet helt klart att det är "40 flighters" alternativet som sliter mest för att få EBG kortet!