Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

Axelzon

Medlem
Det blev utdelning idag ingen, men det kanske berodde mest på att jag bad om den 15 minuter innan landning på CPH :)
 
Hej,
pratade med kabinchefen på flyg KF436/ARNHEL/28JUL11 och undrade om just detta. Hon berättade att de kan ha "värsta" returer från ARN till HEL på morgon 50% av alla pax som EBG. Hon sa att det är så svårt att ge personligt service på korta flygningar när det finns så många EBG onboard.
Mvh

PS. Visste du att det finns nuförtiden över 60 000 EBG?
 
Last edited:
På sas-flyg med en kabin (inrikes) är sektion 1 (rad 1-5) alltid reserverad för c-klass och *G.

Och sen när du reser med din kollega som har EBB eller EBS blir det jobbigt att göra in-check om ni vill sitta tillsammans. :) Oftast funkar det ändå om jag bokat resan för oss båda så min kollega finns i min bokningen och få möjligheten att sitta framme fast t.ex. booking class W.
 

HansO

Medlem
Nivåstatus

Aktiviteter som kvalificerar till högre nivå
Period NOV 2010 - OCT 2011
Baspoäng 140 110
Kvalificerande flygningar 85


Då var man "dubbel" EBG i alla kategorier !
Men vad har man för nytta av det ?

Detta är nog något som SAS bör titta på eftersom vi är många EBG numera.
 
Annars det jag verkligen saknar är seatblocking, motsvarande som Lufthansa har.

Lufthansas blocking fungerar perfekt! Har man ett guldkort i bokningen och väljer en sittplats så blir platsen bredvid en automatiskt blockerad och ges inte bort förrän alla andra sittplatser i kabinen är tagna.
Finns givetvis undantag, och personalen kan naturligtvis lätt skriva över blocken, men för det allra mesta fungerar alldeles perfekt.

Tänk om SAS hade något liknande, det är egentligen så enkelt och kostar inget, men det gör att lediga säten i kabinen hamnar bredvid de personer som reser väldigt mycket med bolaget.

Vi får se hur detta funkar när jag ska flyga med LH via MUC till EWR. :)

Jag vet inte vad jag lyckats göra men när jag har rest med incheckatbagage och lämnat väskan till disken har jag frågat om det finns möjlighet att blockera säten bredvid. Jag har inte haft viljan att vara tjatig så inte frågat varje gång utan speciellt på Europa flygningar och det har funkat. Men alltså då har det varit in fullbokat i Y eller M lite beror på min biljett på resan.
 
Nivåstatus

Aktiviteter som kvalificerar till högre nivå
Period NOV 2010 - OCT 2011
Baspoäng 140 110
Kvalificerande flygningar 85


Då var man "dubbel" EBG i alla kategorier !
Men vad har man för nytta av det ?

Detta är nog något som SAS bör titta på eftersom vi är många EBG numera.

Har en kollega vem jobbat på SAS Eurobonus. Han berättade att fortfrande i början av 2000-talet fanns det ca 16 000 EBG. Idag som vi alla kunde läsa från SAS Annual Report 2010 så jag har över 60 000 EBG kollegor.

Personligen tycker jag att SAS bör höja antalet av Kvalificerande flygningar för EBG till minst 60 för att EBG skulle vara mer en riktig Guld kort och ge guldkant till vardagen när man reser.
 
Last edited:

Axelzon

Medlem
Tycker att 40 flights/år är helt ok, det är trots allt en t/r flygning varannan vecka (working weeks), då är man värd EBG kortet och dess förmåner. Men är det korrekt att bli EBG genom tre C klass resor t/r på en intercontinetal flight/år. Jag tycker i detta fallet helt klart att det är "40 flighters" alternativet som sliter mest för att få EBG kortet!
 

swede77

Medlem
Hur Emirates behandlar en Skywards silver till skillnad från SAS EBG:

Jag var Emirates Skywards silver ett par månader medan jag var bosatt i DXB och på 70-80 % av flighterna när jag flög Eco så kom Pursern från C hela vägen ner till mig i Y och välkomnade mig särskilt ombord med titel+ efternamn samt ett glas champagne eller annan dryck och önskade en trevlig flygning. Ibland erbjöd dom sig också att hänga upp kavajen i C osv.

Dessa gester och det "speciella" bemötandet vid dom flygningarna glömmer jag aldrig! En riktig humörhöjare när man inte var glad att sitta i Y på en long haul.
 

David

Medlem
Tycker att 40 flights/år är helt ok, det är trots allt en t/r flygning varannan vecka (working weeks), då är man värd EBG kortet och dess förmåner. Men är det korrekt att bli EBG genom tre C klass resor t/r på en intercontinetal flight/år. Jag tycker i detta fallet helt klart att det är "40 flighters" alternativet som sliter mest för att få EBG kortet!

Jag fick drygt 18700 poäng in på mitt CA-kort för en t/r SAS CPH-PEK i business i slutet på förra året så 4 borde räcka.
 
Toppen