Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

cikada

Medlem
Under alla de år jag hade TravelPass blev jag alltid seatad med en tom mittplats, ibland ganska långt bak när jag bokade/ombokade sent. Aldrig (eller mycket sällan) fick jag mittplats. Fick därför ofta boka om till mittplats långt fram för att hinna byta flyg på ARN. Även när jag flugit intraeuropeiskt har mittplatsen blivit blockad i allmänhet.

Med TP får man ju fri dryck, obegripligt att EBG inte också ges det.

De största fördelarna med EBG-status är Lounge-accessen och fasttrack tycker jag. För tio år sedan var nog antalet med guldstatus betydligt färre än idag, åtminstone upplevede jag att man då oftare fick en personlig hälsning och att det fanns mindre folk i Loungerna.
 
Under alla de år jag hade TravelPass blev jag alltid seatad med en tom mittplats, ibland ganska långt bak när jag bokade/ombokade sent. Aldrig (eller mycket sällan) fick jag mittplats. Fick därför ofta boka om till mittplats långt fram för att hinna byta flyg på ARN. Även när jag flugit intraeuropeiskt har mittplatsen blivit blockad i allmänhet.

Med TP får man ju fri dryck, obegripligt att EBG inte också ges det.

De största fördelarna med EBG-status är Lounge-accessen och fasttrack tycker jag. För tio år sedan var nog antalet med guldstatus betydligt färre än idag, åtminstone upplevede jag att man då oftare fick en personlig hälsning och att det fanns mindre folk i Loungerna.



Jag håller inte med om att det var bättre med plats i loungerna för 10år sedan. Tycker att det har varit relativt konstant tryck i loungerna. Kan inte påminna mig om att jag fått personlig hälsning som EBG, som EBP, Ja men inte som EBG.

Angående fördelar, så något som Asiaterna tar allvarligare på vad avser status resenärer är priority tagen på bagaget. Det är för mig helt obegripligt att inte Européer klarar av att se till att Priority tag bagage skall vara först på bandet. I Asien så är min erfarenhet att det fungerar, men absolut inte i Europa....:-(
 

jurgenb

Medlem
Angående fördelar, så något som Asiaterna tar allvarligare på vad avser status resenärer är priority tagen på bagaget. Det är för mig helt obegripligt att inte Européer klarar av att se till att Priority tag bagage skall vara först på bandet. I Asien så är min erfarenhet att det fungerar, men absolut inte i Europa....:-(

Ja på ARN verkar dom ju fullständigt ignorera Prio-taggarna.. nästan så dom kommer ut sist bara för att jävlas?
 

hyper

Medlem
Klockrent - jag gör faktiskt samma sak ibland när man är onödigt trött el törstig och verkligen demonstrativt sakta lämnar över ens MC/DINER/AMX EBG till flygvärdinnan. Men dessvärre med samma resultat, här kommer ingen undan..

Hade helt klart varit en trevlig gest - har man *G får man en "kaffe bjuder vi såklart på, tack för att du flyger med *A" el nått..

+1

Jag gör detta varje gång ... Någon gång har jag fått de gratis men jag misstänker för att det var för att de förväxlade mitt EBG/Amex med ett EBP/Pandion.
 

hyper

Medlem
Ja på ARN verkar dom ju fullständigt ignorera Prio-taggarna.. nästan så dom kommer ut sist bara för att jävlas?

Detta stör mig faktiskt något enormt. Priotaggarna är verkligen helt verkningslösa i Europa... Detta är största anledningen till att jag har 2 carry-on.
 

Malu

Medlem
Ja på ARN verkar dom ju fullständigt ignorera Prio-taggarna.. nästan så dom kommer ut sist bara för att jävlas?

Annat är det i Asien. Om det nu var i BKK eller SIN minns jag inte - men jag har varit med om att de körde ut Prio-baggaget och sedan demonstrativt stoppade bandet ett tag innan det dök upp "vanliga" väskor...
 

A380*G

Medlem
På GRU lyfter dom av alla väskor med priotaggar från bandet och ställer bredvid så det bara är att hämta upp dem när man passerat immigration. Utmärkt service med tanke på kaoset vid bagagebanden mellan 05:30 till 07:30 när alla flyg från Europa anländer.
 

Roger J

Medlem
Pursern får en lista vid varje flygning där det framgår vilka passagerare som är EBS, EBG, EBP och även övriga *S och *G. Sedan är det en annan sak att läsa den och göra något av informationen...
 
Det är mycket prat här ang. ordningen som man bordar flygplanet osv.

Jag sitter alltid på höger sida window (F i de flesta flygplan jag flyger med) och jag sitter oftast på rad 2-8. Jag är inte EBG än, men jag försöker gå ombord så tidigt som möjligt för att få plats med min väska (bordar jag sent så är det alltid fullt precis där jag ska sitta och längre fram så jag får lägga väskan längre bak och då är det i princip omöjligt att komma av flyget tidigare än sist av alla) och jag tycker det är smidigast att komma in före de andra passagerarna som eventuellt ska sitta på samma rad som mig, så de ska slippa kliva upp och ut i gången för att jag ska in. Det hindrar ju alla som kommer bakom att nå sina platser. Jag tycker detta är ett helt ok förfarande då det blir smidigast för alla men ge mig gärna era åsikter ang. detta, blir alla helt rasande på folk som gör som jag så får jag ta mig en funderare :)
 

Gnopps

Medlem
Jag tror att problemet är beskrivet i att det finns väldigt många EBG's & då blir det lite problematiskt att hålla reda på dessa. Dock så håller jag med om att EBG's borde få gratis kaffe.
En liten roligt anekdot angående mängden med status, mellan GOT-OSL var vi 5 EBP's bland 37 PAX & utöver det vet jag inte hur många EBG. Har även flugit IAD-CPH där GA berättade att det var rekord för henne med 6 EBP's på samma flight.
Såg manifestet för ett Lufthansa-flyg MUC-FRA en gång, där var 16 HON-resenärer och ett otal SEN + övrigt statuspack. Så personligt bemötande måste bli upp till personalen på flyget beroende på passagerarandel.

Som tidigare skrivits här finns det dock andra saker som kan lösas tekniskt utan någon stor kostnad. Exempelvis blockera grannsätet eller varför inte slumpvisa uppgraderingar även när det inte är överbokat och det finns catering i den högre klassen?
Prio-boarding är också lätt fixat med två avskärmade linjer bredvid varandra vid gaten. En ensam agent kan då hantera normal boarding men ta statuspassagerare när de dyker upp i linjen bredvid. Just detta ser jag fungera väl hos exempelvis Delta i USA.
 
Toppen