Senaste nytt

SAS - seat blocking?

Tonton

Medlem
Jag måste säga att jag tycker seatblock för EBG fungerar riktigt bra. Sedan jag blev EBG så har jag haft cirka 50 flighter intra-Europa, cirka 70% GO/ 30% PLUS. Tror faktiskt jag har haft seatblock varenda gång, med undantaget flighten till London i lördags.

Men ska inte klaga på lördagens flight. Den var överbokad och flera passagerare blev denied boarding. Jag i min tur fick en op-up från 17F till 1F. Som sagt ingen seatblock, men väl en uppgradering istället.

Dagens flight hem från London så var jag som vanligt placerad på 17F. Kollade runt i Go-kabinen. Tyckte mig enbart se en annan rad som hade ledigt mittensäte, förutom min egna rad såklart.

Även om det inte är någon officiell förmån (?) så är det detta som jag verkligen värderar högst med EBG. Som EBS tidigare var det aldrig på tal om ett ledigt säte bredvid mig.
 
Gäller fortfarande men jädrar vad United var på hugget.
Recognition och block där det gick. Fick block på 7 av 8 flighter.

"Softblock" menar jag eller mer att de kämpade med att fixa till det så jag fick block.
SAS däremot förnekar sig icke. Fönster och mittsätesryttare trots lediga platser mem de bara suckar och säger att det är fullt eller att det är svårt.
 
Last edited by a moderator:

JohnR

Medlem
Hej,

Aktiveras blocken direkt vid bokning eller senare? Jag bokade en resa 30-31 Dec Arn-HKG-Arn, men kollar jag på expertflyer så ser sätena brevid mig lediga ut.
 

palmen

Moderator
Hej,

Aktiveras blocken direkt vid bokning eller senare? Jag bokade en resa 30-31 Dec Arn-HKG-Arn, men kollar jag på expertflyer så ser sätena brevid mig lediga ut.
Vad för block pratar du om? Som ebg/d? Den brukar falla ut direkt, det är ju dock inte en gård block så inte säkert den syns på Expertflyer
 

adhoc76

Medlem
Idag var det farligt nära mittsätesryttare på SK506 (LHR-CPH). 1D+F bokade på förväg. Allt lugnt vid incheckning. Sedan dök det upp en pax på 1E när jag kikade på seat map i appen i loungen. Med exakt 47 min kvar till avgång (45 min stänger uppenbarligen incheckningen) parerade jag detta och bytte till rad 7 där vi fick block. Vi är EBD resp EBG. Proaktivitet krävs uppenbarligen.

Är det alltså fiffigare att lämna mittensätet tomt om man har resesällskap? Tänk er följande scenario. Jag (EBG) sitter F, (fönsterplats). Bredvid mig på E sitter min resesällskap (EBS) på samma bokning. Betyder det att det aldrig kommer ifråga med block på D?

Ännu enklare uttryckt - ska man alltid seata sig på D/F resp A/C för att ens ha en chans att få block?
 

fcx

Medlem
Är det alltså fiffigare att lämna mittensätet tomt om man har resesällskap? Tänk er följande scenario. Jag (EBG) sitter F, (fönsterplats). Bredvid mig på E sitter min resesällskap (EBS) på samma bokning. Betyder det att det aldrig kommer ifråga med block på D?

Ännu enklare uttryckt - ska man alltid seata sig på D/F resp A/C för att ens ha en chans att få block?

Om man reser två pers bör man alltid välja A/C. Dels lämnar man ett mittsäte tomt, och väldigt få människor väljer mittsäte mellan två okända (s.k. mittsätesryttare), speciellt om det är långt bak i planet. Skulle någon ändå välja den platsen är det bara att ge hen erbjudandet att byta till gång- eller fönsterplats, ännu färre tackar nej till ett sådant byte (men det finns en liten minoritet som ändå vill sitta kvar).

Givetvis gäller detta resonemang även på D/F.
 

adhoc76

Medlem
Nej, men det torde vara mindre vanligt att man aktivt väljer mittensäte så länge fönster/gång finns ledigt.

Ja okej det kan man ju förstå. Kanske smartare att seata sig på D/F iallafall då? Skulle någon välja eller tilldelas E (utebliven block) så har jag svårt att se situationen där personen insisterar på att sitta där. Det är ju inte värre än att resesällskapet hoppar in ett hack och tar mittensätet?
 
Toppen