Senaste nytt

SAS söker kabinpersonal

Traveller

Medlem
Först en liten tanke.. I Sverige har SAS 500 anställda för kabinjobb. Räknade ut att det betyder att jag har ca 1,063% chans att möta samma personal under ett år om alla arbetar lika mycket. Jaja, nog om det...

Har lärt mig i dag att SAS söker kabinpersonal i både Norge och Danmark samt att personal i Sverige har blivit tillfrågad om de vill ta jobb i något av de andra länderna. Tycker det är rätt intressant information och den kommer från SAS anställd.
Kan också tillägga att en av gatepersonalen jag mötte förra veckan (kvinna, 37 år med 12 år på SAS) tjänar 21.000 kronor per månad plus obekväma tillägg osv.
 
Jag dagligen ser folk som jobbar inom serviceyrken och är stolta över vad de gör. Samtidigt som dessa yrken är kända att ha en jättestor(jämfört med andra yrken) omsättning. Det finns också många som är nöjda och jobbar till pensionen på samma ställe. Att SAS söker folk i Norge och Danmark förvånar mig inte alls, varför inte i Sverige? Är lönekostnaden lägre i DK och NO?
 

Lindberg

Medlem
Jag tror inte lönekostnaderna är direkt lägre i NO eller DK, men sen vet jag inte hur skatt/arbetsgivaravgift etc ser ut før SAS i NO & DK.
 

NyfikenGrau

Medlem
Att SAS söker folk i Norge och Danmark förvånar mig inte alls, varför inte i Sverige? Är lönekostnaden lägre i DK och NO?

Nej högre väl, liksom löneläget i sig, vilket i kombination med lägre arbetslöshet gör att folk söker sig vidare frivilligt från kabinerna i Norge och Danmark. Bra för SAS antar jag, eftersom det troligen är fd högbetalda och numera omotiverade hardliners som försvinner och ersätts av medgörligare och lägre betalda svenskar
(spekulation: som i sin tur ersätts av [valfri låglönelandsbesättning])
 

NotRyan

Medlem
Verkar som att dom anställda i Danmark och Norge inte blev så exalterade över de nya avtalen så att dom slutar istället, månne att dom hamnat på en nivå jämförbar med den svenska? (sen att man inte kan jämföra rakt av mellan länder, men jämförbar om man tar hänsyn till allt)???

Vem vet?

Sen känns det att en 37-årig gatepersonal gör mindre än om det skulle varit en 37-årig värdinna. Jag förstår henne om hon bara har 21.000 i månaden + tillägg som nog inte är så många som gatepersonal.

Mvh
/NotRyan
 
Toppen