SAS söker kabinpersonal

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Traveller, 29 Januari 2013.

1. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Först en liten tanke.. I Sverige har SAS 500 anställda för kabinjobb. Räknade ut att det betyder att jag har ca 1,063% chans att möta samma personal under ett år om alla arbetar lika mycket. Jaja, nog om det...

Har lärt mig i dag att SAS söker kabinpersonal i både Norge och Danmark samt att personal i Sverige har blivit tillfrågad om de vill ta jobb i något av de andra länderna. Tycker det är rätt intressant information och den kommer från SAS anställd.
    Kan också tillägga att en av gatepersonalen jag mötte förra veckan (kvinna, 37 år med 12 år på SAS) tjänar 21.000 kronor per månad plus obekväma tillägg osv.

2. Joshua

Joshua Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det månne folk som sökt sig nya utmaningar och därav vakanser eller utökar de?

3. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tydligen är det folk som har slutat.... och enligt källan så är det fler som är på gång. Hon jag träffade som är 37 år sadlar om och blir mäklare istället...

4. stewigriffin

stewigriffin Medlem

Jag dagligen ser folk som jobbar inom serviceyrken och är stolta över vad de gör. Samtidigt som dessa yrken är kända att ha en jättestor(jämfört med andra yrken) omsättning. Det finns också många som är nöjda och jobbar till pensionen på samma ställe. Att SAS söker folk i Norge och Danmark förvånar mig inte alls, varför inte i Sverige? Är lönekostnaden lägre i DK och NO?

5. Lindberg

Lindberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror inte lönekostnaderna är direkt lägre i NO eller DK, men sen vet jag inte hur skatt/arbetsgivaravgift etc ser ut før SAS i NO & DK.

1 person likes this.
  6. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill minnas att de även skulle gå ut och söka piloter, men jag kan komma ihåg fel.

7. nlu

nlu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra, Sas behöver nyanställa, förhoppningsvis på helt andra kostnadsnivåer.

8. Nej högre väl, liksom löneläget i sig, vilket i kombination med lägre arbetslöshet gör att folk söker sig vidare frivilligt från kabinerna i Norge och Danmark. Bra för SAS antar jag, eftersom det troligen är fd högbetalda och numera omotiverade hardliners som försvinner och ersätts av medgörligare och lägre betalda svenskar
    (spekulation: som i sin tur ersätts av [valfri låglönelandsbesättning])

9. Viking75

Viking75 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det känns lite trist att en 37 med sådan erfarenhet försvinner ut från SAS

10. NotRyan

NotRyan Medlem

Verkar som att dom anställda i Danmark och Norge inte blev så exalterade över de nya avtalen så att dom slutar istället, månne att dom hamnat på en nivå jämförbar med den svenska? (sen att man inte kan jämföra rakt av mellan länder, men jämförbar om man tar hänsyn till allt)???

Vem vet?

Sen känns det att en 37-årig gatepersonal gör mindre än om det skulle varit en 37-årig värdinna. Jag förstår henne om hon bara har 21.000 i månaden + tillägg som nog inte är så många som gatepersonal.

Mvh
    /NotRyan

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!