Senaste nytt

SAS sätter in Jumbo Jet på sträckan Åre/Östersund till Stockholm

Hans J

Ny medlem
Hej rob74,

jag gjorde en snabb sökning på Google och hittade dessa bilder som ger ett bättre intryck från insidan av planets övre våning.

/.../

Tolkar ni som jag att Firstclass passagerare hade tillgång både till nedervåningen (intill trappan) och på övervåningen? Det ser ut som en lounge på övervåningen.

/.../


Vi kanske ska bjuda in denna mannen till businessclass.se? Källa: Here comes a Huge Viking | Hans J


Hej, jag fick en pingback till bloggen och blev nyfiken på tråden med den suspekta titeln ;-)

Angående frågan så var det som gällde för SAS (och alla andra 747-operatörer) under det tidiga 70-talet att utrymmet på övre däck inte fick användas som kabin för passagerare. När flygplanet konstruerades placerade man cockpit en våning upp eftersom det ursprungligen var avsett som fraktflygplan med öppningsbar nos, och sedermera även för att få plats med så många passagerare som möjligt ombord. Puckeln bakom cockpit kom till av enbart aerodynamiska skäl och ursprungligen var tanken att det extra utrymmet man fick skulle användas som vilorum för besättningen.

När Boeings konstruktörer arbetade vidare med flygplanet kläckte någon - jag tror det var Joe Sutter som var chefskonstruktör för 747 - idén att man kunde inreda det som en lounge för förstaklass-passagerarna i stället. Då kunde man även ha en bardisk och röra sig lite friare under flygningen. Under start och landning fick dock ingen befinna sig i loungen, dels för att det inte fanns någon dedikerad besättningsmedlem stationerad där uppe, dels för att det inte fanns möjlighet att utrymma övre däck på samma sätt som huvuddäck. Piloterna har en liten lucka i taket som de öppnar och sedan hissar sig ner längs med kroppen, ett system som fortfarande används på 747. Eftersom utrymmet enbart skulle användas som lounge blev det dessutom bara tre fönster på var sida om puckeln.

När oljekrisen bröt ut 1973 började inkomsterna sina för flygbolagen och det blev dyrt att ha de lyxinredda loungerna kvar i samma utsträckning. Boeing konstruerade då om utrymmet*genom att flytta den bakre väggen i kabinen någon meter, placera en normalstor nödutgång på övre däck och möjliggjorde då plats för 20-30 passagerare där. Vissa flygbolag flyttade då upp första klass eller business class dit, medans andra inredde den som en ren ekonomiklasskabin med 3+3-möblering. Samtidigt fick puckeln fler fönster för att alla skulle kunna se ut, vilket infördes på alla byggda 747or från och med den 147:e byggda maskinen. Dessutom erbjöds en ny rätvinklad trappa som det var lättare att gå i. Spiraltrappan på tidiga 747or är ingen lek att röra sig i, den är både brant och mycket smal.

Vissa flygbolag, som t ex Pan Am, behöll loungen där uppe och valde att plugga igen sju av de tio fönstren om man tog leverans av de senare byggda flygplanen. Pan Am hade under en period restauranginredning med sittbås och servering...

Så, för att svara på frågan, ja - ombord på SAS 747or hade förstaklassresenärerna förutom sina vanliga stolar i nossektionen även tillgång till en lounge på övre däck dit inga andra resenärer hade tillträde. Även SAS tog bort loungen under 70-talet, jag har inte exakt årtal i huvudet men det lär ha varit någon gång mellan 1974-77. De nya jumboplanen som levererades från 1977 hade rätvinklig trappa och passagerarinredning på övre däck.

Hoppas det besvarar er fråga :) det är vid såna här tillfällen jag särskilt beklagar att min gamla flygblogg inte finns kvar, jag skrev väldigt mycket och detaljerat om 747:ans alla egenheter. De må likna varandra på utsidan men i själva verket finns det hur många varianter som helst med alla möjliga intressanta finesser och lösningar. Har ni fler funderingar kring luftens drottning svarar jag gärna, jag kommer även att skriva mer om den på bloggen i framtiden. Vill man själv pröva på spiraltrappan i en 747 kan man besöka jumbohotellet på Arlanda, det är mitt historiska arkivunderlag som arkitekten utgått från när han inredde i den omtalade retrostilen som möter besökaren ombord.

Hälsningar
Hans J

Hans J | om historia, samhällskunskap och geografi
 
Last edited:

sodaboy

Medlem
Hej Hans,

Tusen tack för ett uttömmande svar.
Man skulle ha varit med på den tiden.
När det gäller flyget så var en del bättre förr.....
 

Alf

Medlem
Det fanns bara launge på övervåningen med en bar som man hade tillgång till om man reste första klass. Man fick senare tillgång till övervåningen när första klass togs bort och man reste i business. På helgerna flög den charter ARN-LPA och man kunde för en billig peng uppgradera till första klass. Det var en riktig mysfaktor att ha tillgång till övervåningen om man var ett sällskap och även som ensamresande.
 

Hans J

Ny medlem
På min gamla sajt om Scanair finns lite mer information om Boeing 747 och även en kabinritning från 70-talet med det ursprungliga utseendet på övre däck. Minsann om jag inte lagt in en liten färgbild från loungen där också :)

Scanair Magazine - historien om Skandinaviens strsta charterflyg

747seat.jpg
 

Kricka

Medlem
Kommer ihåg att SAS körde studentcharter till New York en gång i veckan (?) med 747:an
till JFK via Oslo Gardemoen (som hade längre banor Fornebu). Min första resa gick 1976
för att hälsa på en kompis och fira Bi-centennial (200-årsfirandet av USA:s bildande).
 

bL0m

Medlem
Denna sida växer och jag tror att jag talar för många av oss läsare att det skulle vara riktigt kul att få ta del av Hans J berättelser.

Vi får nog skapa en ny sida på Businessclass.se utöver Nyheter, Forum, Bloggar, Reportage, Guider och nybörjare.

Självklart under förutsättning att Hans och redaktörerna på businessclass.se tycker att detta är en bra idé.
 
Last edited:

Hans J

Ny medlem
Denna sida växer och jag tror att jag talar för många av oss läsare att det skulle vara riktigt kul att få ta del av Hans J berättelser.

Vi får nog skapa en ny sida på Businessclass.se utöver Nyheter, Forum, Bloggar, Reportage, Guider och nybörjare.

Självklart under förutsättning att Hans och redaktörerna på businessclass.se tycker att detta är en bra idé.

Finns intresse så kan jag tänka mig att dela med mig av fler berättelser kring flygresandets historik anno dazumal. Hör av er!
 
Toppen