Om jag de senaste 5 åren gjort 100-120 alet flighter med SAS kanske jag anses vara icke-trogen hos vissa och att det är ”för lite” men jag kan tycka att även de som flyger med SAS fast billigare biljetter är värda något för SAS.
Fast me dessa antal legs så kvalificerar du ju med stor marginal in på antal segment istället för antal poäng. De säger ju explicit att det inte ändras där -- så det är inte tillbaka till den tiden när endast Business-segment räknades.
Det blir helt enkelt en återgång till att de som flyger mycket på ekonomi kvalificerar på segment, och de som flyger mycket i premium kvalificerar på poäng.
De som "tar stryk" stautsmässigt är väl i första hand de som tagit in sin status med Go på longhaul.
Att man sedan har gått till läget där de poäng man köper flygbiljett för snarast tjänas via kreditkort och hyrbilar (och glödlampor!) är ju en annan sak, och även det är alignat med hur industrin ser ut just nu.
Att man kan dra in 32,000 statuspoäng, mer än halva vägen till guld, är fortsatt väldigt udda. Men å andra sidan, tänker man att modellen kommer från USA, så är ju status-från-kreditkort rätt vanligt. De drar helt enkelt in rätt stora pengar på kreditkorten.