SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av palmen, 1 Oktober 2018.

  1. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Man nämner att intjäningen av baspoäng kommer att bli väldigt mycket lägre, frågan är om det då blir samma för "extrapoängen" som man normalt tjänar in på en flight.
    Att få 240 poäng för en flight ARN-LAX som tidigare gav 4500 poäng är verkligen en markant sänkning. Blir en sänkning med 96% av intjäningen. Kan detta verkligen stämma? Låter som ett dåligt april-skämt.
     
  3. freppa87

    freppa87 Medlem

    Jag håller med, det verkar som ett dåligt skämt men jag skulle inte bli förvånad....
     
  4. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    ARN-LAX är 5521 miles
    Intjäning 240 poäng
    Procent av flugna miles: 4,3%

    Nog för att det finns några bokningsklasser som ger 0 intjänade poäng, men oftast brukar de ge 10-25% åtminstone till egna programmet.
     
    Gus gillar detta.
  5. squeezen

    squeezen Medlem

    Ort:
    Södra Sverige
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det var in i tusan vad det devalveras om detta stämmer.

    Kan ju kallas steg 2 i att tvinga guld-jagare köpa baggagebiljetter... först fick man inte ta med sig baggage som förmån och nu även om man packar lätt och bara har carry on så får man ändå betala för Go biljett.

    Tyvärr kommer detta säkert inte betyda mindre carry on då gemene man fortfarande lär gå på pris och strunta i poängintjäng.
     
  6. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är hur de gör med bokningar gjorda innan denna förändring. Tidigare har de varit rätt schysta och man har tjänat poäng enligt den tabell som var när man bokade.

    Att åka på MR på longhaul kommer ju att vara ett minne blott med detta upplägg, men plusgrade kan ju hjälpa till en del samt att man får vänta på kampanjer som kommer i plus och boka det istället.

    Skjuter man sig inte själva i foten med detta, varför ska jag boka SAS på longhaul när "alla" konkurrenter inom Star Alliance har bättre intjäning till SAS bonusprogram.
     
    wenne87, Lagerman, martin.agren och 11 andra gillar detta.
  7. obs

    obs Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller med. Vad skulle vara motivationen till att inte välja Norwegian framöver? Den har i alla fall nog minskat en hel del. Norwegians fördelsprogram virker dessutom mer enkelt än SAS'.
     
    nitrid, martin.agren, ante_77 och 1 annan gillar detta.
  8. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Se där. Ett första steg mot revenuebaserad intjäning. Spännande.
     
    simon_says91, Stenis32, HeadChef och 5 andra gillar detta.
  9. Skulle vara intressant att veta varför man INTE skulle presentera detta när man hade sitt Diamond Event? :eek:
     
    nitrid, DrGold, 011430121 och 15 andra gillar detta.
  10. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är om det blir färre EBG nu?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×