SAS säljer Widerøe till investerargrupp

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Martin Björnström, 3 Maj 2013.

1. SAS skickar ut pressrelease om att Widerøe nu är sålt:

2. Bara det täta samarbetet med SAS ligger kvar så, annars tror jag att Wideroe är den stora förloraren.... De har redan tappat en del linjer till DAT, och om man inte kommer kunna boka smidiga anslutningar med SAS försvinner ännu en konkurrensfördel.

3. Cornelius

Cornelius Medlem

Blir intressant att se Widerøes väg vidare efter detta. Svårt att se var det finns mycket tillväxtpotential, kanske kan mer utrikes vara värt att titta på.
    Någon som vet vad som nu händer med SAS koncernbidrag till Widerøe?

Förresten, vad är det Nordland håller på med? Att man som fylkeskommun ska investera i flygbolag låter som riskabel satsning.

4. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att man ser Widerøes linjenät i Nordnorge lite som en del av kollektivtrafiken och delägarskapet är säkert avsett att säkra dessa linjer för framtiden.

Som kuriosa kan nämnas att förr i världen innan billigt flyg fanns tillgängligt för massorna så användes Hurtigruten för att snabbast möjligt ta sig upp och ner för den norska kusten, den trafik som Widerøe idag hanterar. Dessa båtar som idag är rena lyxen var alltså från början en sorts sjögående landsvägsbussar.

5. Cornelius

Cornelius Medlem

Jag ser att detta potentiellt kan ha flera positiva effekter för Nordland, och jag är ingen investeringsguru som vet allt om sådant, men jag tycker ändå det känns lite för riskabelt att man som fylkeskommun går in i flygbolag. Statligt ägande av flygbolag är en sak, och detta är också möjligen fel, men som fylkeskommun.... Känns bättre med subventioner om man känner att det är viktigt att säkra linjer och jobb.

6. henkedio

henkedio Medlem

Jackpot för SAS känns det som, har svårt att se hur det ska kunna tjänas några större pengar på Wideröe.

7. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Widerøe var ett av de få bolag / delar av SAS-koncernen som var lönsamma. De har levererat vinst, år efter år. Widerøe och de norska inrikeslinjerna (med SK) är de mest lönsamma delarna av SAS. Anledningen till att man säljer är att SAS är i en djup kris och behöver kapitaltillskottet man får, samt att man reducerar pensionsskulderna.

8. henkedio

henkedio Medlem

Är väl medveten om att det går bra för Wideröe, frågan är bara hur bra. Det jag menade var att det förmodligen inte tjänas större pengar på bolaget. Bara en gissning från min sida förstås.

9. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Ja, det känns ganska konstigt med Nordland Fylkeskommune som ägare. Men tydligen tänker de sälja sin andel om ett par år, så de går inte in för något långsiktigt ägande:

Uklart hvor mange skattekroner kjøpet av Widerøe koster | an.no

10. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Nej, några stora pengar blir det inte. Men med tanke på att SAS gått med miljardunderskott år efter år så bör de varit glada för den lilla vinst de trots allt fick genom Widerøe. ;)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!