Senaste nytt

SAS säljer Widerøe till investerargrupp

SAS skickar ut pressrelease om att Widerøe nu är sålt:

SAS koncernen (SAS) har idag undertecknat ett avtal om försäljning av 80% av
sitt aktieinnehav i Widerøe's Flyveselskap AS (Widerøe) till en investerargrupp
bestående av Torghatten ASA, Fjord1 AS och Nordland Fylkeskommune (härefter
referrerade som 'Investerargruppen'). SAS kommer att bibehålla 20% av aktierna i
Widerøe men har för avsikt att avyttra hela ägarskapet i Widerøe under 2016.
Försäljningen av Widerøe är ett viktigt steg i förbättringen av SAS finansiella
position inklusive en betydande minskning av SAS skuldsättningsgrad. SAS kommer
efter transaktionen att ha ett fortsatt kommersiellt samarbete med Widerøe som
en viktig regional partner till SAS.


Som en del av transaktionen kommer SAS att sälja sju Dash Q400 flygplan till
Widerøe, vilka för närvarande leasas av Widerøe från SAS. Lånen kopplade till
dessa flygplan kommer att överföras till Widerøe. Därutöver har tre Dash Q400
flygplan sålts från SAS till Widerøe som sedan sålt dessa vidare till ett
leasingföretag.


SAS kommer att erhålla cirka 2,0 mdr SEK i samband med försäljningen av Widerøe,
inklusive flygplanstransaktionerna. Totalt kan likviden för de olika
transaktionerna uppgå till 2,3 mdr SEK vid full avyttning under 2016. Den
erhållna totallikviden kommer att minska nettoskulden med motsvarande
belopp.[1] (http://#_ftn1) Därutöver kommer transaktionen att minska den
tidigare offentligjorda negativa effekten på eget kapital från förändrade
redovisningsregler avseende pensioner med ett betydande belopp.


Försäljningen av Widerøe förväntas resultera i en begränsad realisationsförlust
för SAS på cirka 300 MSEK vid full avyttring under 2016.


"Denna avyttring är i linje med vår strategi att bygga ett långsiktigt
finansiellt starkt SAS. Vi är mycket nöjda med att ha utvecklat Widerøe till ett
framgångsrikt flygbolag under SAS ägarskap och vi ser fram emot att fortsätta
stärka Widerøes position som det ledande regionala flygbolaget i Norge
tillsammans med de nya ägarna", säger Rickard Gustafsson, VD och koncernchef i
SAS.


Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor vid försäljningar, inklusive
godkännande från norska konkurrensmyndigheter, och förväntas slutföras under
september 2013.


Översikt av Investerargruppen


Investerargruppen kommer att starta ett nytt företag i samband med
transaktionen, WF Holding AS, som initiellt kommer att förvärva 80% av aktierna
i Widerøe. Aktieägarna i WF Holding AS omfattar:


Torghatten ASA, en av de ledande transportgrupperna i Norge med cirka 3 000
anställda.


Fjord1, Norges största rederi med cirka 1 100 anställda.


Nordland Fylkeskommune, myndigheten i Nordland län i Norge.
 

Palazzi

Medlem
Bara det täta samarbetet med SAS ligger kvar så, annars tror jag att Wideroe är den stora förloraren.... De har redan tappat en del linjer till DAT, och om man inte kommer kunna boka smidiga anslutningar med SAS försvinner ännu en konkurrensfördel.
 

Cornelius

Medlem
Blir intressant att se Widerøes väg vidare efter detta. Svårt att se var det finns mycket tillväxtpotential, kanske kan mer utrikes vara värt att titta på.
Någon som vet vad som nu händer med SAS koncernbidrag till Widerøe?

Förresten, vad är det Nordland håller på med? Att man som fylkeskommun ska investera i flygbolag låter som riskabel satsning.
 

Johan_G

Medlem
Blir intressant att se Widerøes väg vidare efter detta. Svårt att se var det finns mycket tillväxtpotential, kanske kan mer utrikes vara värt att titta på.
Någon som vet vad som nu händer med SAS koncernbidrag till Widerøe?

Förresten, vad är det Nordland håller på med? Att man som fylkeskommun ska investera i flygbolag låter som riskabel satsning.

Jag tror att man ser Widerøes linjenät i Nordnorge lite som en del av kollektivtrafiken och delägarskapet är säkert avsett att säkra dessa linjer för framtiden.

Som kuriosa kan nämnas att förr i världen innan billigt flyg fanns tillgängligt för massorna så användes Hurtigruten för att snabbast möjligt ta sig upp och ner för den norska kusten, den trafik som Widerøe idag hanterar. Dessa båtar som idag är rena lyxen var alltså från början en sorts sjögående landsvägsbussar.
 

Cornelius

Medlem
Jag tror att man ser Widerøes linjenät i Nordnorge lite som en del av kollektivtrafiken och delägarskapet är säkert avsett att säkra dessa linjer för framtiden.

Jag ser att detta potentiellt kan ha flera positiva effekter för Nordland, och jag är ingen investeringsguru som vet allt om sådant, men jag tycker ändå det känns lite för riskabelt att man som fylkeskommun går in i flygbolag. Statligt ägande av flygbolag är en sak, och detta är också möjligen fel, men som fylkeskommun.... Känns bättre med subventioner om man känner att det är viktigt att säkra linjer och jobb.
 

henkedio

Medlem
Jackpot för SAS känns det som, har svårt att se hur det ska kunna tjänas några större pengar på Wideröe.
 

Randy Marsh

Medlem
Jackpot för SAS känns det som, har svårt att se hur det ska kunna tjänas några större pengar på Wideröe.
Widerøe var ett av de få bolag / delar av SAS-koncernen som var lönsamma. De har levererat vinst, år efter år. Widerøe och de norska inrikeslinjerna (med SK) är de mest lönsamma delarna av SAS. Anledningen till att man säljer är att SAS är i en djup kris och behöver kapitaltillskottet man får, samt att man reducerar pensionsskulderna.
 

henkedio

Medlem
Är väl medveten om att det går bra för Wideröe, frågan är bara hur bra. Det jag menade var att det förmodligen inte tjänas större pengar på bolaget. Bara en gissning från min sida förstås.
 

Randy Marsh

Medlem
Jag ser att detta potentiellt kan ha flera positiva effekter för Nordland, och jag är ingen investeringsguru som vet allt om sådant, men jag tycker ändå det känns lite för riskabelt att man som fylkeskommun går in i flygbolag. Statligt ägande av flygbolag är en sak, och detta är också möjligen fel, men som fylkeskommun.... Känns bättre med subventioner om man känner att det är viktigt att säkra linjer och jobb.
Ja, det känns ganska konstigt med Nordland Fylkeskommune som ägare. Men tydligen tänker de sälja sin andel om ett par år, så de går inte in för något långsiktigt ägande:

Uklart hvor mange skattekroner kjøpet av Widerøe koster | an.no
 

Randy Marsh

Medlem
Är väl medveten om att det går bra för Wideröe, frågan är bara hur bra. Det jag menade var att det förmodligen inte tjänas större pengar på bolaget. Bara en gissning från min sida förstås.
Nej, några stora pengar blir det inte. Men med tanke på att SAS gått med miljardunderskott år efter år så bör de varit glada för den lilla vinst de trots allt fick genom Widerøe. ;)
 
Toppen