Senaste nytt

SAS säljer Heathrow-slot

Palazzi

Medlem
Egentligen är väl London City, Gatwick, Heathrow o Stansted alla gångbara gällande transporttid. Alla har mig veterligen direkttåg till centrum inom 50min - mindre än vissa "centrala" flygplatser i Europa. Luton däremot är väl långt bort, och man måste också ta bussen 10min för att komma till tågstationen.

Jag hade t.o.m. kunnat tänka mig att flyga till Stansted, om det inte varit så hutlöst dyrt med tåget därifrån. Kommer till Liverpool station, som inte är långt från London Citys sista station med DLR - Bank. Finns väl lounge också...(?)

Säkerligen räcker ju 20 avgångar/dag för affärsresenärerna, så man ska väl utöka turisttrafiken. På Gatwick hamnar man bredvid Norwegian, och på City är det dyrt.....och man måste använda mindre flygplan. Blir intressant att se... :)
 
Lite OT: Vad skulle hända med slotpriserna om en tredje bana byggs på LHR. Skulle slotpriserna då rasa i backen efersom utbudet skulle bli rekordmycket strörre på en gång. Eller skulle man tilldelas de nya slottarna baserat på hur många man har idag?

Det är nog ingen som vet exakt. Hur dom får användas regleras dock ganska hårt, har t.ex. för mig att max en viss procent får gå till BA (som är största bolag) och att det även finns olika regler för hur dom delas mellan allianser och liknande.


Min personliga teori är att den största förloraren på en ny bana på Heathrow är Gatwick. Om och om igen flyttar bolag ifrån Gatwick till Heathrow så fort dom kan, senaste var vietnam. Draget ifrån övriga tre till Gatwick verkar inte vara så jtätestort (Ryanair är väl och nosar på Gatwick en del men Stansted är fortsatt största bas, Easyjet finns på alla tre, etc). Men Heathrow verkar om och om igen dra trafik ifrån Gatwick så fort möjlighet ges.


För övrigt helt vansinniga summor för en enda slot, att det var dyrt har man hört, men så dyrt?!
 

johhenrik

Medlem
För övrigt helt vansinniga summor för en enda slot, att det var dyrt har man hört, men så dyrt?!
Nu vet vi ju inte kostnaden dock. Man presenterade förväntad resultatförbättring. Det inkluderar ju alla kostnader och utgifter (inkl att man kan sätta in ett plan extra på en väldigt lönsam linje exempelvis). Men stor summa måste det ju vara hur som haver. :)
 
Turkish Airlines betalar $ 22 miljoner till SAS för denna LHR slot.
Med 19 LHR slots fortsätter SAS vara 5e största flygbolag på London LHR.
Vilka bolag har fler LHR Slots?
British Airways & Virgin Atlantic toppar listan...vilka bolag ligger på 3e o 4e plats?
Intressant att SAS överväger att flyga på ytterliggare en London flygplats igen.
Jag vet att SAS flugit till Gatwick ganska nyligen från Norge.
Arlanda-London City flögs väl fram till 2008.
Arlanda-London Stanstead flögs en period i slutet på 90-talet.


SAS sælger Heathrow-plads til Turkish Airlines
 

Homer

Medlem

AABack2ARN

Medlem
19 LHR slots per dag antar jag du menar? Får man de inte tilldelade per vecka?

BA, VS, AA, UA, LH och EI borde vara större. Men om SK är nummer 5 skall två av de bort??
 
Toppen