SAS säljer Heathrow-slot

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av seat56f, 4 Februari 2015.

  1. seat56f

    seat56f Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    di.se - SAS säljer slottid i London

    Jag utgår från att de använde alla sina slottider redan, dvs att frekvensen går ner (från 16 till 15 räknat ARN, GOT, OSL, CPH).

    Det står att de ska öka kapaciteten - brukar de flyga med små plan (736, CRJ?) på den sträckan så det finns utrymme genom att sätta in A320/738 istället, eller tänkte de börja flyga med A330E på LHR? (Nej, det sista tror inte jag heller på, mest nyfiken.)
     
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Behöver de pengarna eller ligger det andra skäl bakom?
     
  3. pswe

    pswe Medlem

    Ort:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    De brukar blanda med 736 ibland så antar att A320/ 321 kan dyka upp oftare.
    Intressant att de funderar på andra flygplatser i området, kan det månne vara City som kan dyka upp igen?
     
  4. seat56f

    seat56f Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar ju som om de tjänar pengar numera, om än knappt, men det är ju inte omöjligt att det behöver tas in kapital för att finansiera de nya planen. SAS kapitalkostnader är ju inte helt oväsentliga (de betalar ju över 10% i utdelning på preferensaktierna t.ex.) så det är möjligt att bara motsvarande minskade ränteutgifter (ca 50M/år om det angivna priset på en halv miljard stämmer och procenten är samma på övrig finansiering) är mer värda än marginalen på avgång nummer 16 till London.
     
  5. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Sjuka pengar för en slot, men är flygplatsen full så är den.

    I artikeln är det ju en A340 på bild, jag gissar att de ska börjar flyga till London med de de inte renoverar ;)
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite OT: Vad skulle hända med slotpriserna om en tredje bana byggs på LHR. Skulle slotpriserna då rasa i backen efersom utbudet skulle bli rekordmycket strörre på en gång. Eller skulle man tilldelas de nya slottarna baserat på hur många man har idag?
     
  7. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Stavanger har också två dagliga rotationer till London i veckorna, så det behöver nödvändigtvis inte bli huvudstäderna som det dras ner frekvenser till..
     
  8. Aurora

    Aurora Medlem

    Absolutt, men det sitter jo mye penger i Stavanger + connection til Houston-ruta. Jeg setter pengene på en av de andre byene, kanskje OSL. (Men jeg har ikke snøring, sånn FYI :D )
     
  9. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det känns som raka motsatsen till Sveriges bästa tidtabell...
    Jaja dom trafikerade även Stansted för ca 10 år sedan men det känns uteslutet. A343 tror jag inte på men däremot tex B738
     
  10. mha321

    mha321 Medlem

    Sannolikheten är väl störst att OSL eller ARN tappar en avgång - CPH används ju ganska friskt för anslutningar till London just pga att de har så många avgångar där, tror jag.

    Ingen som har börjat spekulera i vilket bolag det är som köper? Känns väl logiskt att det är någon som vill flyga stora longhaul-plan på det, det lär ju vara bästa värdet av slottar på LHR?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×