SAS Royal Viking 1:a klass atlantservice 1954

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Resenären, 9 November 2014.

  1. Resenären

    Resenären Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant annons från SAS 1954:

    Sydsvenskan 1954 SAS 22 timmars flygning till New  York.jpg
    22 timmarsresan från Malmö till New York, som i Royal Viking de Luxe klass kostade 2 252:- enkel resa. Det motsvarar idag ett enkelpris på 32 000 kr!
    Turistklass gav 10% rabatt. Vintersäsongen gav ytterligare lägre pris.
     
    jsm, Josh, silwer och 4 andra gillar detta.
  2. Appfly

    Appfly Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur gick den exakta rutten, mellanlandningar etc? Hade varit kul att veta vad som ingick i form av service i de båda klasserna.

    Det är väl 10% rabatt på en tur och returresa, turistklass har ju ett pris på 1632 SEK för en enkelbiljett.
     
  3. Thornado

    Thornado Medlem

    En annan intressant observation är ju att jämföra biljettpriset med dagens priser.
    När SAS körde sin superkampanj i somras så gick det ju att åka till NY för lägre priser än dessa, trots att vi har haft 60 års inflation som har jobbat på pengavärdet.
     
    Yoghurt, Mike@GOT och chazzie gillar detta.
  4. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag rotade runt på nätet och hittade lite historiska referenser. 1954 var även året då SAS startade sin första "polarflygning" mellan Köpenhamn och Los Angeles.
    Den flögs av DC-6B maskiner och mellanlandade i Söndre Strömfjord på Grönland och i Winnipeg, Canada.
    Efter något år introducerades DC-7B och DC-7C. Den senare kunde flyga nonstop över atlanten och därmedta bort mellanlandningarna på Grönland.

    Lite mer nostalgi: Här är en rolig länk till en site med den kompletta tidtabellen med priser för SAS från 1955. Särskilt bestämmelserna är roliga att läsa, man fick t ex inte ha kamera med i kabinen! Däremot gick det bra med resfilt och promenadkäpp som extra handbagage.
    Här ser man också att "globetrotter"-flighten Stockholm-New York mellanlandade i Glasgow, och även hade ett tekniskt stopp i Gander, Canada (som då var ett vanligt stopp för transatlantiska flygningar) vid behov.
    Även tidtabellerna för Sydamerika, Afrika och fjärran Östern är ganska nostalgisk läsning.


    SAS - Scandinavian Airlines System
     
    Last edited: 10 November 2014
    FFS, Josh, silwer och 9 andra gillar detta.
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Och skrivmaskin är ett normalt baggage. Gillar även friskrivningen om att alla flygtider är ungefärliga och att flygbolagen inte kan hållas ansvariga för att dessa inte hålls... Antar att DY önskar att den texten fortfarande skulle vara ok att skriva. ;)

    Några flyglinjer har ju fortfarande samma nummer...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×