Senaste nytt

SAS redovisar ytterligare en jätteförlust för Q2

Storsteffe

Medlem
Nya plan kräver kapital och det är väl knappast troligt att ägarna(som vill sälja?) kommer att föra in mer kapital eller tillåta ökad skuldsättning då det påverkar möjligheten att hitta köpare negativt.
 
4. Koncentrera IC-trafik till Köpenhamn, förutom på linjer med väldigt hög beläggning. Behåll t.e.x en östlig flygning till Peking och en västlig till New York från Arlanda. Code share med andra flygbolag gör det ändå möjligt för vidare resor från dessa platser. Fler Skandinaviska direktlinjer till Köpenhamn skulle också göra Arlanda överflödig på många sätt./QUOTE]

Förutom det jag skrev tidigare om go/plus där de måste kunna göra förbättringar på längre linjer håller jag defenitivt inte med om ovanstående som palazzi skrev utan menar exakt tvärtom. Jag ser få fördelar med Köpenham men kan snabbt räkna upp mängder av fördelar med Arlanda jämfört med Köpenhamn:
1. Kortare avstånd till de flesta IC -destinationerna: kortare turn-around och lägre fuel kostnader.
2. Ett större upptagningsområde. Stockholm ( nordens största stad) och mälardalen har halva Sveriges befolkning och ännu större andel av näringslivet.
3. Mycket lägre personalkostnader och mer lojal och mindre strejk benägen personal.
4. Bättre konkurrenssituation mot Finnair samtidigt som konkurrensen med främst Tyskland minskar. När (om?) Berlin kommer igång blir det ytterligare hård konkurrens för Kastrup.
5. Helt klart en möjlighet att förhandla fram bättre villkor med Arlanda som aktivt söker efter mer IC-destinationer.

Jag tänker på din punkt 2, Stockholm må vara Nordens största stad, men Köpenhamn är inte långt efter. Räknar du sen in invånarna i Skåne, Blekinge, Halland och Göteborg så skulle jag säga att Kastrup har större underlag. Stockholm må ha en stor del av Sveriges näringsliv knutet till sig, men Kastrup har både danskt och svenskt näringsliv. Att Kastrup är en oerhört trevlig flygplats gör ju inte saken sämre.

Visst är danskarna (och danskorna...) benägna att strejka, peppar peppar har det inte drabbat mig ännu.

En sak förstår jag inte, men det kan vara för att jag inte är speciellt insatt, men varför är turn-around-tiden kortare, samt bränslekostnaden lägre, på Arlanda?
 

JonW

Medlem
. För min del är mellanlandningsalternativet inte helt fel, framförallt inte om alternativet är att erbjuda mycket anslutningsflyg. Hellre låta IC-maskinen starta på CPH, mellanlanda på ARN och fortsätta för att koppla båda dessa flygplatser till en destination snarare än att t.ex enbart flyga från ARN och kräva anslutningsflyg från CPH med tillhörande flygplansbyte. Med mellanlandning får båda flygplatserna ett "direktflyg", framförallt om man gör ett snabbt och kort uppehåll för att ta ombord fler pax.
Tyvärr är det där inte så enkelt som du får det att låta.
Antingen får man då lyfta en knappt halvfull men tung kärra med fulla bränsletankar en gång extra från CPH, inte direkt ekonomiskt.
Eller så får man låta den gå med nästan tomma tankar till ARN för att fylla upp den där. Det tar ca en timme, kanske inte vad CPH-paxet skulle klassa som direktflyg....
 
Toppen