Jag stämmer in när det gäller CPH vs ARN, å andra sidan är jag jävig eftersom jag kommer från Öresundsregionen.
Det som talar för CPH är dels att flygplatsen i sig själv är genomtänkt och attraktiv (enligt mig lyckad rent generellt) men framförallt de utmärkta kommunikationerna. Järnvägsförbindelserna är av mycket hög kvalitet med koppling till huvudlinjer i både Danmark och Sverige. Enda svagheten jag kan se är att det för närvarande körs Öresundståg med lokaltågsstandard som fjärrtåg vilket inte är optimalt, på sikt måste detta förbättras. Möjligheten att nå CPH med tåg från såväl Göteborg som Stockholm, Aarhus, Aalborg som Esbjerg etc gör upptagningsområdet mycket stort.
Tittar vi på Öresundstågen ger systemet direktförbindelser från Kalmar/Karlskrona/Göteborg med mellanstationer direkt till flygplatsen. Dessutom attraktiva biljettpriser. SJ matar direkt från Stockholm (SJ 2000) vilket gör att det går att åka direkt från t.ex Nässjö, Linköping och Norrköping. För att det skall bli riktigt bra vore dock codeshare med reserverad vagn fördelaktigt för att göra det än bättre för flygresenärerna.
Tyvärr kan inte ARN matcha detta - förbindelserna dit är helt enkelt inte optimala även om Arlanda Express finns. Potentialen i att mata resenärer till CPH är helt enkelt mycket större, att skapa ett liknande system för ARN kräver omfattande ändringar och investeringar samt ett helt annat trafikupplägg för järnvägen (t.ex att samtliga SJ 2000 förlängs till ARN, att Arlanda Express integreras i befintliga taxesystem etc).
Samtidigt vill jag påpeka att det vore fördelaktigt att uppgradera tågförbindelserna till ARN för att öka upptagningsområdet med högklassiga direktförbindelser vilket även skulle kunna medge fler direktlinjer även om basen för SAS IC bör vara CPH. Som jag skrev tidigare kan starka linjer betjänas från ARN direkt, för svagare linjer är det samtrafik (CPH-ARN-destination) som gäller. Dessa mellanlandningar kan ju kortas ned tidsmässigt till att i praktiken handla om att ta ombord fler pax, turn-arounden för moderna flygplan är nämligen mycket kort (sisådär 25 minuter utlovas) och tar man ombord catering etc i CPH kan ARN-uppehållet hållas riktigt kort.
Personligen ser jag det som vettigare att t.ex ha en A350-900 för 300 pax, plocka upp 200 på CPH och sedan 100 på ARN och flyga fullsatt till destinationen jämfört med att enbart ha 200 pax från CPH, låg kabinfaktor som resultat och ingen förbindelse från ARN eftersom 100 helt enkelt är för lite.
Skall ARN kunna konkurrera bättre med CPH krävs som jag ser det följande åtgärder:
1. Arlanda Express integreras med SL-taxan men med tillägg för att få ner biljettpriserna (även om det fortfarande kostar mer än pendeln).
2. Direkttåg till ARN från flera destinationer, t.ex att SJ 2000 kör direkt Köpenhamn-ARN. Regionaltåg etc i Mälardalen kör också direkt.
3. Codeshare med SJ och SAS för att erbjuda flygtåg från orter där underlaget för flygtrafik är för lågt.
4. Sanering av taxitrafiken till ARN, skumrasket måste bort. Idag är situationen inte alls bra på den fronten.
5. Flygplatsens utbud ses över och uppgraderas där så är påkallat.
När jag jämför ARN med CPH vinner den sistnämnda lätt enligt min uppfattning och det gäller hela paketet - marktransport och upplevelsen på flygplatsen. För min del är det det också en stor fördel att CPH är utformad som en shopping mall med många olika butiker då det ökar intäkterna från shopping och stimulerar alla resenärskategorier att strosa runt - även om man har loungeaccess är det intressant att ta en butiksrunda innan man besöker loungen. ARN tycker jag inte matchar denna helhet, dessvärre.