SAS redovisar 630 miljoner förlust för November-Januari

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Martin Björnström, 8 Mars 2013.

  1. Från SAS pressrelease:

    November - Januari 2012-2013

    · Intäkter: 9 597 (9 299) MSEK
    · Trafiken: ökade med 4,3%
    · Passagerarintäkter justerat för valuta: ökade med 6,3%
    · Resultat före skatt och engångsposter: -801 (-656) MSEK
    · EBIT-marginal: -6,1% (-10,4%)
    · Resultat före skatt: -823 (-2 686) MSEK
    · Periodens resultat: -630 (-2 541) MSEK
    · Resultat per aktie: -1,91 (-7,72) SEK
    · Kassaflöde från den löpande verksamheten -441 (-662) MSEK


    SAS koncernchef och VD kommenterar:
    "SAS fortsätter att leverera, steg för steg, enligt den omstruktureringsplan som
    presenterades i november förra året. I grunden ligger en av de mest omfattande
    omstruktureringarna i skandinaviskt näringsliv - genom överenskommelsen med våra
    medarbetare beräknas SAS utestående pensionsförpliktelser att minska med cirka
    19 miljarder SEK, vilket avsevärt reducerar den finansiella risken.

    Vi har också uppnått ett antal viktiga milstolpar - vi har presenterat en
    avsiktsförklaring med Swissport avseende verksamheten inom Ground Handling och
    vi har ingått sale and leaseback-avtal avseende reservmotorer med en
    likviditetseffekt om cirka 700 MSEK. De nya marknadsanpassade kollektivavtalen
    har sänkt våra direkta kostnader och skapar även en möjlighet att effektivt
    konkurrera på den växande privatresemarknaden med fler avgångar och
    destinationer. Under kvartalet sjönk enhetskostnaden exklusive flygbränsle med
    2,7% och under januari månad, då vi började se effekten av de nya
    kollektivavtalen, sjönk enhetskostnaden exklusive flygbränsle med 6,9%.

    Samtidigt måste vi konstatera att SAS redovisar en förlust för kvartalet, och
    även om säsongseffekten förstärkts av det nya räkenskapsåret, så är vi långt
    ifrån nöjda. Vårt fokus ligger därför fortsatt på att genomföra åtgärdsplanen
    och ambitionen att uppnå ett positivt resultat före skatt för helåret ligger
    fast."
     
  2. Försäljningen av Wideroe samt outsourcing av Ground handling ("halv-sålt" redan?) är väl stundande. Ska bli intressant att se hur siffrorna ser ut efter detta... Faktum kvarstår väl dock att SAS har de högsta kostnaderna/flygstol i flygvärlden.... T.o.m de bolag i Europa som har halva kostnaderna tvingas starta lågprisbolag, och hitta alternativa lösningar.

    Jaja, vi får se hur det går. Jag håller tummarna iaf :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×