Palazzi
Medlem
Ett annat alternativ är väl att göra som Swissair och Sabena? Rekonstruera om som tre olika bolag (Sverige, Norge, Danmark)?
Eller flytta över allt verksamhet på ett dotterbolag, likt Austrian... SAS ---- Wideroe
Ett annat alternativ är väl att göra som Swissair och Sabena? Rekonstruera om som tre olika bolag (Sverige, Norge, Danmark)?
Högre kabinfaktor och vinst i dagens läge anser jag är en bra siffra. Lite onödigt negativa rubriker på det kvartalsbokslutet.
Om vi skulle leka lite med tanken att SAS skulle gå i KK. Jag menar inte på något sätt att man ska fortsätta skjuta in pengar i ett blödande bolag. Men vill mer se vad effekten skulle bli.
* Sverige, norge och danmark skulle stå utan en flag carrier. Alltså blir de länderna beroende på bolag som Norwegian , Ryanair eller andra länders flagcarriers för att ta sig ut i europa.
* Sverige, norge och danmark blir ett av de få länderna i västEU som blir utan en flagcarrier. Kan faktiskt inte på rakarm komma på något land (förutom de väldigt små länderna som luxemburg,andorra etcetc) som INTE har en flagcarrier.
* De flagcarrier som trafikerar sverige kan nu sätta sina priser lite mer "fritt". Tex KLM mellan AMS-ARN kommer säkerligen priset öka 25% över natten. Vågar inte ens tänka på BA mellan LHR-ARN
* Ska en Svensk,Dansk eller Norrman ta sig till NewYork får man nu åka vi tex CDG,LHR,AMS,HAM...eller vänta på att norwegian börjar traffikera.
Vore det inte ett naturligt steg att delaup SAS lite?. Så de länderna som SAS har närvaro i splittas. Kan tänka mig att det är en väldigt stor overhead i deras verksamhet iom 3hub:ar som ligger så tätt intill varann.
Och om ett företag har ekonomiska problem då är det
som regel marknaden som har sagt sitt.
Managementen (har ju bytts ut en del sedan Jans tid) har nog gjort vad de kunnat, men varit bakbundna av det jag nämnt ovan. En VDs uppdrag är ju att utföra det styrelsen (ägarna) vill ska ske.A380*G, menar du att det är ett dåligt management?
Men nu är det ju så att kunderna inte vänder ryggen till SAS utan kabinfaktorn är högre än tidigare. Översatt betyder det att fler kunder kommer till SAS.