Senaste nytt

SAS punktlighet

olsson

Medlem
Var en del skriverier i norska aviser för någon månad sedan att Norwegian "tar längre tid på sig". Dvs de aviserar längre resetid än vad SAS gör på exakt samma rutter, enbart för att få bättre statistik. Så vet inte hur mycket jag litar på siffrorna. Men visst, känns att SAS ofta är sena när jag reser i alla fall.
 

MarcusC

Medlem
Tycker SAS senaste månaden tappat en hel del. Antar det till viss del beror på "sommar" med brist på extra crew, även tekniker och att flygplanen går på många "udda" destinationer (charter&leisure) dvs förseningar enklaöre uppstår och brist på ersättningsplan etc?
. SAS har ju byggt upp mycket just kring punktlighet så trist när det inte är så längre...hoppas det förbättras snabbt!!
 

Jacob

Medlem
Nja...

Det finns flera olika listor att titta på hos FlightStats och tar man med varenda litet sketet regionalbolag i världen (den lista man använt i detta fall) blir det ju väldig svårt för de stora bolagen att kunna hävda sig. Binter Canarias, nr 1 på listan, flyger ju bara runt mellan Kanarieöarna och ser inte röken av storflygplatser som Heathrow, Paris CDG och New York JFK där det gäller att ha tungan rätt i mun för att komma iväg i tid.

Detta är nog mer rättvist och sanningsenligt:

http://www.businessclass.se/finnair...ldens-punktligaste-flygbolag-i-april-maj.html
 

Homer

Medlem
såhär ser den fullständiga statistiken för juni ut

June-2013-FlightStats-European-Airlines-On-time-Arrivals.png


June-2013-FlightStats-Major-International-Airlines-On-time-Arrivals.png


FlightStats Announces June 2013 Airline/Airport On-time Performance Report
 
A

Aurora

Guest
Tycker SAS senaste månaden tappat en hel del. Antar det till viss del beror på "sommar" med brist på extra crew, även tekniker och att flygplanen går på många "udda" destinationer (charter&leisure) dvs förseningar enklaöre uppstår och brist på ersättningsplan etc?
. SAS har ju byggt upp mycket just kring punktlighet så trist när det inte är så längre...hoppas det förbättras snabbt!!

Som jeg har skrevet i en annen tråd, og som du er inne på, det er mange faktorer. En av de faktorene man kanskje ikke tenker så mye over er omveltningen under sentraliseringen av OCC'et til SAS - hvor erfarne medarbeidere forsvant. Medarbeiderene som hadde innarbeidet rutinen for "det mest punktlige flyselskapet i Europa". SAS var ikke mest punktlig bare fordi det var et system som var velsmurt - det merker man så til de grader nå.... At man ikke så verdien i dette og allikevel tvingte gjennom sentraliseringen, hvor bl.a en del av de i fra norsk side forsvant til konkurrenten Norwegian fordi de selvsagt ikke kunne flytte fra familie og barn og livet de hadde skapt seg ett sted, sier jo igjen litt om denne gode administrasjonen SAS har vært så velsignet med å ha (advarsel: ironi).

Dette, sammen med en flyflåte som gjerne kunne vært hakket større, sommersesong og det som tidligere er nevnt - så blir det desverre slik. Jeg håper at med tiden så vil dette gå seg til og SAS klatrer opp til gamle høyder :)
 

Storsteffe

Medlem
Skulle vara roligt med statistik över punktligheten på lite längre flygningar, bort med flygningar under 2-3 timmar exempelvis.
 

AABack2ARN

Medlem
Idag (fredag) såg det ut så här på SAS IC-trafiken från CPH

12:20 Washington SAS SK925 Departed
12:25 15:30 Newark SAS SK909 Departed
12:25 12:35 San Francisco SAS SK935 Departed
15:40 16:30 Chicago SAS SK943 Departed
15:45 19:20 Tokyo/Narita SAS SK983 Departed
18:25 20:00 Shanghai SAS SK997 Departed
18:35 19:30 Newark SAS SK901 Departed
21:00 Beijing SAS SK995 3 Closing


och igår (torsdag)

12:20 Washington SAS SK925 Departed
12:25 Newark SAS SK909 Departed
12:25 San Francisco SAS SK935 Departed
15:40 16:15 Chicago SAS SK943 Departed
15:45 17:40 Tokyo/Narita SAS SK983 Departed
18:35 19:15 Newark SAS SK901 Departed
21:00 22:15 Beijing SAS SK995 Departed


Detta trots att flygen i stort sett landat i tid på CPH från föregående dags flygning. Källa Rejsende - Københavns Lufthavne
 
Toppen