Senaste nytt

SAS prissättning och beläggning till och från Tokyo?

Cornelius

Medlem
Kan det ha att göra med den ekonomiska situationen i de länder som linjen sammanbinder? Sverige-Japan är ju två ekonomiskt starka länder, så man tror att man kan ta ut högre priser p.ga av det...? För om det är högt bokningstryck och hög beläggning, men ändå dyrare.....ja, då ser jag ingen annan anledning till varför det skulle vara dyrare än till t.ex Thailand...

Sen är det väl möjligt att skatter och bensinpriser skiljer sig, men det borde inte utgöra sådana stora skillnader..

Ja, du är väl antagligen inne på något. Det kan väl egentligen teoretiskt vara så att det är dyrare ex Japan än till Japan även om det existerar en effektiv konkurrensmarknad.

Jag funderade egentligen mest på varför skillnaden verkar vara så stor om man jämför speciellt ex Japan och till Europa och ex Europa och till Japan. Men jag antar att det också kan finnas en viss asymmetri i prisläget mellan Japan och andra områden...?
 
Last edited:

Cornelius

Medlem
Japanska yenen har gått upp mot Svenska kronor ca 33% sedan 2008.
Alla biljettpriser i Japanska yen har inte ändrat speciellt mycket men flygbolagen som har rutter till Japan måste föranmäla summan av bränsletillägget på Japan rutten i Japanska yen. Vilket så klart negativ effekt i andra valutor.

T ex British Airways bränsletillägg(endast YQ, ej andra skatter) mellan Stockholm-Tokyo vv.
  • Bränsletillägg på NRT-LHR-ARN t/r: 52.860 JPY (ca 4.515 SEK)
  • Bränsletillägg på ARN-LHR-NRT t/r: 2.984 SEK

Jag förstår.
Jag tycker ändå att det är lite konstigt att inte bolagen är mer dynamiska i sin prissättning men det är väl möjligen ett aktivt val de har gjort.
 

Palazzi

Medlem
Ja, du är väl antagligen inne på något. Det kan väl egentligen teoretiskt vara så att det är dyrare ex Japan än till Japan även om det existerar en effektiv konkurrensmarknad.

Jag funderade egentligen mest på varför skillnaden verkar vara så stor om man jämför speciellt ex Japan och till Europa och ex Europa och till Japan. Men jag antar att det också finns en viss asymmetri i prisläget mellan Japan och andra områden också...?


Jag har inte själv kollat hur mycket det skiljer sig... men antar att svaret från AHO ger en delförklaring iaf:)
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår.
Jag tycker ändå att det är lite konstigt att inte bolagen är mer dynamiska i sin prissättning men det är väl möjligen ett aktivt val de har gjort.

De som ger konkurrenskraftiga priser i Japan är numera kinesiska flygbolag och Aeroflot.
När jag bodde i Japan(det var länge sedan...), prisskilnden mellan europeiska flygbolag och asiatiska flygbolag till Europa var nästan dubbel.
Det var delvis det fanns fortfarande Southern route(Europa via Asien) och trafik över Ryssland hade stor fördel av flygtiden, vilket är det samma fortfarande.

Att kinesiska flygbolag och Aeroflot säljer billga är pga deras dålig (ibland otjänt) rykte. De är dåliga att ta hand om sina kunder när det strular vilket är lite synd t ex Aeroflot erbjuder en riktig bra service onboard.
 
Kan det ha att göra med den ekonomiska situationen i de länder som linjen sammanbinder? Sverige-Japan är ju två ekonomiskt starka länder, så man tror att man kan ta ut högre priser p.ga av det...?

Vi får inte glömma att prisnivån ser också annorlunda ut för just dessa två länderna. Det som vi tycker kan vara dyrt i Sverige kan vara på rimligt nivå i en annan land.
 

Gnopps

Medlem
Flygpriser kan vara svåra att jämföra, det är inte bara kabinklass du betalar för utan även flexibilitet. SAS kan dessutom ta ut ett högre pris eftersom många vill flyga med hemmabolaget SAS. Det känns tryggt, bekvämt och enkelt. Men visst, SAS baspris är 2,5x dyrare än Turkish.
 

agehall

Medlem
Personligen dissar jag oftast TK pga den "långa" connection ARN-IST. Även om deras produkter inte är dåliga, så vill jag inte ha en så lång flight efter en longhaul...
 
Toppen