Senaste nytt

SAS presenterar vinterprogrammet 2014-2015

Palazzi

Medlem
Det är naturligtvis, som du också vet, inte bara semester. Det bor en ansenlig mängd svenskar i Spanien. Lägg därtill norrmän, finnar och danskar. Det finns en marknad, helt klart.

Det vet jag givetvis, men kanske inte SÅ många som det finns linjer... (?) Frekvenserna är ju också rätt täta, och det är väl främst Alicante, Malaga o Mallorca där husen är förlagda (med omnejder).

Det stora antal avgångar med lågprisflyget grundar ju sig mycket på att det finns spanska baser med låga personalkostnader.

Jag tvivlar inte på att marknaden finns i Spanien, men man har ju inte prövat underlaget till vissa ställen ens. Det är ju mer svenskens fel än flygbolaget - rädslan att prova något nytt.
 

Agö

Medlem
Det stora antal avgångar med lågprisflyget grundar ju sig mycket på att det finns spanska baser med låga personalkostnader.

Nu tänker du väl inte rätt. Anledningen till att det finns spanska baser är väl att det finns en marknad Spanien-Norden? Norwegian skulle knappast etablera baser i Rumänien bara för att det är låga personalkostnader där.
 

Palazzi

Medlem
Nu tänker du väl inte rätt. Anledningen till att det finns spanska baser är väl att det finns en marknad Spanien-Norden? Norwegian skulle knappast etablera baser i Rumänien bara för att det är låga personalkostnader där.

Nog tror jag att det påverkar. Frankrike är ju t.e.x en ort dit svenskar åkte förr, men som helt har förkastats av lågprisflyget (åtminstone ULCC som Ryan). Detta gäller inte bara Norden, utan även mellan länderna i syd...

Folk åkte ju på 1950-70 mer tåg till Italien o Frankrike än Spanien. Bilresor till Rimini - någon som kommer ihåg? (1970-2000). Ryanair hade ju Rimini förut..

Om du tittar på Greklands fastland kan man tydligt se den internationella trafikökningen sedan Ryan påbörjade sin satsning där så sent som förra året. Tredubbling av resandet till vissa orter...

Resor till Kroatien föregicks av en chartersatsningar, och inte att svensken helt plötsligt började intressera sig för landet. Efter att flera testade på insåg många att det var ett billigare alternativ till Italien.

Vice versa - kolla på minskningen till Tyskland sedan deras nya skatteregler drev bort Ryan.

Jag jämför inte Rumänien och Spanien, utan länder med liknande förutsättningar o historia, inom Europeisk turistnäring...

Spanien har varit ett starkt turistfäste sedan charterns intåg, men har haft dalar. Ett uppsving kom 2005, vilket enligt mig kan förknippas med lågprisflyget. Även om pensionärer började flytta till Spanska fastlandet redan i slutet av 60-talet så var det öarna som drev veckoturism ända till idag...

Kan någon ha undgått boomen av turism till Barcelona, via Girona? Fantastisk stad såklart, och lämnade Madrid i bakvattnet.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag tvivlar inte på att marknaden finns i Spanien, men man har ju inte prövat underlaget till vissa ställen ens. Det är ju mer svenskens fel än flygbolaget - rädslan att prova något nytt.

Vet inte hur priserna ligger just nu, men för ca 15 år sedan gick det att få drömlikt och ensamt belägna hus i grekiska övärlden för omkring 30 000 € medan ett motsvarande hus på överbebyggda Costa del sol gick loss på ca 3 gånger mer. Ingen verkar ens fundera på det förstnämnda alternativet, medan det andra verkar mycket efterfrågat. Högst troligt för att man inte vet att alternativ 1 finns.
 

Agö

Medlem
Nog tror jag att det påverkar. Frankrike är ju t.e.x en ort dit svenskar åkte förr, men som helt har förkastats av lågprisflyget (åtminstone ULCC som Ryan). Detta gäller inte bara Norden, utan även mellan länderna i syd...

Folk åkte ju på 1950-70 mer tåg till Italien o Frankrike än Spanien. Bilresor till Rimini - någon som kommer ihåg? (1970-2000). Ryanair hade ju Rimini förut..

Jag är kanske godtrogen men jag tror inte att flygbolagen bestämmer efterfrågan, i synnerhet inte i dessa tider. Vill nordbor resa till Spanien rättar sig flygbolagen efter det. Att Spanien inte var lika populärt mellan åren 1950-1970 har givetvis andra förklaringar, t.ex. denna.
 

Palazzi

Medlem
Jag är kanske godtrogen men jag tror inte att flygbolagen bestämmer efterfrågan, i synnerhet inte i dessa tider. Vill nordbor resa till Spanien rättar sig flygbolagen efter det. Att Spanien inte var lika populärt mellan åren 1950-1970 har givetvis andra förklaringar, t.ex. denna.

Efter att ha läst fördjupad marknadsföring för turistnäring så vet jag att iaf statistiken pekar på det. De kurvor i upp o nedgångar var också betydligt kortare än den uppenbara torka som Franco-regimen utgjorde.
Det är dock så att Madrid (som var Francos fäste) var ett vanligare turistmål än baskiska Barcelona under hans regim... Givetvis fanns en turbulens i motsättningen som utgjorde ett upplevt hot mot Barcelona, men Madrid var militärt hårt reglerat.

Lätt att se svängningar efter bolags konkurser t.o.m. - Danmarks temporära nedgångar efter försvinnandet av Spis, och sedan Sterling... Öresundsbron balanserade andra gången (som är värd färjetrafiken x 2).

Kanarieöarnas korta dipp 2000-2010, trots att chartertrafiken fortsatte. Norwegian återstartade, och Ryan fortsatte t.o.m på regional nivå. Teneriffa och Gran Canaria fick uppsving (åter listetta inför vintern).

Dippen för Madeira, som höll i sig till förra året. Norwegian återstartade via Oslo, charterbolagen hakade på.... Hade någon ens saknat ön under tiden - britterna fortsatte att vallfärda under åren.

Ryanairs etablering på militärflygplatser i Italien gjorde Marche (Ancona) till det nya Toscana. Vem visste om Marche-regionen?

Jag tror vi överskattar den svenska vetskapen om sin omvärld, och underskattar den svenska latern (flygbyten o ovetskap om destinationen). Som insyltad i en del journalistiska upplagor vet jag att man på mötena utgår från bolagens linjer när man gör reportage....

"Tio tips för Mallorca" . Finns givetvis andra magasin, som " Res" som skriver om. Borneos djungler, men det är inte riktigt samma publik...

Anledningen att tidningar om Sydamerika sålt så dåligt har ofta härletts till långa restider, flygbyten och dyra biljettpriser. Kulturellt kan du inte komma närmre det älskade Spanien - jämför med populära Thailand. Charterresor och numera lågprisflyg till den senare...

Sen att prisnivåer och valutafluktuation påverkar mycket, det är självklart. Lika självklart är det att Colombias brottsstatistik inte främjar turism...
Att starta charter till svindyra Lugano är inte gångbart.

Etc....
 
Last edited:

Agö

Medlem
Efter att ha läst fördjupad marknadsföring för turistnäring så vet jag att iaf statistiken pekar på det. De kurvor i upp o nedgångar var också betydligt kortare än den uppenbara torka som Franco-regimen utgjorde.
Det är dock så att Madrid (som var Francos fäste) var ett vanligare turistmål än baskiska Barcelona under hans regim... Givetvis fanns en turbulens i motsättningen som utgjorde ett upplevt hot mot Barcelona, men Madrid var militärt hårt reglerat.

Jag tänker längre än turism, det går i vågor men styrs naturligtvis av fler faktorer än vad ett flygbolag kan påverka (kriget i f.d. Jugoslavien hade nog en viss inverkan på turismen i Dalmatien t.ex.). Jag tänker på etablering och de tiotusentals nordbor som köpt fast egendom i Spanien sedan regimen föll. Det borgar för en mer stabil marknad och efterfrågan på längre sikt än den potentiellt kortsiktiga påverkan ett flygbolags nyetablering av en given linje kan ha.

Om kunderna inte bestämmer efterfrågan måste jag nog allvarligt tänka om. Den här linjen är väl ett bra exempel på att flygbolagen rättar sig efter vad kunderna vill.
 

Palazzi

Medlem
Jag tänker längre än turism, det går i vågor men styrs naturligtvis av fler faktorer än vad ett flygbolag kan påverka (kriget i f.d. Jugoslavien hade nog en viss inverkan på turismen i Dalmatien t.ex.). Jag tänker på etablering och de tiotusentals nordbor som köpt fast egendom i Spanien sedan regimen föll. Det borgar för en mer stabil marknad och efterfrågan på längre sikt än den potentiellt kortsiktiga påverkan ett flygbolags nyetablering av en given linje kan ha.

Om kunderna inte bestämmer efterfrågan måste jag nog allvarligt tänka om. Den här linjen är väl ett bra exempel på att flygbolagen rättar sig efter vad kunderna vill.

Ja, det tryggar självklart. Det har gett stående linjer för britterna till alla f.d. kolonier, t.e.x.

Kriget i Jugoslavien hade en inverkan på turismen, men det var ju inte så att det var särskilt öppenhjärtigt att besöka kusten i Titos republik, och inte heller i Hoxas militärdiktatur i Albanien.

De jugoslaviska republikerna är 2014 stabila, och kulturellt närmre än t.e.x Dubai. Chartern har börjat ett intåg i Jugoslavien, det går segare för lågprisflyget.
Till stor del beror det på att folk minns ländernas historia, men det beror även på ländernas protektiva inställning till att släppa in Ryanair, och upplåta lågprisbaser.

De enda lågprisflyg som fått stort fästa i Fd Jugoslavien är Wizzair, med polska, ukrainska o ungerska baser. De tillåts aldrig ha baser i Jugoslavien (däremot Rumänien).
Det flygbolag som vill flyga till Jugoslavien måste ha en svensk bas - det går inte att flyga ARN-Tirana med en bas i Ungern.
Därför är också Norwegian det enda lågprisbolag som flyger till t.e.x Sarajevo mfl

En all business-linje mellan rika oljefästen är svårt att jämföra med hundratals spanska avgångar tycker jag.

Vi kanske dock skulle ha en separat tråd för diskussionen :)

Efterfrågan ---> utbud är vanligt i marknadsföring... De tenderar att glömma att det ofta föranleds av "innovation".
Att ha ett behov är inte ekvivalent med att man vet lösningen. Behovet "sol o bad" tillgodoses på flera ställen, och kan inte likställas med Spanien. Är det Tapas däremot....ja då minskar ju alternativen.

Steve Jobs sa det bäst: "det gäller att veta vad kunden vill ha, innan de själva vet det"
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror en del av Spaniens ökning som resmål jämfört med Italien och Frankrike, snarare är en sänkning av de båda senare efter att IT/FR blev betydligt dyrare. Och just prisskillnaden har nog med åren gjort att man känner till Spanien bäst av de tre, efterfrågan ökar så det blir en uppåtgående spiral. Jag vill minnas (är inte tvärsäker dock) att detta var i samband med kronfallet i början på 90-talet, för det var ju även då t.ex. Danmark sjönk som en sten som budgetresmål, innan dess var det ju ett billigt land. Eller UK. Det sistnämnda resmålet har nog ökat just tack vare att budgetbolag har baser där.



Kanske synd, men det är ju bra för oss som "vet" var det är fint så vi har hela regioner för oss själva på sommaren - det säger det mesta att GVA inte är efterfrågat utanför vintersäsong :)

Intressant diskussion för mig som aldrig läst marknadsföring dock; det är nästan kusligt att inse att efterfrågan i den här meningen inte handlar om verkliga önskemål, utom mest om vad man känner till. Jag börjar efter 40 år inse vad som menas med uttrycket "all publicitet är bra publicitet" :eek:

Förlåt utsvävningen... :)
 

AABack2ARN

Medlem
Totalt 6 spridda avgångar till Vilnius från Oslo runt jul och ett par veckor efter tar dock priset... måste ju vara något mer bakom dem annars är det inget annat än ett stort frågetecken.

Jag tror minimum för reguljärbolagen är att schemalägga 5 flighter. Minimum var 10 förr men minskades för att kunna hantera sommar- och vinterlinjer.

Att ha 6 avgångar Oslo-Vilnius känns ändå märkligt. Det kanske är fördomsfullt men det är väl knappast fullprisresenärer som bokar denna rutt? Och så fort de billigaste biljetterna är slut bokar de med något annat bolag i synnerhet som det finns en del alternativ att välja på. Men jag antar att SAS räknat på detta och ser att det är lönande...
 
Toppen