Senaste nytt

SAS Premiär 10 Sept, Stockholm-Hong Kong - Några som tänker åka på detta speciella event?

NyfikenGrau

Medlem
Det är ett stort miss av Arlanda att använda förenklad kinesiska tecken på skylten.
I Hong Kong använder man traditionella kinesiska tecken.

直飞香港新航线 (förenklad kinesiska) ska vara 直飛香港新航線 (traditionella kinesiska).

Intressant, men kan det verkligen vara en miss? Känns som något vem som helst med någon kunskap alls i kinesiska borde känna till, om de inte bara matat in text i något översättningsprogram.
Det kan inte finnas politiska skäl som gör att man valt det, typ någon nordkinesisk ambassadör som är med på invigningen? Vet inte om/hur ord/teckenvalet har någon politisk betydelse, men det brukar generellt kunna ha det när det gäller andra språk.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant, men kan det verkligen vara en miss? Känns som något vem som helst med någon kunskap alls i kinesiska borde känna till, om de inte bara matat in text i något översättningsprogram.
Det kan inte finnas politiska skäl som gör att man valt det, typ någon nordkinesisk ambassadör som är med på invigningen? Vet inte om/hur ord/teckenvalet har någon politisk betydelse, men det brukar generellt kunna ha det när det gäller andra språk.
Hong Kongs myndigheter värnar om att behålla sina traditionella kinesiska tecken (OK, kanske inte lika viktig som för Taiwaneser).
Sedan är det en annan sak att (Hong Kongs) lokala handlare använder förenklad kinesiska tecken i sina skyltar för att locka kunder från fastlandet.

Man kanske siktar på att det är fastlandskineserna som flyger mera?
Med tanke på avgångstiden från Hong Kong, kan det inte finnas så många anslutningsflyg från fastland Kina (kanske inget?).


Ni kan tänka er en situation t ex om Cathay Pacific öppnar Hong Kong-Köpenhamn och
de skriver "Välkommen till Köpenhamn" istället för "Velkommen til København".
Man fattar ju men det är fortfarande fel.
 

RobHK

Medlem
Håller med Dr Miles, en riktig miss, även om den inte är lika stor som att skriva på svenska i Danmark. HK borna är ändå rätt vana att växla mellan förenklade och traditionella tecken.

Vet vi vilket datum som det bara kommer flyga kärror med ny inredning på rutten? Och har vi ett schema för vilka resor som blir med gammalt plan respektive nytt? Hög-intressant för mig som en har t&r inbokat i slutet på oktober och en till några veckor senare i November. Sen har jag även ytterligare en resa i slutet på januari, men vid det laget är det väl bara "nya plan"?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Håller med Dr Miles, en riktig miss, även om den inte är lika stor som att skriva på svenska i Danmark. HK borna är ändå rätt vana att växla mellan förenklade och traditionella tecken.

Vet vi vilket datum som det bara kommer flyga kärror med ny inredning på rutten? Och har vi ett schema för vilka resor som blir med gammalt plan respektive nytt? Hög-intressant för mig som en har t&r inbokat i slutet på oktober och en till några veckor senare i November. Sen har jag även ytterligare en resa i slutet på januari, men vid det laget är det väl bara "nya plan"?
Ingen info som jag sett, men båda planen ska levereras i år i alla fall, även om det varit lite förseningar på första (kanske även blir förseningar på andra pga det). Jag skulle gissa på att det blir någon gång i november (det är som sagt bara en gissning) som båda nya planen är levererade. På mina flighte ri december så är det A330 på båda, vet dock inte om det är ny eller gammal A330.
 

Axelzon

Medlem
Ingen info som jag sett, men båda planen ska levereras i år i alla fall, även om det varit lite förseningar på första (kanske även blir förseningar på andra pga det). Jag skulle gissa på att det blir någon gång i november (det är som sagt bara en gissning) som båda nya planen är levererade. På mina flighte ri december så är det A330 på båda, vet dock inte om det är ny eller gammal A330.
Tjena @palmen , vet vi när det första nya planet tas i trafik på linjen till Hong Kong?
 

seat56f

Medlem
Ingen info som jag sett, men båda planen ska levereras i år i alla fall, även om det varit lite förseningar på första (kanske även blir förseningar på andra pga det). Jag skulle gissa på att det blir någon gång i november (det är som sagt bara en gissning) som båda nya planen är levererade. På mina flighte ri december så är det A330 på båda, vet dock inte om det är ny eller gammal A330.

Med tanke på viktrestriktionerna för att "gamla" A330 ska orka med HKG är det sannolikt nya plan vid det laget. Å andra sidan är det ju bara vad som planerats, det kan ju vara att en försening är känd (eller inte känd, för den delen) men omallokering av kärror inte är gjord än.
 
Toppen