Senaste nytt

SAS Point Sharing

igelkotten

Medlem
Hej Andreas,

"Inga baspoäng samlas, du kan inte få baspoäng för din sons flygningar."

Frågeställningen här var snarare, om det bara var våra poäng som tjänas in via flygningar som överförs till potten. Dvs. motsvarande baspoängen som intjänas överförs till potten. Eller är det även så att poäng som trillar in från t.ex. Amex även överförs till potten, dvs flygningar och tredjepart?

"2-4-1 är en Amex grej och ser inte riktigt hur du tänker här."

Sjävklart är 2-4-1 en Amex grej men man måste använda EB poäng för att betala resan. Därav min fråga om poängen i potten går att använda när man bokar en 2-4-1, precis som vanligt.

För övrigt är jag införstådd i hur det fungerar. Hade bara funderingar kring de två frågorna jag hade eftersom en annan användares kommentarer gällande tredjeparts poäng fick mig att tänka annorlunda. Eller snarare förvirrade mig.

1. Alla poäng som kan användas till bonusresor, inkl amexpoäng, kommer hamna i potten.

2. Du kan använda poängen i potten när du bokar en 2-4-1.
 

aldrighemma

Medlem
Ligger sidan nere?
Får bara error hur jag en försöker komma in på min grupp.

Verkar vara ett generellt fel för alla, jag får också error:

upload_2019-2-4_8-41-58.png
 

Tonton

Medlem
Först och främst - är supernöjd att Pointsharing äntligen har kommit!

Syrran och hennes familj (2 vuxna + 2 barn + infant) vill komma iväg i business. De har samlat ihop poängen, men har just nu bara en voucher tyvärr.
Detta löser pointsharing perfekt, då de går ihop med min grupp och jag ser till att bjuda dom på en voucher - supersmidigt!

Nu till det dåliga - Jag är EBD, och resten är antingen EBB/EBS/EBG. Således har inte mina poäng något expiry date, samtidigt som deras har ett fast datum. Det är tråkigt att poängen används i den ordning de är intjänade och inte i den ordning de utgår. Se exempel nedan:
Skärmavbild 2019-02-14 kl. 11.59.49.png


Det hade varit mycket bättre om poängen användes i den ordning poängen utgick.
Men, ska inte klaga allt för mycket - poängen går säkert åt ändå, och min syster kommer äntligen iväg!
 

Thornado

Medlem
Först och främst - är supernöjd att Pointsharing äntligen har kommit!

Syrran och hennes familj (2 vuxna + 2 barn + infant) vill komma iväg i business. De har samlat ihop poängen, men har just nu bara en voucher tyvärr.
Detta löser pointsharing perfekt, då de går ihop med min grupp och jag ser till att bjuda dom på en voucher - supersmidigt!

Nu till det dåliga - Jag är EBD, och resten är antingen EBB/EBS/EBG. Således har inte mina poäng något expiry date, samtidigt som deras har ett fast datum. Det är tråkigt att poängen används i den ordning de är intjänade och inte i den ordning de utgår. Se exempel nedan: Visa bifogad bild 86735

Det hade varit mycket bättre om poängen användes i den ordning poängen utgick.
Men, ska inte klaga allt för mycket - poängen går säkert åt ändå, och min syster kommer äntligen iväg!

Jag håller med om att det vore skönare om "icke-EBD"-poäng användes först.
Det du kan göra för att lösa det är följande fulhack:
* Boka tre full flex-biljetter med points+cash (typ full-pris business):
- Biljett 1 betalar du med 94274 poäng + resten cash
- Biljett 2 betalar du med 85941 poäng + resten cash
- Biljett 3 betalar du med 72705 poäng + resten cash
* Avboka biljett 2 och få tillbaka poängen
* Boka awardresan och använda din systers familjs poäng
* Avboka biljett 1 och 3 och få tillbaka "dina" poäng.

Om din systers familj har fler poäng som går ut 2023, 2024, osv, så kan processen ovan behöva upprepas i fler steg, men du förstår principen.
 

robertkniv

Medlem
Först och främst - är supernöjd att Pointsharing äntligen har kommit!

Syrran och hennes familj (2 vuxna + 2 barn + infant) vill komma iväg i business. De har samlat ihop poängen, men har just nu bara en voucher tyvärr.
Detta löser pointsharing perfekt, då de går ihop med min grupp och jag ser till att bjuda dom på en voucher - supersmidigt!

Nu till det dåliga - Jag är EBD, och resten är antingen EBB/EBS/EBG. Således har inte mina poäng något expiry date, samtidigt som deras har ett fast datum. Det är tråkigt att poängen används i den ordning de är intjänade och inte i den ordning de utgår. Se exempel nedan: Visa bifogad bild 86735

Det hade varit mycket bättre om poängen användes i den ordning poängen utgick.
Men, ska inte klaga allt för mycket - poängen går säkert åt ändå, och min syster kommer äntligen iväg!

Trevligt att man kan hjälpa andra, snäll du är!

Dock blir det ju som så att eftersom poängen används i den ordning de intjänas, så kan resan bokas för dina poäng, korrekt?

Fundering då, när de går ur gruppen efter 6 månader, så verkar det som att kvarvarande poäng fördelas enligt hur mycket kvar det är av varje individs egna bidrag. Och de poäng ev. poäng som din syster med familj tjänat in under "grupp-perioden" kommer få det utgångsdatum som ägaren har på sin kvalificeringsperiod. Gör ju att de kan få kortare (kan även bli längre) totalt giltighetsdatum på poängen än vad de hade haft om systern inte var med i gruppen.

När du lämnar en Point Sharing-grupp kommer samtliga av dina oanvända enskilda poäng att överföras till ditt personliga konto. Det sker ingen omberäkning av poängens utgångsdatum. Alla poäng som du tjänade in innan du gick med i gruppen behåller sina ursprungliga utgångsdatum och poäng som tjänades in medan du var medlem i Point Sharing-gruppen behåller det utgångsdatum som är justerat enligt ägarens sista månad i kvalificeringsperioden.

SAS Point Sharing | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så även om det känns schysst att kunna hjälpa till, så tycker jag nog att det i alla fall idag är konstruerat som så att det är negativt att skapa "temporära" grupper för att assistera nära o kära som man inte avser att ha en gemensam grupp med under en längre tid. Om det inte fungerar klockrent med Thornados lilla hack ovan...
 
Toppen