Senaste nytt

SAS Plus jämfört med British Airways Business?

Vad är det som lockar så otroligt med Swiss Business Lounge? Inte något märkvärdigt i mina ögon, kanske något jag missat.

Jämfört mot Swiss lounge in Geneve eller BA's Galleries Club så är Swiss Business Lounge (tillsammans med deras övriga två lounger i samma byggnad) en trevligare upplevelse. Bra mat, bra dricka, luftigt och avslappnat. Så ja, för en "vanlig" business lounge i Europa så tycker jag den är uppe i samma klass som SAS flagskepp Business lounger. Men det är klart, det säkert finns bättre, större och finare där ute. Jag gillar dock Schweiz och dess förkärlek för raka linjer, arkitektur, klockor. Det finns ett slags finlir och skön känsla över hela Zürich Flygplats som gör att jag gärna återkommer. Skulle man sakna status så finns Center Bar i huvudbyggnaden som känns helrätt på alla sätt och vis.
 

Timotey

Medlem
Jämfört mot Swiss lounge in Geneve eller BA's Galleries Club så är Swiss Business Lounge (tillsammans med deras övriga två lounger i samma byggnad) en trevligare upplevelse. Bra mat, bra dricka, luftigt och avslappnat. Så ja, för en "vanlig" business lounge i Europa så tycker jag den är uppe i samma klass som SAS flagskepp Business lounger. Men det är klart, det säkert finns bättre, större och finare där ute. Jag gillar dock Schweiz och dess förkärlek för raka linjer, arkitektur, klockor. Det finns ett slags finlir och skön känsla över hela Zürich Flygplats som gör att jag gärna återkommer. Skulle man sakna status så finns Center Bar i huvudbyggnaden som känns helrätt på alla sätt och vis.
Alla är vi olika och tur är väl det, håller med om att loungen i Zürich är bättre än SAS business lounger men tycker absolut inte att det är värt att ta en mellanlandning på ZRH för ett lounge besök. Då lägger jag hellre min mellanlandning på Frankfurt eller Heathrow
 
Alla är vi olika och tur är väl det, håller med om att loungen i Zürich är bättre än SAS business lounger men tycker absolut inte att det är värt att ta en mellanlandning på ZRH för ett lounge besök. Då lägger jag hellre min mellanlandning på Frankfurt eller Heathrow

Heathrow? Vilken lounge och varför? Frankfurt har jag inte testat.
 

palmen

Moderator
Har en hel del resor i SAS Plus till Europa med SAS och i helgen flög jag även BA business till London (vilket jag gjort flera gånger tidigare också) så jag täntke göra en liten jämförelse med utgångspunkt Arlanda.


Checkin: Oavgjort
Fungerar smidigt med båda alternativen, dock mindre kö till BA jämfört med vad det ibland kan vara vid SAS Business checkin (som dock kan vara helt tom andra gånger)

Säkerhetskontroll: SAS
Enda anledningen till att SAS är snäppet bättre här är för att man får en helt egen security på ARN T5 jämfört med BA där man får gå före kön tills biljetten kontrolleras och efter det är det samma kö.

Lounge: Oavgjort
SAS vinner om man räknar med "guldloungen" (kräver dock guldkort). Det nya konceptet i SAS lounge är riktigt bra men jag tyckte att utbudet var minst lika bra i Aurora Loungen på ARN T2 som man har tillträde till med BA Business. Ölen är ett stort skämt i SAS lounge, i Aurora finns det Sleepy Bulldogpå tapp. Innan renoveringen av SAS lounger hade BA tagit hem denna kategori

Boarding: BA
Prio boarding fungerar utan problem med BA, på ena sidan boardar de enbart prio passagerare medan andra sidan får vänta. Precis när jag kom till gaten så hade det blivit tomt i prio kön, direkt när jag gått förbi kallades en person fram från andra kön, dvs man släppte bara på för en åt gången och inte allihopa. SAS prioboarding är ju ofta icke existerande så detta var en solklar seger för BA.

Hårda produkten: Oavgjort
BA har trevliga nya säten ombord på den A320 jag åkte med, benutrymmet är dock i klass med vad man har på Norwegian och Ryanair. SAS har åtminstone lite extra utrymme på de första raderna i en del plan, dock total avsaknad av seatblock. SAS har oceaner med bättre benutrymme och BA har seatblock, oavgjort.

Mjuka produkten: BA
Ingen solklar seger för BA men överlag är det bättre än SAS. Jag fick en lunchservering ombord på BA som var helt ok och personalen var ofta ute och erbjöd påfylling och plockade undan. SAS kan i sina bästa dagar servera på toppnivå, andra dagar så är det dock riktiga lågvattenmärken. Som nybliven guldmedlem hos BA fick jag även lite extra uppmärksamhet vilket jag tyckte var trevligt (min första flight med BA sedan jag blev gold). Ojämnheten hos SAS gör att denna rond går till BA, dock ska tilläggas att deras matservering kan vara ett skämt om man åker "fel" tider på dygnet.


Summering
Inget av bolagen är fläckfria utan har en hel del större brister enligt mig, däremot levererar BA en jämnare produkt och man känner sig lite mer uppskattad ombord. Bara en sådan sak som att gardinen används och man slipper ha en toalettkö i ansiktet när man ska äta är värt mycket. Beroende på vad man värderar mest så kan dock SAS vara ett bättre alternativ, framförallt på deras bästa dagar då man råkar ha turen att få en seatblock samt ett crew som levererar vad alla crew alltid borde leverera.

BA: 2 kategorier
SAS: 1 kategori
Oavgjort: 3 kategorier
 
Last edited:

flying

Medlem
Vilka av SAS flyg har extra benutrymme? Har provat SAS plus, business, economy extra rad 1 till 26 och aldrig upplevt nagot extra benutrymme..? Hur stor skillnad ar det da pa BA och DYs benutrymme vs SAS short haul?
 

011430121

Medlem
Vilka av SAS flyg har extra benutrymme?
SAS 737-600 har best ben utrymme på rad 10 och då på 10A och F, även 10D och E har bra ben utrymme.

När det gäller 737-700 varierar det lite men 1D,E,F har bra benutrymme samt rad 11.

På 737-800 så variera det hur de är konfunderade ibland hela rad 15 och 16 på rad 16 går det även att fälla ryggstödet, vissa 737-800 är det rad 17A och 17F som gäller men då skall 16A och 16F saknas!

A-320 varierar, rad 11 har bättre utrymme

Jag tror att det bästa ben utrymmet på SAS när det gäller inrikes/Europa maskinerna är på A-321 och rad 1

Hoppas att detta klargjort lite, någon annan kommer säkert med svar på A-330/340 där varierar det rätt mycket nu när vissa maskiner är ombyggda samt vissa är ny levererade .
 

fcx

Medlem
Vilka av SAS flyg har extra benutrymme? Har provat SAS plus, business, economy extra rad 1 till 26 och aldrig upplevt nagot extra benutrymme..? Hur stor skillnad ar det da pa BA och DYs benutrymme vs SAS short haul?

En, högst ovetenskaplig, observation:

Undertecknad är 180 cm lång. När jag flyger SAS så rör mina knän aldrig sätet framför, oavsett plats eller flygplan, även om jag sjunker ner i stolen. När jag flyger Business med BA i A319/320/321 så finns det en minimal luftspalt mellan knä och säte om jag sitter helt rak i ryggen hela flighten. Sjunker jag ner lite i sätet så tar knäna emot.
 
Toppen