Senaste nytt

SAS Plus - Boka biljett med stopp på x timmar omöjligt?

Jonted

Medlem
När jag hänvisar att min resa inte går att boka på deras hemsida och då brukar de ge sig. Om inte så ber jag att få tala med en Supervisor (tyvärr så vägrar de ibland att ta samtalet).

Pratade faktiskt med just en Supervisor och förklarade att om inte resan går att boka via hemsidan och heller inte boka om via en redan gjord bokning men finns tillgänglig om man gör en ny bokning via telefonsupporten så måste de väl ändå kunna ta bort avgiften? Svaret blev tyvärr nej rakt av trots att jag förklarade att jag då måste gå via en resebyrå istället vilket de säkerligen förlorar på.

Ja, till det jag skrev ovan hände ja. Det kan säkert funka en eller annan gång avhängigt bokningsklasstillgång.

Det var en supervisors förslag och det fungerade som sagt utan problem. Rätt bokningsklass finns och dyker upp om jag antingen bokar via en resebyrå eller direkt via telefonsupport. Av någon anledning dyker det dock inte längre upp som alternativ för personalen i telefonsupporten om de försöker boka om min resa dock.

Det låter som att du reser sträckan ofta och har möjligheten att boka långt i förväg. Kan du inte ha t ex 10 st tur-och-retur-resor på samma PNR och på så sätt reducera avgiften till 300/10 kr per tur-och-returresa? Fast jag vet inte om det då blir problem ifall du skulle missa något flyg...

Absolut det gör jag, går det dock att göra på detta sätt? Jag trodde resan räknades som avslutade när du var tillbaka på destinationen du startade ifrån? Annars är det helt klart ett alternativ. SAS Plus är väl fullt återbetalningsbar oavsett om den är påbörjad eller inte? Jag förutsätter att jag kan få full återbetalning på ej påbörjade delsträckor.
 
Absolut det gör jag, går det dock att göra på detta sätt? Jag trodde resan räknades som avslutade när du var tillbaka på destinationen du startade ifrån? Annars är det helt klart ett alternativ. SAS Plus är väl fullt återbetalningsbar oavsett om den är påbörjad eller inte? Jag förutsätter att jag kan få full återbetalning på ej påbörjade delsträckor.
En itenerary kan ju se ut i princip hur som helst så jag ser inget problem med att ha allt på samma PNR, det blir ju en multisegmentresa som råkar ha endast 2 (eller 3 med mellanlandningarna) olika orter. Jag är dock osäker på hur det funkar med att avboka eller boka om en multisegmentresa i Plus när den redan har påbörjats.

...och resebyrån tar extra avgifter.
Min erfarenhet är att det i princip alltid blir billigare att boka hos resebyråer, i synnerhet utländska. De utländska resebyråer brukar dessutom ge bättre service än de svenska (det säger i och för sig inte så mycket...). Här är några exempel:
www.kayak.se/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.it/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.ch/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium

Det finns massa andra länder man kan söka också:
www.kayak.es/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.fr/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.de/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.nl/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.ie/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.sg/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.ru/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.dk/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.pl/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.co.uk/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.com.hk/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.kayak.com.tr/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.be.kayak.com/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.gr.kayak.com/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.fi.kayak.com/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium
www.nz.kayak.com/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium

www.jp.kayak.com/flights/ARN-CPH/2016-11-24-flexible-calendar-r/CPH-LHR/2016-11-24-flexible-calendar-e/premium

Det brukar finnas restriktioner på vilket sorts kort (Visa, Mastercard, Diners, etc) man måste betala med för att få det lägsta priset, men det vänjer man sig vid ganska snabbt och på vissa länders sajter kan man t o m filtrera på önskat kort.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Det var en supervisors förslag och det fungerade som sagt utan problem. Rätt bokningsklass finns och dyker upp om jag antingen bokar via en resebyrå eller direkt via telefonsupport. Av någon anledning dyker det dock inte längre upp som alternativ för personalen i telefonsupporten om de försöker boka om min resa dock.
Det bevisar bara att Supervisors och andra inte vet vad de sysslar med.
 
Toppen