Jag har råkat ut för samma sak på flyg från Paris till CPH för ett drygt år sedan. Flygvärdinnorna verkade knappast samarbeta i grupp, 2 st. satt och pratade om allt annat än sitt jobb och läste tidningar i främre galleyt och samma hände i det bakre. Vi landade med bord utfällda, datorer påslagna och folk satt och arbetade, en var på toaletten och flera satt och sov med stolarna bakåtfällda. Det var mörkt ute och dimmigt då vi visste inte hur högt över marken vi var. Piloten sa emellertid till 10 min före landning att det var dags för landning men detta brydde man sig inte om. Dessutom sprang en tonårspojke fram och tillbaka mellan sin stol och cockpit under flygningen samt strax före vi satte hjulen i marken. Det fick sin förklaring i svaret nedan.
Jag blev precis som Du arg och jag mailade SAS danske VD Flemming Hansen för att klaga och fick följande svar - men ingenting verkar ju ha hänt till det bättre som synes i urpsprunget till denna tråd....
Indledningsvis beklager jeg oprigtigt, at vi har givet jer grund til bekymring over vores sikkerhedsrutiner. Sikkerheden har altid den absolut højeste prioritet i SAS. Det må der aldrig herske tvivl om.
Jeg har nu modtaget en redegørelse fra både kaptajnen og purseren. Det er helt korrekt, at vores Inflight system ”drillede” på denne flyvning, så sikkerhedsfilmen i først omgang startede midt i handlingen. Purseren var dog opmærksom på dette, og valgte derfor at vise filmen igen, således at passagererne først så cirka halvdelen af den norske udgave. Herefter så de hele den engelske udgave og derefter igen hele den norske udgave. Vi undskylder, at systemet ikke fungerede korrekt i første forsøg.
Passageren, som sad på sæde 6B, er en god bekendt til den ene af piloterne og blev derfor inviteret til at overvære flyvningen fra cockpittet. Vi beklager, hvis det har givet anledning til uro – det er bestemt ikke hensigten. Jeg har noteret mig jeres synspunkter og vil tilsikre, at vi fremover sørge for, at dette foregår mere smidigt. Der er meget tydelige regler for hvornår og hvem det er tilladt at invitere til at sidde i cockpit, og disse regler er overholdt i dette tilfælde.
På baggrund af rapporten fra purseren, må jeg konstatere, at besætningen desværre ikke udførte det endelige check lige inden landing tilstrækkelig grundigt. Det er en meget beklagelig fejl, som jeg oprigtigt undskylder. Det bliver der fulgt op på internt med det samme, så vi undgår lignende fejltagelser fremover. Som sagt er sikkerheden i SAS vores primære fokus, og derfor skal disse procedurer fungere HVER gang!
Jeg beklager, hvis besætningen har givet indtryk af at læse magasiner och snakke umiddelbart inden landingen. Ifølge purseren var der tale om en oprydning.
I er begge loyale kunder hos en af vores partnere, og jeg kan se, at I ligeledes begge er SAS Eurobonus kunder. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke for jeres loyalitet – den sætter vi meget stor pris på.
Jeg håber at have kastet lidt lys over jeres rejse fra Paris den 27. Februar, ellers er I meget velkomne til at kontakte mig igen.
Med venlig hilsen
Flemming Jensen
Senior Vice President
Chief Operating Officer/COO
SAS Scandinavian Airlines
CPHDD
Phone: +45 3232 5308
E-mail: flemming-j.jensen@sas.dk
www.sas.dk
Last edited: 20 Juni 2013