Senaste nytt

SAS på väg att flagga ut delar av verksamheten till lågkostnadsländer?

mha321

Medlem
För mig är frågan var besättningen kommer flyga. Om besättningen på en bas i London till absolut största delen kommer flyga linjerna på London är det inte shopping. Om de däremot flygs in till ARN/OSL/CPH på morgonen och sedan till största delen flyger tex inrikes, så är det betydligt närmre att vara det iallafall. (sedan kan det säkert vara vissa off base legs, men majoriteten).

Men i vilket fall dom blir det gråzon. Men även i det fallet är ju inte London det värsta stället för de anställda - även där har de ju hyfsade villkor och löner jämfört med många andra länder.
 

NotRyan

Medlem
För mig är frågan var besättningen kommer flyga. Om besättningen på en bas i London till absolut största delen kommer flyga linjerna på London är det inte shopping. Om de däremot flygs in till ARN/OSL/CPH på morgonen och sedan till största delen flyger tex inrikes, så är det betydligt närmre att vara det iallafall. (sedan kan det säkert vara vissa off base legs, men majoriteten).

Men i vilket fall dom blir det gråzon. Men även i det fallet är ju inte London det värsta stället för de anställda - även där har de ju hyfsade villkor och löner jämfört med många andra länder.

Läste att cabincrew på BA mixed fleet har 12.000 £ / år i grundlön (BA hävdade att dom kunde komma upp i 21 000 £ / år med bonus etc... WOW )

More than 2,500 BA cabin crew could go on strike over Christmas | Business | The Guardian

Jag undrar var man kan leva på det i närheten av London? I baracker?
 

Funcadelic

Medlem
. Om besättningen på en bas i London till absolut största delen kommer flyga linjerna på London är det inte shopping.

Ja, och det är detta som man anger ska ske. Sedan om detta är starten på något helt annat är ju en annan fråga som tiden får utvisa

For at kunne konkurrere effektivt på det marked, kigger SAS på at ”vende trafikken” på en række ruter. Forstået på den måde, at ruterne ikke længere skal betjenes fra baser i Skandinavien. I stedet skal de betjenes fra baser i ”den anden ende”.
 

Dr. Miles

Expert
Genom att ha personalbas i London, slipper SAS att ha crew som övernattar i London.
Hur många plan som övernattar i London varje dag i genomsnitt?
 

Rebel

Medlem
Genom att ha personalbas i London, slipper SAS att ha crew som övernattar i London.
Hur många plan som övernattar i London varje dag i genomsnitt?
Det kan nog vara max 3. Ifrån Stockholm köpenhamn och oslo. Nu kan jag inte schemat för sas men vardför ska man natta i London. Vi Skandinaver vill ju ut i världen på morgone och hem på kvällen. Ju tidigare man landar i London ju mera flighter vidare finns det att åka med. Eller tänker jag fel nu??
 

apknug

Medlem
För mig är frågan var besättningen kommer flyga. Om besättningen på en bas i London till absolut största delen kommer flyga linjerna på London är det inte shopping. Om de däremot flygs in till ARN/OSL/CPH på morgonen och sedan till största delen flyger tex inrikes, så är det betydligt närmre att vara det iallafall. (sedan kan det säkert vara vissa off base legs, men majoriteten).

Men i vilket fall dom blir det gråzon. Men även i det fallet är ju inte London det värsta stället för de anställda - även där har de ju hyfsade villkor och löner jämfört med många andra länder.
Ser ingen skillnad mot att flyga in svensk crew från Arlanda till Köpenhamn för att dessa skall flyga europatrafik. Enligt uppgift är danska crew dyrast.
 

Rebel

Medlem
Jo, det är nog tre, men du glömmer i ditt resonemang businesspersonerna åt andra hållet. Alla väljer inte att åka BA
Men det är ju SAS plan som är nattade i London., vi talar om.
Och dom som åker ut från London hitåt, blir ju endstation. Dom åker inte vidare, som vi gör via London.

Engelska ofta resenärer är nog tyvärr inte EBare och väljer nog där dom är medlemmar typ BA.
Så att ha tidiga plan ifrån London, istället för vändande härifrån ser jag liten poäng med.

Där av tror jg att nattande av plan har lite betydelse för ekonomin. Men att ha bas i London är nog en god ekonomisk ide för SAS om man ska överleva.
 

KalleSus

Medlem
Men det är ju SAS plan som är nattade i London., vi talar om.
Och dom som åker ut från London hitåt, blir ju endstation. Dom åker inte vidare, som vi gör via London.

Engelska ofta resenärer är nog tyvärr inte EBare och väljer nog där dom är medlemmar typ BA.
Så att ha tidiga plan ifrån London, istället för vändande härifrån ser jag liten poäng med.

Där av tror jg att nattande av plan har lite betydelse för ekonomin. Men att ha bas i London är nog en god ekonomisk ide för SAS om man ska överleva.

Men varför skulle SAS, år ut och år in, ha tre maskiner stående i London över natt för att kunna erbjuda en tidig morgonflight från London mot Skandinavien, om det inte finns ett underlag för detta?
 
Toppen