Senaste nytt

SAS på gång att köpa ny långdistansflotta

Status
Stängd för vidare inlägg.

flying

Medlem
Dock handlade det ju om SAS kan konkurrera med Norwegian i ekonomiklass...och det kan dom.

Prisdumpning, röda siffror med nyemissoner som följd är INTE ett hållbart sätt att konkurera på! Tyvärr för SAS del så räckte Noweigans kassa lite för länge.
 

Ergo

Medlem
Varför i helvette skulle de köpa A330? En Boeing 787-8 har lägre listpris än en A330-300 och en 787-9 är bara något dyrare. En A350-900 är ytterligare en par miljoner dollar dyrare men att man ska satsa på någon av dessa är för mig självklart då bränsleekonomin trots allt är betydligt bättre (oavsett vad någon säljare på Airbus försöker tuta i er). Dessa enstaka miljoner man eventuellt kommer tjäna på budgetalternativet A330 kommer SAS ha förlorat på ett par månader, speciellt med tanke på hur utsikterna för oljepriset ser ut.

Visst, A330 kan levereras snabbt som någon skrev men kollar ni på de senaste offentliggjorda ordrarna för tex A350-900 så har de leverans runt 2015-2016 och snabbare än så behöver inte SAS maskinerna. 787an bör kunna levereras ännu tidigare.

Skulle faktiskt inte helt vilja avfärda Dreamlinern som många gjort i den här tråden. Den bör vara lite billigare, kunna levereras lite snabbare och dessutom är 787-9 den maskinen som har den bästa storleken för SAS. Dessutom skulle man kanske kunna ta några 787-8 för att starta nya rutter från ARN och OSL som idag inte är lönsamma. Att bara köpa A350-900 blir lite stort och det ryktas om att A350-800 kommer att läggas ned eller åtminstone skjutas på framtiden pga svalt intresse så där finns ett problem.
 

cmj

Medlem
Varför i helvette skulle de köpa A330? En Boeing 787-8 har lägre listpris än en A330-300 och en 787-9 är bara något dyrare.

Det är förmodligen inte många bolag här i världen som handlar till listpris, de flesta får stora rabatter.

Som andra har nämnt här inne så har A330-300 förbättrats och ligger inte långt ifrån 787:an i performance. Det ryktas till och med att Qatar köper på sig fler A330-300.
 

Ergo

Medlem
Det är förmodligen inte många bolag här i världen som handlar till listpris, de flesta får stora rabatter.

Som andra har nämnt här inne så har A330-300 förbättrats och ligger inte långt ifrån 787:an i performance. Det ryktas till och med att Qatar köper på sig fler A330-300.

Ingen köper plan efter listpris men det är ett jämförelsepris som används som utgångspris vid förhandlingar, rabatterna är sedan i stort sett oberoende av modell i procent räknat så det går alldeles utmärkt att jämföra prisliknad på modeller i listpris.

Jag ska återkomma med exakta siffror ikväll men att en Airbus-säljare säger att nya a330 är "likvärdig" 787an i "performance" ska du inte läsa in för mycket i. "likvärdig" och "performance" är ju i och för sig två relativa begrepp så jag kan inte anklaga honom för att ljuga men det man tjänar i lägre bränslekostnader och drift på både 787an och A350 är något som tjänas in väldigt snabbt på den minimala skillnad i pris som finns till A330.

Den enda anledningen till att det fortfarande trillar in en del orders för A330 är att det finns bolag som behöver maskinerna nästan omgående och där är A330 ett bra alternativ då den fortfarande har hög produktionstakt och en liten back-logg. Här passar dock SAS definitivt inte in och ska man satsa långsiktigt på en modell vore A330 att skjuta sig i foten.

Att Qatar vill köpa A330 har jag visserligen inte hört men det vore inte helt konstigt då de vid upprepade tillfällen uttryckt frustration över att de behöver fler plan snabbare för att kunna expandera, dessutom drunknar de i pengar och har lägre bränslekostnader så för dem kan det vara bra komplement.
 
Last edited:

cmj

Medlem
Ingen köper plan efter listpris men det är ett jämförelsepris som används som utgångspris vid förhandlingar, rabatterna är sedan i stort sett oberoende av modell i procent räknat så det går alldeles utmärkt att jämföra prisliknad på modeller i listpris.

Jag ska återkomma med exakta siffror ikväll men att en Airbus-säljare säger att nya a330 är "likvärdig" 787an i "performance" ska du inte läsa in för mycket i. "likvärdig" och "performance" är ju i och för sig två relativa begrepp så jag kan inte anklaga honom för att ljuga men det man tjänar i lägre bränslekostnader och drift på både 787an och A350 är något som tjänas in väldigt snabbt på den minimala skillnad i pris som finns till A330.

Den enda anledningen till att det fortfarande trillar in en del orders för A330 är att det finns bolag som behöver maskinerna nästan omgående och där är A330 ett bra alternativ då den fortfarande har hög produktionstakt och en liten back-logg. Här passar dock SAS definitivt inte in och ska man satsa långsiktigt på en modell vore A330 att skjuta sig i foten.

Att Qatar vill köpa A330 har jag visserligen inte hört men det vore inte helt konstigt då de vid upprepade tillfällen uttryckt frustration över att de behöver fler plan snabbare för att kunna expandera, dessutom drunknar de i pengar och har lägre bränslekostnader så för dem kan det vara bra komplement.

Låter spännande, det ser jag fram emot...och det menar jag inte ironiskt, utan jag är ärligt nyfiken på den exakta prisskillnaden och bränsleförbrukning med mera.
 

fly4fun

Medlem
Varför i helvette skulle de köpa A330? En Boeing 787-8 har lägre listpris än en A330-300 och en 787-9 är bara något dyrare. En A350-900 är ytterligare en par miljoner dollar dyrare men att man ska satsa på någon av dessa är för mig självklart då bränsleekonomin trots allt är betydligt bättre (oavsett vad någon säljare på Airbus försöker tuta i er). Dessa enstaka miljoner man eventuellt kommer tjäna på budgetalternativet A330 kommer SAS ha förlorat på ett par månader, speciellt med tanke på hur utsikterna för oljepriset ser ut.

Visst, A330 kan levereras snabbt som någon skrev men kollar ni på de senaste offentliggjorda ordrarna för tex A350-900 så har de leverans runt 2015-2016 och snabbare än så behöver inte SAS maskinerna. 787an bör kunna levereras ännu tidigare.

Airbus har en backlogg på drygt 600 st A350. Man räknar med att starta serieproduktionen senhösten 2014 med upp till 3 kärror per månad. Det skulle innebära ca 40-50 leveranser i början på 2015. Med 50-100 plan levererade av dryga 600, kan jag inte se hur man ska kunna ha luckor under 2015 eller 2016. SAS flyger omkring med enormt bränsletörstiga A340 som måste bytas ut omgående och inte om 4-6 år.

Ingen köper plan efter listpris men det är ett jämförelsepris som används som utgångspris vid förhandlingar, rabatterna är sedan i stort sett oberoende av modell i procent räknat så det går alldeles utmärkt att jämföra prisliknad på modeller i listpris.

Den enda anledningen till att det fortfarande trillar in en del orders för A330 är att det finns bolag som behöver maskinerna nästan omgående och där är A330 ett bra alternativ då den fortfarande har hög produktionstakt och en liten back-logg. Här passar dock SAS definitivt inte in och ska man satsa långsiktigt på en modell vore A330 att skjuta sig i foten.

Man behöver inte vara rymdforskare eller erfaren köpare för att lista ut att rabatterna varierar beroende på utbud och efterfrågan. Just nu är efterfrågan på A350 på topp och utbudet litet. Ingen går in och ger störra rabatter i ett sånt läge, framförallt till en liten kund som SAS.

Airbus har inte lagt miljarder på att utveckla A330 för att det ska "trilla" in orderar, utan för att man tror på en framtid för flygplanet. Just nu är utbudet stort och efterfrågan liten, och det är här man som köpare hittar möjligheter till bra klipp. Dom förändringarna som Airbus gjort med A330, skulle egentligen ge maskinen ett nytt namn - A330NG.

Man skjuter sig inte i foten för att man beställer en inkörd och beprövad modell som utvecklats med tiden. Ryanair fortsätter köpa B737NG trots att B737 är ett plan som utvecklades på 60-talet och NG modellerna kom på 90-talet. Det är inte någon som har anklagat dom för att skjuta sig i foten för att man fortsätter beställa ett 17 år gammalt plan.

Ursäkta uttrycket men på detta forum finns det gott om "flygplansbögar" som älskar nya och häftiga plan (inklusive mig), men svensson, han kollar bara på prislappen och struntar om det står B737 eller B737max på planet, bara han får flyga billigt.
 
Last edited:
Jag kan inte se någon annan lämplig strategi än att fasa ut A340, ersätta med A330 temporärt och på längre sikt introducera A350. Ett steg vore att beställa A350 men ordna en deal som innebär att A330 levereras som interimlösning i väntan på leverans av de förstnämnda.

Det starka argumentet för Airbus är commonalityn och A350 är det logiska steget framåt för SAS del med tanke på nuvarande A330/340-flotta. Boeing 787 är utmärkt på många sätt men innebär en annan typ och högre kostnader för introduktion - det går också att utgå ifrån att SAS har ett bättre förhandlingsläge med Airbus då de redan är kunder.

Att få tag på A330or för att ersätta A340 skall inte vara några problem och att avtala fram en deal där dessa ingår mot att A350 beställs för leverans från 2018/2019 eller så borde också vara fullt möjlig.
 

Jay

Medlem
Nu när 787-10 har lanserats så blir ju det också ett alternativ till nytt longhaul plan för SAS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen