Emil
Medlem
SAS på väg med nya långdistansflyg | SvD
För mig är det ganska klart att det blir A333 om SAS inte får nån slags förtur på A350.
Kan ju också vara en deal där SAS leasar A330 till dess att de kan få sina A350.
SAS på väg med nya långdistansflyg | SvD
För mig är det ganska klart att det blir A333 om SAS inte får nån slags förtur på A350.
Dock handlade det ju om SAS kan konkurrera med Norwegian i ekonomiklass...och det kan dom.
Prisdumpning, röda siffror med nyemissoner som följd är INTE ett hållbart sätt att konkurera på! Tyvärr för SAS del så räckte Noweigans kassa lite för länge.
Varför i helvette skulle de köpa A330? En Boeing 787-8 har lägre listpris än en A330-300 och en 787-9 är bara något dyrare.
Det är förmodligen inte många bolag här i världen som handlar till listpris, de flesta får stora rabatter.
Som andra har nämnt här inne så har A330-300 förbättrats och ligger inte långt ifrån 787:an i performance. Det ryktas till och med att Qatar köper på sig fler A330-300.
Ingen köper plan efter listpris men det är ett jämförelsepris som används som utgångspris vid förhandlingar, rabatterna är sedan i stort sett oberoende av modell i procent räknat så det går alldeles utmärkt att jämföra prisliknad på modeller i listpris.
Jag ska återkomma med exakta siffror ikväll men att en Airbus-säljare säger att nya a330 är "likvärdig" 787an i "performance" ska du inte läsa in för mycket i. "likvärdig" och "performance" är ju i och för sig två relativa begrepp så jag kan inte anklaga honom för att ljuga men det man tjänar i lägre bränslekostnader och drift på både 787an och A350 är något som tjänas in väldigt snabbt på den minimala skillnad i pris som finns till A330.
Den enda anledningen till att det fortfarande trillar in en del orders för A330 är att det finns bolag som behöver maskinerna nästan omgående och där är A330 ett bra alternativ då den fortfarande har hög produktionstakt och en liten back-logg. Här passar dock SAS definitivt inte in och ska man satsa långsiktigt på en modell vore A330 att skjuta sig i foten.
Att Qatar vill köpa A330 har jag visserligen inte hört men det vore inte helt konstigt då de vid upprepade tillfällen uttryckt frustration över att de behöver fler plan snabbare för att kunna expandera, dessutom drunknar de i pengar och har lägre bränslekostnader så för dem kan det vara bra komplement.
Varför i helvette skulle de köpa A330? En Boeing 787-8 har lägre listpris än en A330-300 och en 787-9 är bara något dyrare. En A350-900 är ytterligare en par miljoner dollar dyrare men att man ska satsa på någon av dessa är för mig självklart då bränsleekonomin trots allt är betydligt bättre (oavsett vad någon säljare på Airbus försöker tuta i er). Dessa enstaka miljoner man eventuellt kommer tjäna på budgetalternativet A330 kommer SAS ha förlorat på ett par månader, speciellt med tanke på hur utsikterna för oljepriset ser ut.
Visst, A330 kan levereras snabbt som någon skrev men kollar ni på de senaste offentliggjorda ordrarna för tex A350-900 så har de leverans runt 2015-2016 och snabbare än så behöver inte SAS maskinerna. 787an bör kunna levereras ännu tidigare.
Ingen köper plan efter listpris men det är ett jämförelsepris som används som utgångspris vid förhandlingar, rabatterna är sedan i stort sett oberoende av modell i procent räknat så det går alldeles utmärkt att jämföra prisliknad på modeller i listpris.
Den enda anledningen till att det fortfarande trillar in en del orders för A330 är att det finns bolag som behöver maskinerna nästan omgående och där är A330 ett bra alternativ då den fortfarande har hög produktionstakt och en liten back-logg. Här passar dock SAS definitivt inte in och ska man satsa långsiktigt på en modell vore A330 att skjuta sig i foten.