Senaste nytt

SAS på gång att köpa ny långdistansflotta

Status
Stängd för vidare inlägg.

A380*G

Medlem
Räckvidden är visserligen ganska orelevant för flygbolagen, ur avseendet att starta upp långa rutter. Det är ytterst få flygbolag som kramar ut max range ur sina flygplan. Däremot medför en längre räckvidd en högre MTOW, som i sin tur kan översättas till större mängd cargo = mer intäkter.

Nu togs citatet ur sitt sammanhang, poängen var i meningen före, dvs att SAS inte behöver köpa A350-900 vare sig map antal säten eller räckvidd. Dessutom, jag är 100% övertygad om att SAS inte kommer öppna någon linje som kräver längre räckvidd än dagens A343, jag tog bara GRU och HNL som exempel för att påvisa potentialen i planet.
 

AndreasW

Medlem
Jag tror att SAS kommer köpa nya A330-300. Men ökad MTOW de senaste åren (på grund av förbättringar) är det fortfarande ett bra flygplan. Kortare leveranstid än 350 och man behöver inte styra om så mycket i befintliga faciliteter. Man ska inte glömma ett billigare inköpspris heller! Då SAS inte sitter på en stor hög pengar så känns det rimligare. Även fast jag hoppas på A350 så tror jag ändå det faller på nya A333.
 

A380*G

Medlem
Jag tror att SAS kommer köpa nya A330-300. Men ökad MTOW de senaste åren (på grund av förbättringar) är det fortfarande ett bra flygplan. Kortare leveranstid än 350 och man behöver inte styra om så mycket i befintliga faciliteter. Man ska inte glömma ett billigare inköpspris heller! Då SAS inte sitter på en stor hög pengar så känns det rimligare. Även fast jag hoppas på A350 så tror jag ändå det faller på nya A333.

Har "nya" A330-300 bättre räckvidd? Annars kan man väl inte ersätta dagens A340 med A330?
 

Tjaeng

Medlem
Har "nya" A330-300 bättre räckvidd? Annars kan man väl inte ersätta dagens A340 med A330?

Räckvidden är inte ett problem för de rutter som SAS flyger i dagsläget (CPH-SFO längst på 8830km). TK flyger IST-ORD med A330-300, en nästan exakt lika lång rutt. Har dock inte koll på ETOPS-regler. Och så får man väl anta att det begränsar cargo och/eller antal pax.
 

A380*G

Medlem
Räckvidden är inte ett problem för de rutter som SAS flyger i dagsläget (CPH-SFO längst på 8830km). TK flyger IST-ORD med A330-300, en nästan exakt lika lång rutt. Har dock inte koll på ETOPS-regler. Och så får man väl anta att det begränsar cargo och/eller antal pax.

Eftersom SAS kör en hel del frakt så begränsar det. En A330 skulle tex inte vara ett alternativ till NRT för SAS, vilket är kortare sträcka än till SFO. TK har lägre andel frakt om jag förstår deras affärer. Så med det i åtanke kan man väl inte ersätta A330 med A340?
 

Jaws

Medlem
Jag har svårt att se hur SAS ska locka nya kunder med äldre plan eller äldre konstruktioner...

Nya plan, a350-800/900, skulle vara ett välbehövligt uppsving för både personal som befintliga kunder samt skulle även attrahera nya kunder!
Om dessa nya plan kan flyga längre och snålare så ökar ju SAS' flexibilitet!

ARN-HNL skulle vara mkt attraktivt i mina ögon!!! jag skulle nog åka både en o 2 ggr om året förutom tjänsten. Så Bamsefar skulle inte bli ensam på de flygen :cool:

Jag har förstått genom detta forum att de bästa marginalerna finns på den attraktiva longhaulen och enligt min högst privata åsikt även en mkt kompetent cabinpersonal!
Så slutsatsen borde inte vara alltför svår att dra, eller hur?!?
 

Patrik

Medlem
Jag har svårt att se hur SAS ska locka nya kunder med äldre plan eller äldre konstruktioner...

Hur många fler än vi bryr sig egentligen om vad det är för modell man flyger, de allra flesta går nog efter:
1. Total flygtid till målet
2. Avresetid/Ankomsttid
3. Pris
I olika prioritering efter person. Självklart är komfort en faktor, men jag tror de flesta skulle märka mer om de bytte stol snarare än flygplanstyp.
 

harlekin

Medlem
Hur många fler än vi bryr sig egentligen om vad det är för modell man flyger, de allra flesta går nog efter:
1. Total flygtid till målet
2. Avresetid/Ankomsttid
3. Pris
I olika prioritering efter person. Självklart är komfort en faktor, men jag tror de flesta skulle märka mer om de bytte stol snarare än flygplanstyp.

Har du inte glömt en faktor i listan?
*host* poäng *host* ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen