Senaste nytt

SAS på gång att köpa ny långdistansflotta

Status
Stängd för vidare inlägg.

A380*G

Medlem
Varför? I nuvarande setup kan SAS A340 ta 245 pax (med undantag för nån enstaka maskin) medan deras A330 rymmer 264.

Givet SAS linjenät så räcker det gott och väl att SAS köper in A350-800, som har en räckvidd på ca 15,700 km. Finns ingen anledning att spendera extra miljoner på A350-900 varken map sträcka eller antal säten. Jämför dagens A340-300 som har en räckvidd på ca 12800 km. Har svårt att tänka mig att SAS kommer öppna långlinje som kräver mer än 15,700 km. Med denna räckvidd kan man tex öppna ARN-GRU eller ARN-HNL. :p
 

Patrik

Medlem
Varför alla gissningar på nya flygplan? Jag skulle också önska att de köpte in lite nya flygplan, men är det inte mer rimligt att de letar på andrahandsmarknaden? Bättre begagnat ftw?
 

Alf

Medlem
Just denna tråden handlar ju om gissningar på nya flygplan i SAS flotta. Eftersom ingen vet vad det blir så får det bli gissningar. Tyvärr kan inte ett flygbolag som SAS handla på begagnatmarknaden mer än när det gäller att komplettera befintlig flotta. SAS behöver förnya sin långdistansflotta med att ersätta A340 och A330. Det är bara att läsa vad de frekventa resenärerna på detta forum skriver, det är ingen som vill åka i ett gammalt flygplan om det inte är av nostalgiska skäl. Ett flygbolag måste följa med utvecklingen annars är det kört.
Med detta sagt är min gissning att SAS skaffar A350 eftersom den ligger bra till i storlek för SAS, inte för stor och inte för liten.
 
Nu när A350 premiärflugit och det står klart att type ratingen kommer att vara gemensam med A330 kan jag bara tillägga att det enbart finns en väg för SAS som är logisk och det är just A350. Provflygningen gick helt perfekt, prestandan matchar simuleringarna mycket väl och det känns som att en tämligen smärtfri utprovning och serviceintroduktion kommer.

När det gäller kapacitetsökning hos SAS genom att köpa A350-900: fler stolar behöver inte vara fel på långlinjerna, med rätt servicekoncept och prissättning går det att fylla planet. Både A350-800 och -900 känns helt enkelt helrätt för deras del. Jag kan enbart hålla tummarna för att de lägger in en beställning.

På begagnatfronten tycker jag att den temporära lösningen är att byta ut A340 mot A330 för att förbättra driftsekonomin.
 

Storsteffe

Medlem
Kapital krävs för nyinvesteringar och en acceptans från ägarna att öka skuldsättningen antar jag, då är väl frågan om den finns? Speciellt när omsättningen minskar och ägarna vill sälja.
 
Leasingavtalen på nuvarande flotta löper ut inom de närmaste åren så någon form av lösning måste fram. A350 drar radikalt mycket mindre bränsle än A340 så bytet är oundvikligt. Tror också på A350 köp för SAS, många små "hintar" från anställda tyder på det.
 

themroc

Medlem
Ingen som kan tänka sig att SAS tar över Biman Bangladeshs DC-10-flotta? Enligt Wikipedia fasar Biman ut dessa till vintern. Jag kan tänka mig att de letar köpare! :rolleyes:
 

cmj

Medlem
Mina tankar...

Airbus A330 är det inget fel på och ser inte att SAS nödvändigtvis skulle behöva byta ut dessa inom den närmaste tiden heller. En del här påstår att det är "gamla", men de har bara lite drygt 10år på nacken. A340 kan jag förstå att man vill byta ut (på grund av att de slukar en del bränsle) och då ligger väl A350 nära till hands. "Problemet" med A350 är väl att den har onödigt mycket range för SAS behov, vilket gör att den är onödigt tung om man inte utnyttjar dess fulla range. (dock förmodligen bättre än A340 oavsett destination).
 

Jonas C

Medlem
Har svårt att tänka mig att SAS kommer öppna långlinje som kräver mer än 15,700 km. Med denna räckvidd kan man tex öppna ARN-GRU eller ARN-HNL. :p

Räckvidden är visserligen ganska orelevant för flygbolagen, ur avseendet att starta upp långa rutter. Det är ytterst få flygbolag som kramar ut max range ur sina flygplan. Däremot medför en längre räckvidd en högre MTOW, som i sin tur kan översättas till större mängd cargo = mer intäkter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen