Senaste nytt

SAS/Optiontown - Får inte återbetalning

ZZZebra

Medlem
Jag var med om något liknande där tjänsteleverantören inte ville betala tillbaka.

Det gällde hotellnätter bokade via Booking.com, enligt sajten så fanns det tillgängliga rum på ett hotell i New York jag bott på tidigare. Enligt kedjans hemsida så fanns det dock inga rum. Jag tänkte att Booking.com hade någon form av garanterade rum och bokade därför via dem. Några timmar senare så får jag ett meddelande om att rummet inte fanns men att jag var välkommen att boka på något annat hotell via dem.

Jag bokade dock direkt via en annan kedja. Döm av min förvåning när jag sedan inte får någon återbetalning pga att rummet inte var avbokningsbart. Jag mejlade då Booking.com det meddelande jag fått från dem där det stod att det inte fanns något rum. Då hävdar att de inte skickat epost-meddelandet.

Givetvis helt sjukt, nåväl pratade med Amex som direkt krediterade mig beloppet och så förde de en dialog med Booking.com. Enligt Amex så återkom aldrig Booking.com med några krav trots flera påminnelser från Amex och deras fordran förföll.

Men man blir onekligen lite fundersam när Booking.com såväl i telefon som via epost helt förnekar att de skickat meddelandet. Det var givetvis fullt med Booking.com bilder/länkar osv samt att ingen annan visste vad och när jag bokat. Således kan man helt utesluta något "practical joke". Man kunde givetvis kolla IP-adresser osv, men jag överlät det hela till Amex som skötte det mycket bra.
 

Joggi

Medlem
Troligen fick han en "upgrade subject due to availability", då blir det nästan alltid dessa typer av problem på ett eller annat sätt.
Att skicka in boardingkorten har jag gjort då jag har fått återbetalning i liknande fall, men det är ju inte så lätt gjort nu när ni inte har dom kvar. Jag skulle nog också ha tagit kontakt med SAS och bett om hjälp. Annars kan du kanske prova att ta en screenshot på ditt eurobonus kontoutdrag, där ser man ju också vilken klass ni flög i.

Har åkt på ett liknande scenario. Fick en "Upgrade subject due to availability" men nekad vid gate. När jag kollar mitt konto så har jag inte fått någon återbetalning och Optiontown vill ha kopia på boardingkort. Mitt (i-)landsproblem är att mitt boardingkort ligger i en låda i Stockholm som jag inte kommer åt förrän i slutet av Augusti då jag reser. Så länge har jag inte lust att ligga ute med pengarna. Har skicka en skärmdump av mitt Eurobonusutdrag där jag fått poäng för SAS Go, får se om de nöjer sig med det. Annars får väl jag koppla in SAS också. Dock så hinner väl jag antagligen komma hem till byrålådan snabbare än SAS svarar :cool:. Annars bra svarstid hos OT, < 24h :).
 
Alla

Då jag började ta kontakt med fler inom SAS så verkar det lösa sig.
SAS anställde Pontus (skriver inte efternamnet då jag inte vet om han vill vara publik) med funktionen Skill Manager Customer Care jagade på Optiontown och fick nu mail att optiontown ordnar det.

Stort tack till Pontus och SAS för att det löste sig till slut

Hej, jag har hamnat i liknande sits som du och får hela tiden beskedet från OT att "min fråga har vidarebefordrats till relevant avdelning", samma svar får jag när jag ringer där de lovar att någon ska ringa upp inom 45 minuter, fortfarande inte fått något samtal. Köpte uppgradering på en flight i början av juni och fortfarande inte fått mina pengar trots utebliven uppgradering. De har begärt en kopia på biljett men ej boardingkort än så länge. Skulle du kunna pm'a mig kontaktuppgifter till nämnda Pontus? Har nämligen mailat gulkortsmailen men de påstår att de inte har några andra kontaktytor än de som står på optionstowns hemsida. Mycket svagt av SAS tycker jag då de är partners. Detta är garanterat sista gången jag använder optiontown för vägrar hamna i denna situationen igen med all den tid spenderad.
 

Joggi

Medlem
Hej, jag har hamnat i liknande sits som du och får hela tiden beskedet från OT att "min fråga har vidarebefordrats till relevant avdelning", samma svar får jag när jag ringer där de lovar att någon ska ringa upp inom 45 minuter, fortfarande inte fått något samtal. Köpte uppgradering på en flight i början av juni och fortfarande inte fått mina pengar trots utebliven uppgradering. De har begärt en kopia på biljett men ej boardingkort än så länge. Skulle du kunna pm'a mig kontaktuppgifter till nämnda Pontus? Har nämligen mailat gulkortsmailen men de påstår att de inte har några andra kontaktytor än de som står på optionstowns hemsida. Mycket svagt av SAS tycker jag då de är partners. Detta är garanterat sista gången jag använder optiontown för vägrar hamna i denna situationen igen med all den tid spenderad.
Jag är i precis samma situation. Efter en misslyckad uppgradering den 27:e juni och sju mejl senare så har jag fortfarande inte fått någon återbetalning. De första fem mejlen så ville de ha kopia på boardingkort som jag inte kunde skicka då jag var på resande fot men nu har de ingen ursäkt längre. Har generellt ganska mycket tålamod men nu börjar det ta slut...
 

Groggman

Medlem
Råkat ut för samma. Jagade Optiontown men inga svar eller "vi kollar på det" och de återkom aldrig. Kontaktade till slut Mastercard (SEB) och fick en kredit. Riktigt dåligt av Optiontown
 
Toppen