Senaste nytt

SAS om flygskatt

A

Aurora

Guest
Jeg lurer på hvorfor akkurat SAS angripes av dette. Nextjet og Norwegian surrer da rundt på Svensk innenriks med mye eldre og mye mer forurensende fly enn det SAS gjør...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag tycker det blir så konstigt med sådana här resonemang. Naturligtvis optimerar även miljöpartister sin vardag efter pris och upplevelse sett till gällande regler. Skillnaden är väl att de vill ändra reglerna så att samma optimering skulle ge ett annorlunda resultat (och då även för dem).

Lika konstigt som kritiken mot sossen som köpte sin ombildade bostadsrätt. Det är väl självklart att man kan vara emot fenomenet och ändå handla ekonomiskt rationellt i sin egen vardag.

Varför tycker du det är konstigt? Om jag är en kämpe för miljön så åker jag väl inte omkring i en bensinslukande gammal volvo och sen sitter och skriker att man borde förbjuda dessa. Man föregår väl med gott exempel...
 

d99mlu

Medlem
Varför tycker du det är konstigt? Om jag är en kämpe för miljön så åker jag väl inte omkring i en bensinslukande gammal volvo och sen sitter och skriker att man borde förbjuda dessa. Man föregår väl med gott exempel...
Så om man driver en politik för högre skatter bör man betala in lite extra redan nu, för att föregå med gott exempel?
 

Chrille

Medlem
Varför tycker du det är konstigt? Om jag är en kämpe för miljön så åker jag väl inte omkring i en bensinslukande gammal volvo och sen sitter och skriker att man borde förbjuda dessa. Man föregår väl med gott exempel...

Nu handlade det väl om flygresande och miljö, och då har jag en stilla undran om hur du själv tänker...?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Så om man driver en politik för högre skatter bör man betala in lite extra redan nu, för att föregå med gott exempel?

Givetvis bör man väl göra det.

Nu handlade det väl om flygresande och miljö, och då har jag en stilla undran om hur du själv tänker...?

En stilla undran om vadå? Jag är inte någon politiker som vill förändra någonting eller tvinga andra människor till något.
 

nilsson

Medlem
”Föreningen Svenskt Flyg har bara tittat på flygbranschen i sig, inte transportsektorn som helhet. En flygskatt skulle gynna järnvägarna och busstransporter”, säger Per Bolund.

”Det stämmer inte heller. KTH:s bidrag till Fossiloberoende-utredningen visar att man skulle reducera utsläppen i flygsektorn med 3-7 procent genom en sådan här skatt. Flygsektorns klimatpåverkan består inte bara av koldioxidutsläpp utan även av vattenånga och kväveoxider som släpps ut på hög höjd och gör att klimatpåverkan blir upp till fyra gånger större”, säger han.

Här var ju i alla fall två exempel på bullshit. Vilka sträckor tror miljöpartiet att man kan byta flyg mot tåg och buss? Speciellt om man siktar på att dra in 9 miljarder i skatt på det resandet. Finns det överkapacitet för att ta emot den trafiken?

Vattenånga på hög höjd reflekterar energi och motverkar växhuseffekten. Praktiskt exempel är den temperartuhöjning som skedde när alla flygen syälldes in efter 11:e semptember.
 

AABack2ARN

Medlem
Ja, tåget är ju absolut ett bra alternativ mellan Stockholm och Kiruna eller Stockholm och Chicago...

I den takt vi använder mer och mer datorer och nätverk och moln håller IT-sektorn på att gå om flyget avseende CO2-utsläpp i en rasande takt...
 

Voyageur

Medlem
Miljöpartiet menar väl men skjuter sig nog i foten med denna skatt. Summan 270kr per passagerare som diskuterats är väl saftig och jag undrar egentligen hur den gör rätta mot bolag som investerar hårt i nya moderna och mer miljövänliga flottor och andra miljövänliga lösningar. SAS som exempel kan lika gärna då börja köpa sina kaffemuggar från fabriken i Guanzhou, Kina till snålaste och miljöfarligaste pris eftersom alla skall straffas.

Om något så borde MP individualisera sitt skattepåhitt för att inte bötfälla "mer" miljövänliga bolag. Jag för en vill inte se Köpenhamn snå åt sig ännu mer av marknaden och långdistansflygen urvattnas än mer från Arlanda.

Till syvende och sist skulle jag vilja se exakt vad de pengarna ska gå till för finansiering vilket inte alltid är en så tydlig process.
 

AABack2ARN

Medlem
Skulle nog säga att politiker som vill "uppfostra" andra att ändra sina val / sitt levnadsbeteende bör i större grad än andra föregå med gott exempel. Dubbelmoral bland politiker är ett av de enklaste sätten att skapa politikerförakt, vilket (enligt mig) mest gynnar extrema partier. Bland Vs ledande politiker finns det väl flera som betalar en intern "solidaritetsskatt" - åtminstone officiellt ;).
 
Toppen