Senaste nytt

SAS och Kastrup

Alf

Medlem
Jag tror mycket väl att man kan flytta en del trafik på långlinjerna till ARN. Tror inte ett dugg på marknadsundersökningar, verkligheten blir oftast en helt annan. Åkte ett par gånger med SAS direktlinje ARN-BKK och den var fullsatt båda gångerna och det har jag hört från flera andra kollegor.
Varför kan TG fylla en direktlinje med en 747 dagligen och en 747 två gånger i veckan till HKT? Det är inte för TG har bättre service för den tiden är förbi, idag är SAS på samma nivå i alla fall i C klass. Det enda jag ser TG bättre på är premium klassen om det är en ny kabin.

Det är snarare politiska anledningar till att SAS har långlinjerna från CPH.
 

NotRyan

Medlem
Som sagt, Bangkok gick bra från Stockholm för SAS, det var Peking som inte bar sig och som drog med sig Bangkok då dom inte hade någon annan linje med ungefär samma längd som Peking att slinga Bangkok-maskinen med..

Mvh
/NotRyan
 
Har själv flugit ARN-PEK direkt men när jag året därpå skulle upprepa bedriften hade direktrutten lagts ner och det var via CPH som gällde. Har personligen svårt för att flyga västerut för connection när man sedan ska tillbaka österut så då skippade jag det. Kan tänka mig att SAS hade en del problem att motivera sitt biljettpris till PEK också när Air China flög samma sträcka och alltid låg en rejäl slant mindre i pris.
 
Man får inte glömma att TG med 747 "kämpar" med att fylla mellan 9-14 stolar i C mellan BKK-ARN/CPH.
SAS har i A340-300 46 C stolar att fylla till BKK....den enorma efterfrågan till BKK & Thailand från skandinavien finns i turistklass...inte i premium kabinen.
Rykten säger dessutom att Swedavias bagage sorteringsanläggning på Arlanda som byggdes tillsammans med Pir F är undermålig och redan idag ofta slår i kapacitetstaket.
 

jumbooze

Medlem
Känner mig grymt partisk här, bor man nära CPH så har man inget emot att SAS flyger mycket ifrån CPH. Löprunda i Skycity/ARN har jag gjort och det är inte heller så skoj.
Man kan väl komma fram till att det beror lite på var man man bor, hur man ställer sig i denna fråga :D
 

Johannes

Medlem
Känner mig grymt partisk här, bor man nära CPH så har man inget emot att SAS flyger mycket ifrån CPH. Löprunda i Skycity/ARN har jag gjort och det är inte heller så skoj.
Man kan väl komma fram till att det beror lite på var man man bor, hur man ställer sig i denna fråga :D

Nä löprunden är hemsk som sagt, gör den imorgon, har 35 minuter att hinna med flyget till Helsingfors från jag landar på T4
 
Nä löprunden är hemsk som sagt, gör den imorgon, har 35 minuter att hinna med flyget till Helsingfors från jag landar på T4

Kan nästan säga att jag vet hur de är :) 50 minuters byte på London Heathrow med terminalbyte en tidig förmiddag vid 10:00 ;) det var nära att missa flyget
 

Najk

Medlem
Jag skulle tro att över hälften av Sveriges befolkning har närmare till CPH än ARN, det spelar ju givetvis in.
Kan bara tala för egen del, har 35mil till CPH och 35mil till ARN, men det går ca 1h snabbare med tåg till CPH än ARN med X2000 utan byte.
 
En del prat om den geografiska fördelen för Stockholm österut och Göteborg västerut. En stor anledning till att att CPH är hub är väl att matarlinjerna från Europa gör att det "måste" vara CPH och inte ARN. Räknar man med en 60 minuters matar-resa så är underlaget på CPH betydligt högre än på ARN.
 

AABack2ARN

Medlem
Man kan nog tänka sig en längre matarresa än 60 minuter, se bara på AY som flyger sina passagerare cirka 2h till och från Europa. Uppenbarligen lyckas det bra.

Dock har AY skapat ett riktigt en bra våg i asienflyg som avgår 15:30-17:00 och anländer på morgonen med korta anslutningar till Europa. Samt en nattvåg med avgångar till HKG, SIN och BKK som har bra anslutningar till och från EU.

De flesta av dessa långdistanslinjer klarar dessutom AY av att beflyga med ett plan. Från ARN, CPH och OSL har inte SAS samma möjligheter.

Det finns en anledning att AY är urusla på USA-trafiken och det är det geografiska läget. De enda rikttiga transferpassagerarna de har är vissa (priskänsliga) skandinaver och ryssar/polacker som har perfekta anslutningar. Men i övrigt har AY inte många passagerare till och från USA som kommer från Europa.
 
Toppen