SAS och Kastrup

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av NewYorkSweden, 10 Mars 2013.

  1. Jag reser relativt ofta både privat och med jobbet men jag har börjat tröttna på att SAS alltid lägger sina nya långdistans linjer via Kastrup.
    Kastrup är för mig = förseningar och strejker.
    Nu öppnar man San Francisco och en kvällslinje till New York och även det är via Kastrup.
    Är det bara jag som har tröttnat på att SAS inte prioriterar sina kunder som åker från Arlanda eller Gardermoen bättre?
    Det är ju tex lättare att åka till Asien via Helsingfors med Finnair och till Nordamerika via London med British Airways.
     
  2. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta har varit uppe till diskussion otaliga gånger tidigare. SAS har inget emot oss som bor i Stockholm. Anledningen till att det inte finns fler långlinjer än Chicago och New York är helt enkelt att att underlaget är för dåligt. Man har gjort flera försök tidigare med andra linjer och inget har fungerat. Personligen tycker jag inte att ett kort skutt till CPH är något stort problem. Att CPH skulle vara mer drabbat av förseningar än LHR, får du nog bevisa med data. Det tror jag inte en sekund på.
     
    4 personer gillar detta.
  3. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Sålänge man måste springa genom Skycity kommer jag inte boka något via ARN om jag inte måste, detta som ex-GOT såklart. Jag upplever som de oftare är förseningar på ARN, att köra USA flyg från ARN känns geografiskt fel, men OSL vore mer logiskt. Jag är på Kastrup ofta flera ggr i veckan och jag tycker det är en fantastisk flygplats, har heller aldrig dessa sura miner som en del talar om, men så förstår jag Danska också.
     
    Last edited: 10 Mars 2013
    5 personer gillar detta.
  4. Det är mycket möjligt att du har rätt där angående förseningar på Kastrup kan bara tala av egen erfarenhet.
     
  5. Du verkar ha varit med ett tag, vilka långdistans linjer har SAS trafikerat från ARN bortsett New York och Chicago
     
  6. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dom körde väl en kvällsavgång till Peking om jag inte minns fel?.. de var inte många år sen! Avgång vid 22:30 tiden tror jag med en Airbus 340? Eller är jag helt ute och cyklar då?
     
  7. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer bra. Andra destinationer jag kommer på rakt upp-och-ned är Bangkok-Singapore, Osaka, Tokyo.
     
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Var det inte bara ARN-BKK. Påhänget till SIN skedde bara på CPH-flighten om jag inte missminner mig.

    Självklart skulle SAS kunna satsa mer på ARN eller OSL. Men de måste fokusera på en (1) flygplats för att åtminstone ha en chans till lönsamhet och turtäthet.

    ARN har inte riktigt samma geografiska fördel som AY har i HEL för resor till Asien men är troligen bättre än CPH. OSL skulle förvisso fungera för Nordamerika (bättre än CPH?) men har givetvis aldrig samma geografiska fördel som British Airways har i LHR.

    Och oavsett om SK skulle satsa på ARN eller OSL måste de säkerställa bra med anslutningsflyg från Europa eftersom det INTE finns tillräckligt med svenskar eller norrmän som reser. Dessa anslutningsflyg måste ha lämpliga anslutningstider eftersom de annars inte kommer få högbetalande passagerare. Nu har SK de flesta anslutningsflygen till CPH vilket gör att den flygplatsen lämpar sig bäst för långdistans.

    SAS skriver själva i årsredovisningen att de är primärt ett regionalt flygbolag (Europa) med ett komplement i några långdistanslinjer.

    Själv är jag absolut inte förtjust i CPH och jag fullständigt avskyr rutten ARN-CPH-ARN med tanke på alla anslutningspassagerare, överfulla plan, stressad (dansk) personal som skall försöka få in 1000 handbaggage i proppfulla hatthyllor men logiskt sett ser jag inte att vare sig ARN eller OSL är något alternativ för SAS inom den närmsta framtiden.
     
  9. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att om premium resandet frå n ARN vart högre hade fler interkontinentala linjer funnits.!
    Men hade SAS haft sin huvudhub på ARN hade man troligen förlorat fler transfer pax både från södra sverige och norra Europa tror jag dessvärre. Sedan är ju som sagt Arlanda än så länge sämre för inrikes transfer, med samma set up som HEL eller CPH hade ju förutsättningarna varit bättre vara en effektiv hub!

    SAS har ju ett mycket tätare linjenät från CPH till norra Europa (både öst&väst) som matar interkont, men även intra Europa ex vis Vilnius till LHR, eller GOT-Milano.

    Jag föredrar SAS Sverige framför SAS DK men när anslutningarna från GOT är både smidigare , samt man sparar restid via CPH...så är valet ofta enkelt...

    Men denna diskussion kommer säkert fortsätta så länge SAS ser ut som det gör..Finnair har ju i den aspekten ett mycket enklare val(1hub,1land)...
     
    Last edited: 10 Mars 2013
  10. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Eller varför inte sats mer på GOT, vi har en geografisk fördel framför ARN mot nordamerika, massa flyg mellan både ARN och CPH samt en riktigt fin utrikeshall :)
     
    7 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×