Senaste nytt

SAS och Jet Time signerar Letter of Intent

JonW

Medlem
Nej, dessa maskiner introducerades för så länge sedan att detta forum inte fanns, men faktum kvarstår kring bagaget (vilket var det jag lyfte upp) återstår – det är en ickefråga eftersom ingen här på forumet ens har nämnt att det skulle vara ett bekymmer på CR2/CR9 och eftersom detta lär handla om ännu kortare flyglinjer (eller rent av ersättning för dessa) så lär det bli samma ickefråga.

OK, ska vi gissa att de uteblivna klagomålen på CRJ beror på:

att det är intressantare att diskutera nackdelar vid en nyintroduktion av en flygplanstyp på en marknad, än de för en sedan länge i tjänst?

att CRJ har så många andra fördelar jämfört med ATR att klagomål överhuvudtaget inte blir så viktigt?

att CRJ inte används på så många typiska feederlinjer som man befarar ATR på?

Nere I Europa har man f ö använt ATR på rutter runt 1000 km, restid ca 2,5 t.
Sen oavsett om många nu anser sig klara sig utan sitt kabinbagage nån timme vet jag inte om det är ett ickeproblem att behöva vänta på sin väska ute på en blåsig flygplatta i kanske -20...
 

twiggs

Medlem
att CRJ inte används på så många typiska feederlinjer som man befarar ATR på?

Vart brukar du resa på CRJ, till LHR och CDG? :rolleyes:

Sen oavsett om många nu anser sig klara sig utan sitt kabinbagage nån timme vet jag inte om det är ett ickeproblem att behöva vänta på sin väska ute på en blåsig flygplatta i kanske -20...

Jag har aldrig varit med om att deboarding påbörjats innan DAA-bagage börjat anlända.
 

011430121

Medlem
Sen oavsett om många nu anser sig klara sig utan sitt kabinbagage nån timme vet jag inte om det är ett ickeproblem att behöva vänta på sin väska ute på en blåsig flygplatta i kanske -20...

Flygbolaget släpper inte av paxen före att allt bagage som är taggat som handbagaget finns på en vagn vid trappan.
 

twiggs

Medlem
Lång väntan på deboarding alltså.... nackdelarna blir bara fler o fler... :(

Aldrig* varit med om att deboaringväntetiden blivit märkligt lång på CRJ-900, CRJ-200, Saab 2000 eller ATR72 på någon av destinationerna dit SAS flyger idag så jag förstår inte alls det argumentet heller, det brukar sällan vara vansinnigt många DAA-väskor som ska lastas av på SAS.

*) Förutom en gång i ATH dit SAS troligen anländer väldigt sällan med CR9 där det blev något slags krångel med väskorna fast då fick vi vatten under väntetiden samt att pursern gav lastkillarna arga ögat flera gånger.
 
Vid deboarding?? :confused:

Vet inte vilka flyg du brukar åka med men de flesta ankomster hänger ihop med en avgång. Säga vad man vill om bagagelastare, men om vi reser dit du reser där det är -20 grader tror jag nog inte grabbarna på lastningen kommer stå och slöa med väskorna. De 1-2 minuterna vid ankomst har du nog tjänat ihop innan planet ens lyft på att slippa passagerare som står och snurrar i gången med flackande blick och svettig panna medans de letar efter en plats för sin väska.

Sen som "medveten resenär" lär du ha förberett dig redan innan du kommer till planet och lagt din bok/medicin/etc i en plastpåse eller liknande för att ta med ombord på planet.
 

JonW

Medlem
Du får det att låta som om ATR vore fria från kabinbaggage, rockar, kappor och kavajer bara för att de inte klarar normalt kabinbaggage...

Sen finns det andra saker som ytterligare fördröjer rotationen för ATR.
Minns jag inte helt fel måste ground crew montera och demontera en stötta i stjärten för att inte pippin ska dratta på arslet vid boarding/deboarding.

Som "Medveten resenär" undviker jag omaket att behöva trassla med två olika handbaggage, och jag känner ingen direkt längtan att transportera finare laptops, kameror eller nyckelknippor i plastkassar e likn.

Var och en har förstås rätt till sin uppfattning, men jag har väldigt svårt att förstå hur någon som anser sig vara "Medveten resenär" kan uppskatta en ATR.
 
Toppen