Senaste nytt

SAS och Jet Time signerar Letter of Intent

Alf

Medlem
Tycker inte heller att ATR är en höjdare. Allt som inte är jet är en standardsänkning. Det är obekvämt och skramligt. Jag vet inte om jag haft extra otur med SAS Q400 men jag råkade ut för tre bortfall av tryckkabinen, det var i och för sig en icke färdigutvecklat flygpan som SAS flög med. Jag har en kompis som var flygtekniker på Q400 och han menade att för att kunna hålla denna i luften fick man ha en mekaniker som följde med varje kärra. Jag var med om att flyga genom en front över Tyskland med mycket CB och kom in i is och det låter fruktansvärt när isen lossnar från propellerblade och slår in i flygkroppen. Man kan bli flygrädd för mindre.
Slutsats, jag undviker till varje pris flygningar med turboprop.
 

JonW

Medlem
Ja, men du får ju med samma bagage på alla benen, kabinbagaget du lämnar ifrån dig utanför dörren i SDL får du igen på ARN alldeles utanför planet, har det med dig hela vägen till BKK i kabinen, där du lämnar det utanför flygplanstrappan igen vid avgång och får tillbaka det på Koh Samui när du kliver av.

Mvh
/NotRyan
Visst, men ponera då att jag behöver mediciner, läsning,läsglasögon o solglasögon under de 1,5 timmarna.
Samt att jag har en stor bunt kontanter som man kan behöva i Asien av olika skäl.
Och att jag har en laptop, nyckelknippa o kamera som jag vägrar släppa utom synhåll.

Enda alternativet är att ha två handbaggage varav ett inte kan vara hjulförsett trots avsevärd tyngd.
Knappast något som "Den medvetne resenären" som vill resa bekvämt uppskattar.
 

JonW

Medlem
Tycker inte heller att ATR är en höjdare. Allt som inte är jet är en standardsänkning. Det är obekvämt och skramligt. Jag vet inte om jag haft extra otur med SAS Q400 men jag råkade ut för tre bortfall av tryckkabinen, det var i och för sig en icke färdigutvecklat flygpan som SAS flög med. Jag har en kompis som var flygtekniker på Q400 och han menade att för att kunna hålla denna i luften fick man ha en mekaniker som följde med varje kärra. Jag var med om att flyga genom en front över Tyskland med mycket CB och kom in i is och det låter fruktansvärt när isen lossnar från propellerblade och slår in i flygkroppen. Man kan bli flygrädd för mindre.
Slutsats, jag undviker till varje pris flygningar med turboprop.
Riktigt, men frånsett just tillförlitlighet är nog ATR den värsta av moderna turboprop.
Dels just för att den är så långsam, men även komfortmässigt.

Kommer bara på mer o mer nackdelar ju mer jag funderar.
Den är enormt instabil och sidvindskänslig vid start o landning.
Troligen mycket beroende på att den har väldigt smalt ställ, ligger helt under buken.
PG brakade in i gamla trafikledartornet på USM vid landning i gust wind häromåret, och jag tror inte det var en slump att den hände med just en ATR-flight.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
En stilla undran: varför blir det ett sådant ståhej med handbagagefrågan precis nu när ATR72 införs men har inte förekommit ett ord på forumet sedan forumets öppnande trots att samma problem finns på CR2/CR9? :rolleyes:
 

JonW

Medlem
Gissningsvis för att introduktionen av CR2/CR9 inte diskuterats här vad jag sett.

För min del tog jag bara upp det som en enda av en mängd nackdelar med ATR.
Och då utbröt ett visst ståhej av för mig obegriplig anlending...
 

Hall

Medlem
Vi har få detaljer än så länge runt detta men 737:eek:rna går väl konstant 80-100% fulla ARN-CPH ? Har de sagt explicit ARN-CPH eller är det möjligt med ett försök på BMA-CPH?
 

twiggs

Medlem
Vi har få detaljer än så länge runt detta men 737:eek:rna går väl konstant 80-100% fulla ARN-CPH ? Har de sagt explicit ARN-CPH eller är det möjligt med ett försök på BMA-CPH?

Vem har sagt att det är på linjen mellan Stockholm och Köpenhamn dessa maskiner ska sättas in på?
 

twiggs

Medlem
Gissningsvis för att introduktionen av CR2/CR9 inte diskuterats här vad jag sett.

För min del tog jag bara upp det som en enda av en mängd nackdelar med ATR.
Och då utbröt ett visst ståhej av för mig obegriplig anlending...

Nej, dessa maskiner introducerades för så länge sedan att detta forum inte fanns, men faktum kvarstår kring bagaget (vilket var det jag lyfte upp) återstår – det är en ickefråga eftersom ingen här på forumet ens har nämnt att det skulle vara ett bekymmer på CR2/CR9 och eftersom detta lär handla om ännu kortare flyglinjer (eller rent av ersättning för dessa) så lär det bli samma ickefråga.
 
Toppen