Senaste nytt

SAS och Hotels.com i samarbete - poängintjäning?

JimmyH

Medlem
Det ser ut som ett nytt samarbete mellan SAS och Travelscape/Expedia. Bokning bland 280 000 hotell som ger 600 EB-poäng. Kan ju vara ett bra alternativ till t.ex. hotels.com för udda vistelser.

Här kommer det nyheter minsann , igår var det ett samarbete med hotels.com som presenterades ;)
SAS och Hotels.com i samarbete - poängintjäning? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nu verkar majoriteten redan ha sågat samarbetet eftersom det inte går att få poäng och samtidigt få reward nights på hotels.com. Om man inte har intresse av att samla bonus nätter på hotels.com så kan det ju vara av intresse.
 

Mangostan

Medlem
Kollade lite på det här med Hotels.com. Först och främst är det ju skamligt hur dåligt detta marknadsförs. Hade aldrig hittat detta om inte trådskaparen hade varit vaken nog att snoka rätt på det. När jag sen söker på ett hotell via SAS hotellsida (i Dominikanska Republiken) i november blir mitt pris för två nätter 1110:-. Om jag i stället loggar in på mitt vanliga konto hos Hotels.com är mitt "hemliga pris" för samma bokning 974:- (nedsatt från 1065 kr). Nästan 14 % dyrare via SAS alltså, för att få 1200 poäng och det kräver då två separata bokningar med en natt vardera. Alltså betalar jag 136:- extra för 1200 poäng som är värda 120 kronor enligt gängse värderingsmodell. Dessutom kan jag inte tillgodoräkna mig Rewards-nätterna som jag får göra till det billigare priset. Dessa är ju att likställa med 10 % rabatt. Tillåt mig att vara skeptisk. Jag ska dock testa med fler bokningar senare. Kanske återkommer.

Tillägg: man missar även möjligheten att gå via Refunder som jag brukar göra för att få 4 % av priset återbetalt.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Nikje

Medlem
Nu syns samarbetet på SAS förstasida, "Nyhet! Eurobonuspoäng på 280 000 hotell"

Personligen brukar jag alltid testa rabattkoderna som Hotels.com mailar ut relativt frekvent. F n ger den 11 % på många hotell men sällan på de stora kedjorna. Vanligast är ju 10 % men 12 har också förekommit..

Gjorde en testbokning om en månad och via SAS blev priset ca 23 % högre och Hotels.com via Bästa Flygresor, Lounge, Hotell | Recensioner -Bästa pris garanterat (BC.se) ca 11 % högre (inte helt oväntat men ändå lägsta erbjudandet). Dessutom riskerar man väl att missa EB-poäng och andra förmåner när man bokar via en tredjepartssida?
 
Så, för att utveckla tankegången, då borde det vara möjligt att göra en 10-nättersbokning som 10 separata datum, kommunicera med hotellet att det i praktiken rör sig om en och samma bokning, och dra in sammanlagt 12.000 poäng?


"
GRUPPBOKNINGAR

Du får inte boka fler än 8 rum online på samma hotell/vistelsedatum. Om vi avgör att du har bokat fler än totalt 8 rum vid olika bokningar kan vi avboka dem och ta ut en avbokningsavgift, i förekommande fall. Om du betalade en icke-återbetalningsbar deposition kommer den att gå förlorad"

Jag antar att samma hotell men olika datum förfaller inom samma "regel".
Dock borde det rent teoretiskt fungera att boka 1 natt per hotell och byte efter varje dag, om man inte har något emot att röra lite på sig.
 
Fick svar från ett best western-hotell;
"inga förmåner som diamondmedlem gäller när du bokar med en 3:e-part kanal.
Det gäller detsamma med eurobonuspoäng och uppgradering. Du får bara den rumstypen du bokat."
 
Toppen