Senaste nytt

SAS och förlorat baggage

Traveller

Medlem
Mina föräldrar flög från Köpenhamn häromdagen och blev utsatta för strejken, ankomst till Stockholm med SAS blev därför mitt i natten men utan väskor. Dom fick naturligtvis anmäla detta på ARN men nu två dagar senare har ännu inga väskor med kläder och mediciner kommit till dom. Jag hjälper naturligtvis till men har nu suttit i telefonkö hos SAS avdelning för förlorat bagage i 50 minuter. Från start var jag nummer 28 i kön och efter,
50 minuter var jag nummer 13,
58 minuter nummer 12.
68 minuter nummer 10
77 minuter nummer 8
92 minuter nummer 4
104 minuter nummer 3
116 minuter nummer 2

Efter exakt 2 timmar får jag svar av Mar**a på SAS som inte kan ge något som helst besked annat än att 5000 väskor är sena och att man gör vad man kan. Men inte sjutton gör man vad man kan om man inte lägger alla väskor som skall till Arlanda (t.ex) i en lastbil och kör upp dom istället för att försöka lasta flygmaskinerna med det som får plats. URDÅLIGT SAS. Ett riktigt STORT MINUS för SAS i min bok nu.

I den här avdelningen har SAS helt glömt bort att ge prioritet till sina bästa och mest frekventa kunder. Ingen prioritet alls. Med andra ord är SAS filosofi att bjuda in till dans innan man flyger men är det problem efteråt så har de mest frekventa kunderna ingen prioritet. Varför skall passagerare lägga flera timmar i en telefonkö? Vem skall betala min tid då? Här krävs det väl att SAS är proaktiva! Denna behandling av kunderna är fullkomligt usel!

Här söker du efter ditt förlorade baggage oavsett vilket bolag du flugit med: WorldTracer Services - Scandinavian Airlines Passenger File Request Page
 
Last edited:

Alx

Medlem
Mina föräldrar flög från Köpenhamn häromdagen och blev utsatta för strejken, ankomst till Stockholm med SAS blev därför mitt i natten men utan väskor.

.....

I den här avdelningen har SAS helt glömt bort att ge prioritet till sina bästa och mest frekventa kunder. Ingen prioritet alls. Med andra ord är SAS filosofi att bjuda in till dans innan man flyger men är det problem efteråt så har de mest frekventa kunderna ingen prioritet.

Till SAS försvar får man väl ändå säga att deras "bästa" och mest frekventa resenärer förhoppningsvis visst får prioritet när problem uppstår. Dina föräldrar kanske dock inte räknas till vare sig deras "bästa" eller mest frekventa resenärer? Såvida de själva inte har flugit ihop en Pandionstatus eller åtminstonde Diamondstatus.

Skulle alla släktingar, vänner och bekanta till statuspax åtnjuta samma förmåner som den frekvente resenären får så skulle ju statusen och prioriteten snabbt urholkas.

Därmed inte sagt att det är OK att det tar en halv evighet att få kontakt med deras bagageservice. SAS suger verkligen på att hantera ärenden snabbt. Hoppas att deras väskor kommer till rätta snart. Det är ju alltid frustrerande att inte ens veta när väskorna kommer fram.
 
Jag har inte heller fått mitt bagage efter torsdagens fiasko på CPH. Fått SMS med claimnr. Men försökt ringa några ggr och då varit 30-50 personen i kö. Behöver väskan imorgon måndag för ny tjänsteresa och hade gärna fått den utkörd idag. Bor 2h från GOT. Undra om kan man få kompensation om jag hämtar den själv på måndag?
 

henke12

Medlem
Jag har inte heller fått mitt bagage efter torsdagens fiasko på CPH. Fått SMS med claimnr. Men försökt ringa några ggr och då varit 30-50 personen i kö. Behöver väskan imorgon måndag för ny tjänsteresa och hade gärna fått den utkörd idag. Bor 2h från GOT. Undra om kan man få kompensation om jag hämtar den själv på måndag?

Förmodligen inte, så vitt jag vet är flygbolaget endast skyldig att ta din väska till flygplatsen
 

Dr. Miles

Expert
Nej, SAS har flera ggr tidigare kört hem det med taxi. Har reglerna ändrats?
Jag tror att henke12 menar "avtalsmässigt" har flygbolaget inte skyldighet att leverera väskan till annanstans än ankomstflygplatsen.
Sedan flygbolaget väljer att skicka väskan med taxi/kurir är good-will, men inte enligt avtalet.
 

ekf

Medlem
Nej, SAS har flera ggr tidigare kört hem det med taxi. Har reglerna ändrats?

"In most cases, baggage arrives within the same day. As soon as the baggage is found, we will contact you to discuss when and where to deliver the baggage."
Delayed baggage - SAS

Har för mig att jag hittade EU-regler kring detta när väskorna försvann för mig senast (med SN), men hittar inte det nu.. :( Någon annan kanske vet?
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Till SAS försvar får man väl ändå säga att deras "bästa" och mest frekventa resenärer förhoppningsvis visst får prioritet när problem uppstår.

Till Travellers försvar så vet ju inte SAS att det gäller hans föräldrar iofs. Han fick ju sitta i flera timmar i telefonkö som Pandion, innan de ens visste vad han ville prata med dem om. :) Så det är nog det som svider skulle jag tro. :)
 

Traveller

Medlem
Till Travellers försvar så vet ju inte SAS att det gäller hans föräldrar iofs. Han fick ju sitta i flera timmar i telefonkö som Pandion, innan de ens visste vad han ville prata med dem om. :) Så det är nog det som svider skulle jag tro. :)

johhenrik Jag är tyvärr lite för kräsen då det gäller service, blir inte så rolig då det inte fungerar liksom. Men, nu har bagaget kommit fram.. Det jag inte nämnde i mitt inlägg var att Marika som svarade efter två timmar också berättade att hon var den enda som jobbade i lördags då jag ringde. Så, 5000 väskor ska fram till ARN som hon sa och endast en person tar samtalen. Hon är en hjältinna i mina ögon som ens orkar ta emot allt det gnäll som strömmar genom luren till henne.
 
Toppen