Senaste nytt

SAS och AMEX lanserar tre nya kortnivåer - med en ny Elite-nivå för frekventa resenärer

Hm. Låter intressant. Hänger nog lite på om det blir någon rabatt på kortet om man har ett Platinum. Men 20k EB skulle ju göra att EBG blev fullt realistiskt (utan MR), även om jag inte längre reser så mycket som jag skulle önska.
 

harlekin

Medlem
med elite-kortet så blir man också kvar på den gamla fina intjäningen 20 poäng per 100 sek, det känns som elite kortet kan bli riktigt bra!

Hmm, är lite kluven till Elite. Med en avgift på 4000 kr så är det ju bara värt det om man spenderar mer än 300000 kr per år (så att man får en extra 2-4-1) eller om man är på gränsen till Guld eller Diamant (så att de 20000 statuspoängen gör skillnad). Annars är det ju knappast värt att betala 3000 kr mer i årsavgift för att tjäna 5 poäng extra per 100 kr (jämfört med Premium)... med en spendering på t ex 200000 kr/år skulle ju det motsvara en poängkostnad på 30 öre per poäng (och personligen värderar jag en poäng till ca 10 öre).

För min del, som varken behöver de 20000 statuspoängen eller kommer upp i 300000 kr spendering per år, så kommer jag nog behålla mitt Amex Premium och handla för det till jag kommer upp i 150000 kr för att få min 2-4-1, och sedan skifta över spenderingen till MedMera Mer för att maxa poängintjäningen på det överskjutande beloppet (om man konverterar sina MedMera-poäng till EuroBonus så tjänar man ju motsvarande 20 poäng per 100 kr, dvs lika mycket som på Elite, men kortet kostar bara 249 kr/år).
 

Bryant

Medlem
Hm. Låter intressant. Hänger nog lite på om det blir någon rabatt på kortet om man har ett Platinum. Men 20k EB skulle ju göra att EBG blev fullt realistiskt (utan MR), även om jag inte längre reser så mycket som jag skulle önska.

Om EBG Elite blir "hyfsat" likt Platinum, är det då någon ide med Platinum?

Nu tänker jag främst på reseförsäkringarna. Jag kanske är ute och cyklar när jag gör jämförelsen?
 

bossefin

Medlem
Ang AmEx Platina o AmEx SAS Har länge (har ställt frågan till AmEx utan att få bra svar tyckt att man skulle kunna ha ett kort där man genom att avsäga sig Membership Awards skulle få AmEX Platina SAS. Nu kommer SAS Elite och då blir det ännu mer förvirrande. Har ju AmEx SAS (är i år EBS) gratis som Platina. Använder i stort sett uteslutande SAS kortet och kommer upp i 300 kSEK/år. Förstår inte varför man inte kunde tagit chansen att rensa lite i kortfloran. Har man som Platina någon rabatt för Elite (eller ingår det?)?
 

andy.c

Medlem
Tittar man på kortet i Eurobonussidan på Amex så är det en annan design än den som finns på det nuvarande kortet. Behöver inte nödvändigtvis vara den kommande, bara en observation.
premium_gold.gif
Eftersom de med EBD-status fått mail om att deras kort nu är på väg lär de korten ha den nya designen då? Vi får vänta och se helt enkelt. :)
 

bossefin

Medlem
Som EBS har jag inte fått något meddelande. Kanske så att EBD automatiskt blir Elite...Då skulle det vara intresseant att veta vad som gäller EBG och EBS och som jag skrev i mitt förra inlägg - vad som gäller AmEx Platina och även andra. Rätt otydlig kommunikation från SAS o AmEx sida...Fast i övrigt tycker jag det totalt - trots minskad intjäning på vissa inklöp - ser mycket bra ut.
 
Toppen