Senaste nytt

SAS och AMEX lanserar tre nya kortnivåer - med en ny Elite-nivå för frekventa resenärer

jumbooze

Medlem
@Jacob tack för artikeln!
Är det även "alla destinationer" i *A network som avses eller är det fortsatt bara de som även är trafikerade av SAS?
 

mha321

Medlem
Låter lite konstigt att elite kortet är till för de som är mycket frekventa resenärer, och det ger 20k statusgrundande poäng. Mycket frekventa resenärer lär väl redan ha Diamond, så vad ska de ha 20k status-ej-reseanvändbara poäng till?

Visst, man kan vara frekvent resenär och samla poäng i något annat program, men hur får de då reda på att man är frekvent resenär - de lär väl hämta den informationen ur eurobonus systemen, skulle jag tro.

Eller så har jag missuppfattat något helt :)
 

Jacob

Medlem
Vet vi vad den utökade reseförsäkringen innebär med Elite?
Jag vet att det är en utökad och mer förmånlig reseförsäkring. Jag frågade inte om exakt innehåll och detta ligger hur som helst hos en tredjepart och varken hos SAS eller AMEX. Men är det något särskilt du vill veta går det säkert att leta fram.

Fick du någon information om det kommer att gå att byta från sitt "vanliga" Amex till Elite redan 1 nov och om det är öppet för alla eller om det kommer att vara "invitation only".
Jag fick ingen uppfattning att det var by invitation only, men kan fråga om det. Det ska dock göras något utskick om det under närmsta dagarna och det lär väl förmodligen i första hand skickas ut till de som har en högre spending.

Enligt min tolkning så innebär det att så länge man har kortet får 20k statuspoäng varje år (som endast ger status och ej går att använda) och därmed endast 30k till guld, och 80k till diamond? Stämmer det? I så fall är det riktigt positivt!
Helt korrekt. Men som sagt poängen går inte att använda till t.ex. en bonusresa eller uppgradering.
 

Jacob

Medlem
@Jacob tack för artikeln!
Är det även "alla destinationer" i *A network som avses eller är det fortsatt bara de som även är trafikerade av SAS?
Ja det ska vara för hela Star Alliance-nätverket och i samtliga kabinklasser. Så det enda som krävs är att du har de poäng som behövs samt att du finner tillgänglighet.
 

jth

Medlem
Jag läste precis artikeln, jag tycker det verkar kunna bli riktigt bra. Speciellt att man får 20000 baspoäng på Elite-kortet, då slipper man göra 2 st MR till Aten för samma kostnad om man har svårt att behålla guldstatusen.
 

palmen

Moderator
Hur är det med min nuvarande voucher för 2014 som är giltig till nyårsafton. Kommer den att gå att nyttja efter de nya reglerna efter de sjösatt detta?
Kommer jag i så fall kunna boka business/first med 50% rabatt för 1-2 personer vart som helst i världen på en voucher intjänad 2013?
 

Charlie D

Medlem
Om jag förstår det rätt, förutsatt att man har Elite-kortet och spenderar 300,000+ per annum, så kan man flyga 4 pers vid samma tillfälle och bara betala poäng för 2 pers? Om så är fallet så ger det möjlighet till finfina semesterresor med hela familjen.
 

Stefan62

Medlem
Om jag förstår det rätt, förutsatt att man har Elite-kortet och spenderar 300,000+ per annum, så kan man flyga 4 pers vid samma tillfälle och bara betala poäng för 2 pers? Om så är fallet så ger det möjlighet till finfina semesterresor med hela familjen.

Rätt uppfattat, men det sägs inget om att det nya upplägget gör fler awardseats tillgängliga...
 
Toppen