Mmm, ja? Problem med det? Det är ett rejält stort spann mellan de billigaste och dyraste business-biljetterna också.
Ja, ska jag vara ärlig så har jag problem med det!
Jag tycker att kabinklass, åtminstone hos SAS, ska ha att göra med vilken flexibilitet man har på biljetten. Fullt flexibel biljett (åter- och ombokningsbar med tillgång till lounge, separat incheckning osv) seatas på C, semiflexibel biljett (enbart ombokningsbar) seatas på Y och apklass för alla andra.
Som det ser ut nu så är det en stor risk att konceptet "Business/Economy Extra" urvattnas, likt den utvecklingsom X 2000 Affärsklass har gjort på ett par år. Från att vara en plats för passagerare med fullt flexibel biljett så har det blivit ett tillhåll för det klientalet som tidigare åkte X 2000 Budgetklass. Snåljåparna åkte med InterCity-tåg. Poängen med detta? Servicen har urkalkats något så enormt, vilket troligtvis blir utvecklingen även på flyget.
Som en parentes så kan nämnas att man tidigare på X 2000:s Affärsklass fick varm måltid, varm handduk flera gånger under resan, kaffeservering vid sittplats, varma wienerbröd innan ankomst till slutdestination, riktigt stor och fräsch frukt- och chokladkorg i tågets pentry, personlig service i form av taxibeställingar osv och hela tiden närvarande tågvärdinnor. Vad i består servicen ombord på X 2000 idag av? Det hela började med att man började släppa ett mindre antal platser till billigare priser mot lägre flexibilitet och servicenivå (så långt har även flyget nått) sedan så infördes gemensam tågsalong för alla med med tillvalet att köpa en måltid samtidigt som mycket av kringservicen skalades ner (wienerbröd och varm handduk försvann i första omgången), sedan så slutade man med kafferundor och taxibeställningar, ännu senare även med dessa ständigt närvarande tågvärdinnor (dock fortfarande med med hög bemanning). Den riktiga nergraderingen kom när man bestämde att ett x antal platser ska gå under benämningen "Just Nu" – då försvann i princip all kringservice även i form av måltider och även fruktkorgen kom att nedgraderas fruktansvärt mycket. Fast det riktiga skottet i mål att göra 1:a klass nästintill till standardklass kom när man själv, på precis alla biljetter, kunde välja flexibilitetsnivå. Där så finns tågvärdinnorna enbart för att kontrollera biljetter och servera mat till de som betalt — och gå runt och SÄLJA muffins och kanelbullar!
Ser ni det som helt omöjligt att även C-klass på långa flygningar kommer att skala ner mycket av servicenivån, kanske inte till så extrema former som BOB, men ändå kännbart?