Senaste nytt

SAS nya strategi - 4Excellence

Economy extra inrikes påminner om tidigare Braathens best och back (fanns på inrikes i slutet av 90-talet). Reklamen gick ut på att åkte du i back (bakom skynket) fick du absolut ingenting förutom flygresa och billigt pris. I best fick du bättre utrymme och frukost/mat. Detta försvann ganska fort eftersom Göran Persson alltid ville sitta bak men ändå ville ha service. Kanske inte bara därför. Dessutom lade Braathens ner sin inrikestrafik mot Luleå bl.a.
 

twiggs

Medlem
Fördelen med ANA och JALs buy-up upgrade är:
Även om företagsanställda får en vanlig ekonomiklass biljett av firman, han/hon kan uppgradera sig vid check in med sina fickpengar(mellan 1.000 - 8.000 JPY : ca 90 - 700 SEK).
På det viset ökar flygbolagets intäkter och kunden(passagerare) blir nöjd.

Är det bara jag som bara ser enorma nackdelar med detta? Det är precis så här jag menar att konceptet urvattnas. Optiontown, uppgradering vid gate osv tycker jag är ett stort otyg. Det gör att vi fullt betalande gäster ombord sitter bredvid någon som kanske betalt en tredjedel av priset (eller vad nu en M-klassbiljett kostar).

Om man behöver syssla med Optiontown, uppgradering vid gate för poäng/pengar osv så tycker jag enbart att det tyder på att man valt att ha en alltför stor C-klasskabin ombord – anpassa kabinstorleken, flygbolag!
 

Marcus01

Medlem
Är det bara jag som bara ser enorma nackdelar med detta? Det är precis så här jag menar att konceptet urvattnas. Optiontown, uppgradering vid gate osv tycker jag är ett stort otyg. Det gör att vi fullt betalande gäster ombord sitter bredvid någon som kanske betalt en tredjedel av priset (eller vad nu en M-klassbiljett kostar).

Om man behöver syssla med Optiontown, uppgradering vid gate för poäng/pengar osv så tycker jag enbart att det tyder på att man valt att ha en alltför stor C-klasskabin ombord – anpassa kabinstorleken, flygbolag!

Jag håller inte med, med det resonemanget så borde det ju inte förekomma reor heller, då riskerar ju någon att köpa en jacka till ordinarie pris medans någon annan två veckor senare kan köpa den till en tredjedel av priset?! Jag tror C-klasskabinen är väl anpassad på exempelvis SAS, de räknar med en viss kabinfaktor, alltså inte 100%, kan de sen uppgradera någon via Optiontown eller liknande och låta någon annan betala en dyr ekonomibiljett i sista minuten så är väl det fair, eller?
Dessutom, med ditt inlägg borde det ju då vara tveksamt att köpa poäng för att använda till awardbiljetter i C- och F klass?
 

twiggs

Medlem
Jag håller inte med, med det resonemanget så borde det ju inte förekomma reor heller, då riskerar ju någon att köpa en jacka till ordinarie pris medans någon annan två veckor senare kan köpa den till en tredjedel av priset?! Jag tror C-klasskabinen är väl anpassad på exempelvis SAS, de räknar med en viss kabinfaktor, alltså inte 100%, kan de sen uppgradera någon via Optiontown eller liknande och låta någon annan betala en dyr ekonomibiljett i sista minuten så är väl det fair, eller?
Dessutom, med ditt inlägg borde det ju då vara tveksamt att köpa poäng för att använda till awardbiljetter i C- och F klass?

Rea är inte något som någon inne i branschen efterfrågar – man måste ha det bara för att bli av med "gammalt skit", som inte längre går att sälja till fullpris.

Kanske är det svårt att hitta en bra balans på en så pass liten long haul-flotta som SAS faktiskt har. Men jag tror att det många gånger faktiskt hade räckt kanske 24-30 sittplatser på C och kanske 28-35 på Y. Då hamnar man i det läget att man faktiskt klarar av att sälja en större andel av dessa kabiners sittplatser till normalpris, vilket måste vara målett – även för SAS. Att "ge" bort uppgraderingar är knappast något man bygger en affärsidé på!
 

henrik l

Medlem
Kanske är det svårt att hitta en bra balans på en så pass liten long haul-flotta som SAS faktiskt har. Men jag tror att det många gånger faktiskt hade räckt kanske 24-30 sittplatser på C och kanske 28-35 på Y. Då hamnar man i det läget att man faktiskt klarar av att sälja en större andel av dessa kabiners sittplatser till normalpris, vilket måste vara målett – även för SAS. Att "ge" bort uppgraderingar är knappast något man bygger en affärsidé på!

Håller med om ditt resonemang. Men ser man till uppgraderingar och bonusresor i högre klass, kan man så länge som poängen är tjänade inom det egna bolaget, se det som ett sätt att fylla flyget med lojala kunder, som visserligen inte betalar fullpris, men som ger ett täckningsbidrag, därför att de ser möjligen att få flyga bekvämare i framtiden. När det sedan gäller att köpa mil på ett bolag, för att sedan plocka ut dom hos ett annat bolag, vet jag inte exakt hur transaktionerna ser ut. Men har man koll på sin kabinfaktor, så kan man släppa X-antal stolar per flight mot en viss ersättning. Och som Concorde sa: "bättre en milerumpa, än ingen rumpa alls". Ska jag dra det vidare så säger jag: bättre med en milerumpa från ett annat bolag som ger ett täckningsbidrag, än inget täckningsbidrag alls:)

Apropå reor och konkurrens, kan jag som en cynisk docent i företagsekonomi bara konstatera att ökad konkurrens är inget som någon inom en bransch efterfrågar, det innebär bara att man måste jobba hårdare med minskade marginaler:D
 
Last edited:

agehall

Medlem
Är det bara jag som bara ser enorma nackdelar med detta? Det är precis så här jag menar att konceptet urvattnas. Optiontown, uppgradering vid gate osv tycker jag är ett stort otyg. Det gör att vi fullt betalande gäster ombord sitter bredvid någon som kanske betalt en tredjedel av priset (eller vad nu en M-klassbiljett kostar).

Om man behöver syssla med Optiontown, uppgradering vid gate för poäng/pengar osv så tycker jag enbart att det tyder på att man valt att ha en alltför stor C-klasskabin ombord – anpassa kabinstorleken, flygbolag!

Jag vet inte hur ditt resmönster ser ut och vilka resepolicies du har. Men för oss som bara får resa economy i jobbet är detta guld värt. Då har vi iallafall möjlighet att skaffa bättre komfort.
 

twiggs

Medlem
Mmm, ja? Problem med det? Det är ett rejält stort spann mellan de billigaste och dyraste business-biljetterna också.

Ja, ska jag vara ärlig så har jag problem med det!

Jag tycker att kabinklass, åtminstone hos SAS, ska ha att göra med vilken flexibilitet man har på biljetten. Fullt flexibel biljett (åter- och ombokningsbar med tillgång till lounge, separat incheckning osv) seatas på C, semiflexibel biljett (enbart ombokningsbar) seatas på Y och apklass för alla andra.

Som det ser ut nu så är det en stor risk att konceptet "Business/Economy Extra" urvattnas, likt den utvecklingsom X 2000 Affärsklass har gjort på ett par år. Från att vara en plats för passagerare med fullt flexibel biljett så har det blivit ett tillhåll för det klientalet som tidigare åkte X 2000 Budgetklass. Snåljåparna åkte med InterCity-tåg. Poängen med detta? Servicen har urkalkats något så enormt, vilket troligtvis blir utvecklingen även på flyget.

Som en parentes så kan nämnas att man tidigare på X 2000:s Affärsklass fick varm måltid, varm handduk flera gånger under resan, kaffeservering vid sittplats, varma wienerbröd innan ankomst till slutdestination, riktigt stor och fräsch frukt- och chokladkorg i tågets pentry, personlig service i form av taxibeställingar osv och hela tiden närvarande tågvärdinnor. Vad i består servicen ombord på X 2000 idag av? Det hela började med att man började släppa ett mindre antal platser till billigare priser mot lägre flexibilitet och servicenivå (så långt har även flyget nått) sedan så infördes gemensam tågsalong för alla med med tillvalet att köpa en måltid samtidigt som mycket av kringservicen skalades ner (wienerbröd och varm handduk försvann i första omgången), sedan så slutade man med kafferundor och taxibeställningar, ännu senare även med dessa ständigt närvarande tågvärdinnor (dock fortfarande med med hög bemanning). Den riktiga nergraderingen kom när man bestämde att ett x antal platser ska gå under benämningen "Just Nu" – då försvann i princip all kringservice även i form av måltider och även fruktkorgen kom att nedgraderas fruktansvärt mycket. Fast det riktiga skottet i mål att göra 1:a klass nästintill till standardklass kom när man själv, på precis alla biljetter, kunde välja flexibilitetsnivå. Där så finns tågvärdinnorna enbart för att kontrollera biljetter och servera mat till de som betalt — och gå runt och SÄLJA muffins och kanelbullar!

Ser ni det som helt omöjligt att även C-klass på långa flygningar kommer att skala ner mycket av servicenivån, kanske inte till så extrema former som BOB, men ändå kännbart?
 

niksal

Medlem
Twiggs, da du tydligen helst reser ensam utan att ha nagon som betalat mindre nara dig, sa vill jag rekommendera privatflyg at dig. Da far du precis sa mycket service som du vill betala for, och du riskerar inte att resa brevid nagon som inte betalat lika mycket som du.

Skall kanske poang endast anvandas for "apklass"? Eller kanske man inte med sadana biljetter far sitta alls, de har ju knappt kostat pengar overhuvudtaget???

Ar man missnojd med servicen sa far man val rosta med fotterna. Personligen tycker jag att det ar utomordentligt bra att SAS far en visserligen lite mindre summa pengar for en Z-biljett lite langre i forvag, som de sedan kan investera och ge hoppeligen lite mer pengar i framtiden. Koper man sent en full C sa skall det kosta mer.

Optiontown ar bra for SAS, da de pa det sattet kan fa mer pengar for en flygning. Att de endast godkanner Optiontown uppgraderingar da de annors hamnade gora op-ups (tror denna policy borjar vara ganska bevisad) visar ocksa att de bryr sig om att inte uppgradera 'for skojs skull'. Varfor de sedan anda godkanner poang-uppgraderingar vet jag inte.

Rejalt OT, men jag tycker SAS tar absolut ratt steg for att gora majoriteten av passagerarpotentialen intresserade av SAS. Om sedan en minoritet inte tycker om det, sa tror jag att SAS kan ta den forlusten.
 

joemume

Medlem
Är det bara jag som bara ser enorma nackdelar med detta? Det är precis så här jag menar att konceptet urvattnas. Optiontown, uppgradering vid gate osv tycker jag är ett stort otyg. Det gör att vi fullt betalande gäster ombord sitter bredvid någon som kanske betalt en tredjedel av priset (eller vad nu en M-klassbiljett kostar).

Om man behöver syssla med Optiontown, uppgradering vid gate för poäng/pengar osv så tycker jag enbart att det tyder på att man valt att ha en alltför stor C-klasskabin ombord – anpassa kabinstorleken, flygbolag!

När du skriver så som du gör finns det en liten risk att man uppfattar att de som inte betalat lika mycket som dig inte får vistas i samma kabin?
 
Last edited:
Toppen