Senaste nytt

SAS nya kabin i A320NEO

SK1989

Medlem
For at tale om noget helt andet:

Jeg kan læse i Check-In's artikel at sædeafstanden skulle blive formindsket på de nye A320neo fly, fra 31-32 tommer til 30 tommer. Men SAS siger at afstanden alligevel vil være den samme fordi man bygger galley m.m. anderledes.

Hvordan forstår I andre det? Bliver seat pitch mindre, eller er det Check-In's skribent som formulerer det forkert? Jeg ville være meget ked af hvis sædeafstanden formindskes i forhold til hvad den er i dag.
Det är 30 tums pitch på dagens A320 förutom på de främsta raderna som har 31. Det blir detsamma på A320neo :)
 
  • Gilla
Reactions: obs

palmen

Moderator
Tror du misser poenget også.
Det er for meg gigantisk forskjell på å "tenke nytt" (dine ord, ikke mine. Jeg gir ikke MOL eller sleske-bjørn noe kred for å benytte seg av labour shopping, eller sosial dumping... Et fenomen som lenge har eksistert i skipsfart og f.eks IT... Det eneste de gjorde var å dra dritten inn i en ny bransje, som absolutt ikke trengte det) - versus å bruke mye penger på noe som er overflødig. At SAS har levd i en gammel tidsalder, har med hvordan selskapet var strukturert. Ikke hvilken IFE de har ombord i sine fly.

For å snu det, så lenge SAS ikke gir slipp på selskapsstrukturen hjelper det ikke noe på inntektene å kjøre ut IFE på medium haul og tro at det skal skape noe nytt og stort som gjør at alle velger SAS og inntektene dermed økes. Tvert i mot - og som mitt bittelille poeng som nå på død og liv skal kveruleres i senk - vil kostnadene økes pga økt vedlikehold og vanskelig planlegging av hvor flyene skal være. Så begynner folk å sutre, hvorfor er det bare IFE på ARN-CPH mens CPH-LPA ikke har IFE. Håpløst av SAS altså! Dritt! Skal fly Norwegian bare fordi SAS er så elendige å planlegge! TYPISK SAS Å VÆRE SÅNN!

Eller for å snu det igjen, hvorfor har Ryanair og Norwegian suksess? Fordi de gir flybilletter til folk til en pris som er lavere enn fikaen på flygplatsen. Det er ikke fordi de gir folk noe nytt eller groundbreaking, utover "groundbreaking" lave billettpriser. DET er suksessen deres. Hvordan presse billettprisen så lav som mulig, uten at det går utover enhetsinntekten per passasjer. Og det gjør de ved å ha mye lavere utgifter på blandt annet personell, enn andre flyselskap som ansetter IN HOUSE.
Byt ut norwegian/ryanair mot Virgin America. De har tv i varje säte på deras A320 och dessutom sänder de tv ombord, inga problem att titta en NHL match live medan man flög på 10.000 meters höjd. Dessutom gjorde man all beställning och betalning för det man ville äta och dricka i samma enhet så crew kunde komma och leverera utan att ta med trolleyn. Virgin America är överlägset bästa produkten jag testat intra USA. United, American och Delta har inte varit i närheten av den upplevelse jag hade ombord. Detta pga att det erbjöds något som de andra bolagen inte hade.

Jag tror att sas skulle kunna tjäna på att ha någon form av IFE ombord på deras shorthaul plan. Du verkar tro motsatsen. Vi kan ju enas om att vi tycker annorlunda.
 
A

Aurora

Guest
Byt ut norwegian/ryanair mot Virgin America. De har tv i varje säte på deras A320 och dessutom sänder de tv ombord, inga problem att titta en NHL match live medan man flög på 10.000 meters höjd. Dessutom gjorde man all beställning och betalning för det man ville äta och dricka i samma enhet så crew kunde komma och leverera utan att ta med trolleyn. Virgin America är överlägset bästa produkten jag testat intra USA. United, American och Delta har inte varit i närheten av den upplevelse jag hade ombord. Detta pga att det erbjöds något som de andra bolagen inte hade.

Jag tror att sas skulle kunna tjäna på att ha någon form av IFE ombord på deras shorthaul plan. Du verkar tro motsatsen. Vi kan ju enas om att vi tycker annorlunda.

Det er uinteressant hva DU synes om det, sånn sett, enn så lenge virgin america ikke tjente penger. Et raskt googlesøk sa meg dette:
"Virgin America’s first flight was in 2007, but its first profit came in 2013 as the airline started to slow its heavy investment and began charging more for seats on its planes."

Så ja, jeg mener framdeles at IFE for SAS' del ville være en dyr investering som ikke ville gi profitt eller overskudd, eller hva du har lyst å kalle det :) En kul greie, of course. Trust me, jeg elsker å ha et moving map mer enn de fleste. Men det ville koste mer enn det smaker, og det står jeg ved.
 

EBGGOT

Medlem
Det er uinteressant hva DU synes om det, sånn sett, enn så lenge virgin america ikke tjente penger. Et raskt googlesøk sa meg dette:
"Virgin America’s first flight was in 2007, but its first profit came in 2013 as the airline started to slow its heavy investment and began charging more for seats on its planes."

Så ja, jeg mener framdeles at IFE for SAS' del ville være en dyr investering som ikke ville gi profitt eller overskudd, eller hva du har lyst å kalle det :) En kul greie, of course. Trust me, jeg elsker å ha et moving map mer enn de fleste. Men det ville koste mer enn det smaker, og det står jeg ved.

Nu förstår jag! Det är därför SAS har varit så ENORMT lönsama det sista 10 åren för det inte har IFE i sina shorthaul plan.

.....Allt faller på plats.....

Investeringskostnaden är näst in till ointressant. Det intressanta är om man lyckas få betalt för sin produkt.
Kan man locka kunder genom att urskilja sig från konkurrensen kan man ofta ta mer betalt.

Mer betalt för resan samt ev merförsäljning genom IFE så som filmer, taxfree, mat etc etc etc.

Jag säger inte att det kommer fungera med IFE men det finns många av mina kollegor som endast åker norwegian bara för wi-fi. Det bryr sig inte om det är dyrare än vad andra bolag tar för samma rutt för det känner att det får mervärde genom att kunna arbeta sig igenom resan ...
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det er uinteressant hva DU synes om det, sånn sett, enn så lenge virgin america ikke tjente penger. Et raskt googlesøk sa meg dette:
"Virgin America’s first flight was in 2007, but its first profit came in 2013 as the airline started to slow its heavy investment and began charging more for seats on its planes."

Så ja, jeg mener framdeles at IFE for SAS' del ville være en dyr investering som ikke ville gi profitt eller overskudd, eller hva du har lyst å kalle det :) En kul greie, of course. Trust me, jeg elsker å ha et moving map mer enn de fleste. Men det ville koste mer enn det smaker, og det står jeg ved.
Ja det är ju knappast investeringen i IFE som tog 6 år att göra vinst med. Hur ser siffrorna ut efter 2013? Gör de vinst nu? Tillräckligt bra bolag för att Alaska Airlines ska in och köpa om jag förstått det rätt.

Som @EBGGOT säger, det finns väldigt många som väljer norwegian pga wifi. De flesta av mina vänner väljer nästan alltid norwegian och motiverar med att det finns wifi.
Om IFE kan driva merförsäljning är det nog en bra investering. Så mycket lättare att klicka hem något på en skärm än att vänta på att vagnen ska passera eller trycka på knappen. Lägg till att kunna köpa en film för en liten kostnad (tänk iTunes och deras priser på några kronor för en låt). Många bäckar små, alla dessa småutgifter blur rätt snabbt stora summor.
Tänk om alla sas kunder spenderade 5 kronor extra ombord per flight, det ger intäkter på över 100M om året.
 

Abbs

Medlem
Håller med @palmen. Det gäller att differentiera sig. Vågar påstå att en flight med SAS i Go ej skiljer sig med Norwegian short haul. Fast Norwegian har ju wifi.

Flög förövrigt nyligen till Amsterdam med KLM. SAS skulle ha över tvåtusen, KLM tog ettusen t/r. På flyget fick jag en smörgås och en öl, och prioboarding fungerade på Arlanda! Varför är jag lojal till SAS?
 
A

Aurora

Guest
Denne dansen rundt grøten er jeg blitt for gammel for.... Blir vanskelig å diskutere når man diskuterer to forskjellige ting :)

Noen nøkkelord:
1) Det er synlige forskjeller, og det er ikke synlige forskjeller.
2) Det finnes de som bryr seg om wifi, og det finnes de som bryr seg om hvilke rettigheter de ansatte som produserer et produkt har.
3) Man tjener mer penger om det koster mindre å produsere et produkt.

Om noen tror det finnes grunnlag for å fly ruter med Virgin America-type IFE intra Europa, så synes jeg man skulle sette i gang og gjøre det :) Siden det virker som det er en garantert inntektskilde, så er det jo en no-brainer.
 

palmen

Moderator
Det er uinteressant hva DU synes om det, sånn sett, enn så lenge virgin america ikke tjente penger. Et raskt googlesøk sa meg dette:
"Virgin America’s first flight was in 2007, but its first profit came in 2013 as the airline started to slow its heavy investment and began charging more for seats on its planes."

Så ja, jeg mener framdeles at IFE for SAS' del ville være en dyr investering som ikke ville gi profitt eller overskudd, eller hva du har lyst å kalle det :) En kul greie, of course. Trust me, jeg elsker å ha et moving map mer enn de fleste. Men det ville koste mer enn det smaker, og det står jeg ved.

Kan det vara så att det var IFE som gjorde att skutan vändes? Du har själv citerat att det var 2013 som de gick med vinst för första gången.
Följande pressrelease från 13 september 2011 meddelar att Virgin America ska använda sig av Lufthansas plattform för entertainment onboard och att den planerades att börja användas i slutet på 2012. Det kanske var så att just denna IFE gjorde att företaget blev lönsamt?
Virgin America And Lufthansa Systems Take In-Flight Entertainment To New Heights | Virgin America

Systemet beräknades tas i bruk i slutet på 2012 och borde då påverka resultatet 2013
"Slated for launch in late 2012 and now under development, the new Red platform will offer an entirely new approach to in-flight entertainment, with hybrid technology that will give travelers a variety of ways to play, interact, connect and be entertained at 35,000 feet – similar to the multi-faceted consumer technologies they have access to in their lives on the ground."
 
Toppen