Senaste nytt

SAS nya inflight entertainment system

Jacob

Medlem
En stor fördel är också att skärmarna i business class enkelt går att byta ut och det kan göras under flygningen av kabinpersonalen om någon skärm skulle gå sönder.

De har två extraskärmar som finns förvarade i ett skåp vid galleyt. Finns två skruvar längst upp på skärmen (syns säkert på någon bild, som ett litet hål i skärmen), bara att skruva loss dessa och sätta dit en ny skärm och skruva fast. Det verkade väldigt enkelt när jag fick det demonstrerat av kabinchef Per på plats.

Vet inte om de har extraskärmar i Go och Plus också.
 

mha321

Medlem
En stor fördel är också att skärmarna i business class enkelt går att byta ut och det kan göras under flygningen av kabinpersonalen om någon skärm skulle gå sönder.

De har två extraskärmar som finns förvarade i ett skåp vid galleyt. Finns två skruvar längst upp på skärmen (syns säkert på någon bild, som ett litet hål i skärmen), bara att skruva loss dessa och sätta dit en ny skärm och skruva fast. Det verkade väldigt enkelt när jag fick det demonstrerat av kabinchef Per på plats.

Vet inte om de har extraskärmar i Go och Plus också.
Attans, hur ska man nu få sina kompensationspoäng när den inte funkar? :)

Skämt åsido - det har förvånat mig att inte fler har det så. I princip är ju skärmen som en anpassad surfplatta idag - att då ha den modulär och enkelt utbytbar måste spara mycket pengar utöver att man får nöjdare kunder om något går sönder.
 

Filip

Medlem
@Jacob
USB-anslutningen som finns på höger sida. Hann du testa eller fråga om den? Går det att köra x264, Xvid etc?

Det hade ju varit ett drömscenario om detta gick, speciellt när man skall få med sig två rastlösa ungar över Atlanten =).
 
Last edited:

lowflyer

Medlem
Min IFE kraschade en gång på Singapore Airlines och då fick jag se en kallstart och noterade en viss pingvin där i bootmenyn.
Någon som vet vad som är under the hood på SAS nya system? Nyfiken tekniknörd som man är!
 

Johan Hbg

Medlem
Det ansvarig Gunilla sa var att den enormt stora skillnaden var kapaciteten på underhållningssystemet, det nya systemet har plats för så mycket mer än tidigare, hon har ju i praktiken fått ett helt nytt jobb nu.

Hon verkade ha rätt bra koll på vad som generellt fungerar och dessutom är systemet så finurligt att det går att dra ut statistik exakt vad folk tittat på.

Men i övrigt blir det säkert en del trial and error första månaderna, så lämna feedback om ni får möjlighet.

Fanns/finns det någon möjlighet att ta reda mer om vad som visas på tex svenska? Fram till nu har ju barnutbudet varit väldigt dåligt, och allt på engelska.
 

Jacob

Medlem
@Jacob
USB-anslutningen som finns på höger sida. Hann du testa eller fråga om den? Går det att köra x264, Xvid etc?

Det hade ju varit ett drömscenario om detta gick, speciellt när man skall få med sig två rastlösa ungar över Atlanten =).
Hade tyvärr inte tid och möjlighet att testa denna.
 

Jacob

Medlem
Fanns/finns det någon möjlighet att ta reda mer om vad som visas på tex svenska? Fram till nu har ju barnutbudet varit väldigt dåligt, och allt på engelska.
Jag kommer inte ihåg exakt vad som fanns, allt gick så väldigt snabbt och det var mycket att ta in på kort tid. Men systemet har helt andra möjligheter än tidigare med större kapacitet och dessutom med möjlighet att få ljud/textning på flera olika språk.

Just barnutbudet vet jag att Gunilla pratade om, hon verkade ha rätt bra koll på vad folk efterfrågat och vad som saknats tidigare.
 
Toppen