Senaste nytt

SAS nya A330E

agehall

Medlem
Det har diskuterats tidigare med SAS. @Martin Björnström och @Jacob har bra kontakter.

Men problemet är återigen att det troligen skulle bli för kort varsel för att det ska gå att göra något vettigt av det. Vad gör man liksom ifall Airbus säger "Nej, tyvärr, vi har hittat ett problem vid slutinspektionen - det tar 2 dagar till innan ni får planet!"?
 

Jacob

Medlem
Problemet med ferry flights är inte bara att datum kan bestämmas/ändras på kort varsel (vilket i högsta grad stämmer) utan också att det behövs kabinpersonal ombord om det ska vara passagerare. Det handlar om säkerheten. Du kan inte sitta 10-20 pers ombord utan någon som har säkerhetsansvar för kabinen och är utbildad för det.

Jag var med på ferry flighten med SAS/JetTimes första ATR 72-600 från Toulouse till Köpenhamn då de valde att göra ett litet event på detta för kunder/partners/media. Men då fick de flyga ner två flygvärdinnor i förväg som sedan jobbade på ferry flighten hem, trots att vi inte var fler än kanske tio personer i kabinen.

Jag vet inte vad säkerhetsreglerna säger för en Airbus A330, vad som i så fall är minimikravet av kabinpersonal, men det går i vilket fall knappast att improvisera. På ferry flighten i onsdags vet jag att det var ett minimum av passagerare ombord. Finanschefen var visst med och säkert också någon tekniskt ansvarig, men säkert inte mycket mer än så.

Jag har varit nere i Toulouse en handfull gånger och alltid när det handlat om premiärflygningar av olika slag har inbjudan kommit väldigt sent, ibland bara 2-3 dagar innan. Svårt med framförhållning för sådana här saker med så många personer och företag inblandade.

För er som undrar är för övrigt tanken med nya Airbus A330 Enhanced att det ska sättas i trafik imorgon måndag. Och blir det inte måndag (och om de nu inte hittat något som är totalgalet) pratar vi nog i alla fall om denna vecka.
 

marbe166

Medlem
Om jag inte är helt felunderrättad behövs det:
0 cabin crew om 19 stolar eller färre, därefter
1 cc om 20-50 stolar, därefter
+1 cc för varje påbörjat 50-tal stolar.

Det är alltså antalet stolar i kabinen som fäller avgörandet.
 

Nemo

Medlem
image.png
 

Nemo

Medlem
Den andra A330E ska alltså komma bara några veckor senare, och ska sedan tillsammans med nr 1 som man redan fått ta hand om slingningen Chicago-Arlanda-Hong Kong om jag förstått det hela rätt? Inte dåligt för Arlanda att ta hand om 2 av 4 av de nyaste planen isf.

SAS Longhaul Fleet List – Upgrade Thread - Page 12 - FlyerTalk Forums
Today SAS flies first A330 Enhanced in Europe | TTG Nordic
"The first new A330-300 Enhanced will in the first month fly Copenhagen-Chicago and will then operate between Stockholm and both Hong Kong and Chicago."
Edit: Enligt @Bjornpilot på Instagram är det tillstånd från Kina som gör att planet väntar med Hongkong två veckor.
 
Last edited:

KalleSus

Medlem
Den andra A330E ska alltså komma bara några veckor senare, och ska sedan tillsammans med nr 1 som man redan fått ta hand om slingningen Chicago-Arlanda-Hong Kong om jag förstått det hela rätt? Inte dåligt för Arlanda att ta hand om 2 av 4 av de nyaste planen isf.

SAS Longhaul Fleet List – Upgrade Thread - Page 12 - FlyerTalk Forums

Frågan är om inte Arlanda kommer att ta hand om alla fyra. Även nya ARN-LAX ska ju trafikeras med 330 och kommer att slingas med New York - så där hamnar nog de två sista.
Kontentan av detta blir väl att 350, så småningom kommer att hamna huvudsakligen i Köpenhamn?
 

palmen

Moderator
Frågan är om inte Arlanda kommer att ta hand om alla fyra. Även nya ARN-LAX ska ju trafikeras med 330 och kommer att slingas med New York - så där hamnar nog de två sista.
Kontentan av detta blir väl att 350, så småningom kommer att hamna huvudsakligen i Köpenhamn?
Jag tror att du har helt rätt på den punkten, de 4 nya A330E lär bli stationerade på Arlanda, då går alla rutter från Arlanda med A330E vilket får ses som en bra harmonisering :).
Återstår att se vilka rutter som A350 kommer att trafikera, skulle inte bli förvånad om det kommer att öppnas några fler långlinjer innan 2018 där det planet ska sättas in. Upp till bevis nu för Stockholm att visa att vi kan få bra beläggning på de linjer vi har :)
 
Toppen