SAS nya A330E

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Cristoffer Cedergren, 30 Maj 2015.

1. Den första av SAS fyra beställda plan av typen A330Enchange, reg LN-RKR, syns nu som "on order" på Planespotter: LN-RKR SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-300 - cn 1660 - Planespotters.net Just Aviation

Tänkte att jag startar en tråd om just detta så att vi kan följa, och snacka om vad, som händer, likt dom trådar vi har haft om varje kärra som varit i Zürich på uppgradering.

Jag ser fram emot lite nytt fräscht blod i SAS ådror på långdistans. Förhoppningsvis är dom nya kärrorna inte bara mindre bränsleslukande utan också tystare.

palmen gillar detta.
  2. Lallarn

Lallarn Medlem

Smithy och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  3. Aurora

Aurora Medlem

ARNBER, englundjesper, pswe och 1 annan gillar detta.
  4. JPMorgan

JPMorgan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad är skillnaden på A330 och A330E?

5. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ute på en liten testflight idag...

Capture.JPG

Smuffe, Agö och Marcus_R gillar detta.
  6. Aurora

Aurora Medlem

7. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    A330-300E är i princip en A340-300 med två motorer. Dvs samma prestanda i form av maxvikt och räckvidd, något som vanliga A330-300 inte har.

Smuffe, osterberg och Marcus_R gillar detta.
  8. Per Andreasson

Per Andreasson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska man vara petig så tror jag inte Airbus kallar den A330E utan det finns bara två officiella varianter, A330ceo (current engine option) och A330neo, men vad SAS refererar till som A330E är väl den nya uppgraderingen som har 242 tons maxvikt, MTOW. Är väl också extra centertank aktiverad så maxvikt och räckvidd är mycket riktigt de två stora fördelarna prestandamässigt, vilket görs att den kan användas i hela SAS linjenät, även de som idag måste flygas med A340. Jag utgår från att dessa maskiner är betydligt bränsleeffektivare än de A340 de har för de längsta rutterna idag.

iRobert gillar detta.
  9. jlarsson

jlarsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske har missat det, men någon som vet vad de nya planen kommer att få för namn?

10. Kastrup

Kastrup Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det SAS får då - ceo eller neo?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!