Senaste nytt

SAS nekar Eurobonus-poäng för flygning utförd av Blue1

A

Aurora

Guest
Jeg skjønner nesten ikke at det er mulig, går det an å få se epost-korrespondansen i sin helhet? For å se hvor feilen kan stamme fra? Det er ganske utrolig at to stk klarer å ta så feil.

Samtidig, har trådstarter forsøkt å kontakte SAS via telefon? Eller chat? Bare for å få en annen input og dermed kanskje få fortgang i prosessen? Det er jo tydelig at vedkommende bør levere lotto eller liknende siden han har klart å møte to helt sjeldent uvitende mennesker som ikke burde jobbe med kundeservice.
 

Emanuel

Medlem
Jag har bara kontaktat dem över mail, men tänkte ge det ett försök via Facebook annars ger jag nog upp.
Exakt mailkorrespondens nedan, kan ta printscreen på det om så önskas.

Ursprungligt svar på EB retro-ansökan;

2015-11-24
Dear Mr.Forsell,

Thank you for your request but according to the ticket record

You haven’t used flight coupon GOT-STO on Oct,17th.
TKT-1172420860173

1.FORSELL/EMANUEL MR
1 OGOT SK 140 U 17OCT0635 OK UFIXRT O-open 1PC
2 OARN SK 161 S 17OCT1445 OK SSFLXRT F -flown 2PC

GOT

Sincerely,
Kay T.
SAS Retro Center



Mitt svar:

2015-11-24
Hi,
Very weird, since I was on the plane.
It was a Blue1 flight, I think.

I even have a picture from that flight on my Instagram. I did not exactly walk the way to Stockholm. Also, I have the boarding pass left. :)
Please return to me with the way you would want me to supply you with these proof of my travel, if needed.
Otherwhise I look forward to the credited points.



Inget svar från SAS på 6 månader, då skrev jag igen.
Kan i efterhand tycka att jag är väl vass i tonen, kanske, men det var skrivet lite i affekt.

2015-05-26

Hello again,

I have not received an answer from you in six months, which is a really, really weird way of conducting business.
I STILL have flown to Stockholm, obviously, since I flew back.

I have pictures on my phone from the airport that very morning, and I also picked up a rental car at Arlanda which I have records of.

If you want them, I can without problem supply them to you.

Do you usually let loyal customers wait for 6 months and not receive a reply when you are the ones who have messed up?

Regards
Emanuel


Efter några veckor kom svaret nedan:

2015-06-13
Dear Emanuel Karl Forsell FILLIN"EB Member name" \* MERGEFORMAT ,

We're sorry for no reply in such a long time.

However, we regret that regardless of whether the flight was flown or not, it is not eligible for EuroBonus points as Blue 1 is not a partner in EuroBonus.

Points eligible for accrual will be credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions. For more information please visit our website: www.flysas.com/en/uk/EuroBonus

Sincerely,

Keijo K.
EuroBonus Retro Registration
Scandinavian Airlines System


Mitt svar nedan:

2015-06-15
Hello.


This is starting to feel very weird, and I suspect that you have not even looked into this.

Of course it is eligible for EuroBonus, it was a SAS flight, booked through the SAS website and with SK**** flight number. The same EB rules apply no matter what internal decisions you make regarding plane or crew.

Regards

Emanuel


Nedan är mailet jag skickade till Customer Relations, samt svaret därifrån.
SAS bekräftelsemail har strulat till å/ä/ö men jag låter det vara, så alla mail är 100 % autentiska.

2015-06-15

Hej!

F�r �ver ett halv�r sedan fl�g jag med er fr�n Landvetter till Arlanda, t/r.


Flyget fr�n G�teborg p� morgonen sk�ttes av Blue1, men biljetten var bokad via er och hade ett SK flightnummer.

Efter n�gra veckor hade jag fortfarande inte f�tt po�ng, s� jag kontaktade er EB retro-avdelning med informationen.
Jag fick till svar att jag inte flugit upp�t och att biljetten var oanv�nd.

Det st�mmer inte alls, jag checkade in, boardade och fl�g till Stockholm. Jag har till exempel Instagrambilder p� det aktuella planet vid den tiden (!) och jag fl�g ju hem senare p� dagen, s� uppenbarligen har jag ocks� tagit mig till Stockholm.
Jag har också kvitton på uthämtad hyrbil från Arlanda på morgonen.

Jag svarade er �ter och nu dr�jer det n�stan ett halv�r innan jag f�r svar, och d� i form av svaret nedan;
\"We\'re sorry for no reply in such a long time.

However, we regret that regardless of whether the flight was flown or not, it is not eligible for EuroBonus points as Blue 1 is not a partner in EuroBonus.

Points eligible for accrual will be credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions. For more information please visit our website: www.flysas.com/en/uk/EuroBonus

Sincerely,
Keijo K. \"




Jag finner det anm�rkningsv�rt att ni f�rst dr�jer �ver ett halv�r att svara en trogen kund, och sedan h�vdar att en flight utf�rd av er inte ger EB-po�ng.


Jag kan f�rst� det om jag bokat direkt via Blue1, men detta �r en biljett bokad av er, via er hemsida och jag hade ingen aning om att Blue1 fl�g f�rr�n jag s�g logotypen p� flygplanspersonalens dr�kter.


I �rlighetens namn s� har jag god lust att b�de byta flygbolag och g�ra denna, f�r er, pinsamma historia offentlig men det k�nns inte vidare konstruktivt f�r n�gon, och i �vrigt brukar det fungera v�ldigt bra att flyga med SAS.

Detta var ett riktigt bottennapp, tyv�rr.

Mvh
Emanuel


Svar från SAS Customer Relations:


2015-07-16
Hej Emanuel,

Tack för ditt mail.

Jag ber om ursäkt för det som har inträffat, vilket jag förstår orsakat dig olägenheter.

Det är du som resenär har eget ansvar att kolla genom din beställning av biljett så som namn, flygtider och avgångstider. Då Blue 1 inte ingår i Star Alliance så kan man ej tjäna poäng på deras flyg.

Detta står även när du bokar din biljett på hemsidan, vilket flygbolag som trafikerar den sträckan.


För att kunna se på detta närmare så kommer jag behöva bokningsnummret eller ett biljettnummer, då jag ej kan finna resan via din eurobonus profil.

Jag ser fram emot att hjälpa dig och jag önskar dig en trevlig dag!



Hjälp oss att bli bättre! Klicka här och besvara några enkla frågor om hur du upplevde din kontakt med oss.

Med vänlig hälsning



Camilla

Customer Care Team



---------

Det var hela dialogen.
Nämnas bör att jag skickade med mitt bokningsnummer i ärendet till Customer Relations.

Är det så att jag varit otydlig/otrevlig så har jag inga problem med att be om ursäkt gentemot kundtjänst. Ibland blir man lite vass i tonen utan att själv tänka på det.

Kan bifoga skärmdumpar och mail-historiken som filer också om så önskas.
 

Mike@GOT

Medlem
Jag reagerar på det sedvanliga copy-paste:andet där de ber om ursäkt, förklarar att de förstår att man är upprörd, "ser fram emot att hjälpa dig", etc... Det är ju vettigt om de faktiskt gör ett försök till att hjälpa till om man ska slänga ut sig den typen av floskler, annars är det inte så mycket värt.

Vi får hoppas att Camilla kan hjälpa till... Håll oss uppdaterade!
 

Stefan62

Medlem
Märklig historia - jag har alltid fått poäng när Blue1 utfört flygningen åt SAS och jag har även gjort EB-resor som flugits av Blue1. (Även tidigare då Blue1 flög inrikes i Finland fick jag EB-poäng.)
 
  • Gilla
Reactions: El0
Det bästa är delen där de säljer att det är du som resenär som har eget ansvar för bokningar. Det är ju en självklarhet. Huruvida SAS tycker att de har något ansvar alls framgår med all önskvärd tydlighet. Detta är ju ett riktigt bottennapp!
 

El0

Medlem
Kanske lite OT, men...
Hur bokar man ens en blue1 biljett?
Kod:
 blue1.fi
och
Kod:
blue1.com
pekas ju om till
Kod:
flysas.com
... ??
 
  • Gilla
Reactions: bnr
Toppen