Senaste nytt

SAS Namnändring - vad gäller?

ESSA

Medlem
Screen Shot 2016-11-28 at 23.43.59.png

Istället för att avboka en biljett tänkte jag se om jag kan sälja den till bättre behövande.
Har aldrig nyttjat detta tidigare och undrar vad som menas med "/biljett"?
Dum fråga förmodligen men är det per leg eller hela biljetten ToR?
Är det per leg så blir det 4x600:-
Är det per dit-/hemresa blir det 2x600:-

Enligt min bekräftelse kan passageraruppgifter ändras och kompletteras fram till 24 timmar innan avresa. (En timme innan enligt ovanstående uppgifter)
 

Karl Pedal

Medlem
Är det någon som vet vad som gäller vid namnbyte på SAS-biljett bokad genom resebyrå / OTA?
Kan SAS byta namn på denna eller måste ändringen göras av resebyrån?
 

Karl Pedal

Medlem
Fick besked av SAS. De kan tydligen inte göra några ändringar på biljett utfärdad av resebyrå, inte heller namnändring.
Resebyrån i det här fallet ville ha 1195kr för namnändringen (inkl SAS avgift).
 

011430121

Medlem
Fick besked av SAS. De kan tydligen inte göra några ändringar på biljett utfärdad av resebyrå, inte heller namnändring.
Resebyrån i det här fallet ville ha 1195kr för namnändringen (inkl SAS avgift).
Vilken resebyrå tar ut ett sådant högt påslag? SAS tar väl 600kr?
Den resebyrån skulle Sverker ha kastat i soptunnan.
 

Karl Pedal

Medlem
I det här fallet bokades resan genom Travelstart (etraveli), vid bokningstillfället gick biljetten bara att boka genom OTA till detta pris, på aktuella datum.

Jag skulle gissa att det här är en del av deras affärsmodell, man kanske säljer biljetten med förlust från början, sedan hoppas man på att en viss andel lägger till extratjänster eller som i det här fallet, gör en ändring där man kan ta ut rejäla påslag.
 

agehall

Medlem
Är det någon som vet vad som gäller vid namnbyte på SAS-biljett bokad genom resebyrå / OTA?
Mycket enkelt - har du bokat genom resebyrå ska du alltid vända dig dit. De ska sköta om alla ändringar.

Kan SAS byta namn på denna eller måste ändringen göras av resebyrån?
Ja, alla som har access till GDS kan (vad jag förstår iallafall) ändra på godtyckliga saker däri. Men om de gör det riskerar de dryga konsekvenser så tekniskt sett är svaret på din fråga "ja" men i praktiken är den "aldrig i h-vete att de kommer att röra en biljett de inte äger".

Jag kan varmt rekommendera dig att läsa Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor punkt 5.
 

Karl Pedal

Medlem
Mycket enkelt - har du bokat genom resebyrå ska du alltid vända dig dit. De ska sköta om alla ändringar.

Bra råd, jag håller med generellt men det stämmer inte alltid. Vissa flygbolag som t.ex. Aegean har som policy att namnändring är tillåtet vid incheckning på flygplatsen på avresedagen. Innan dess får endast resebyrån göra namnändring.

Jag har flugit mycket på bokningar gjorda genom resebyrå, både i jobbet och privat. Som du skriver så är resebyrån primär kontaktyta men det finns en del situationer och specialfall där man ändå måste kontakta flygbolaget i slutändan. Exempelvis kräver Lufthansa numera att man ska boka plats för skidbaggage i förväg, detta kan/ska bokas direkt hos Lufthansa, även om vissa resebyråer kanske är kapabla att lösa det också.

Som de flesta andra här på forumet föredrar jag att boka direkt från flygbolagen men i vissa situationer är det en routing, tillgänglighet eller priser som är omöjliga att få utan att boka via resebyrå. Min senaste arbetsgivare krävde att alla resor bokades via en viss resebyrå.
 
Last edited:
Toppen