Senaste nytt

SAS Museet i Oslo

Najk

Medlem
Hej!
Funderar på att besöka SAS Museet i Oslo. Hur lång tid bör man planera att vara där?
Räcker två timmar eller ska man vara där hela tiden det är öppet 12-16?

/Niklas
 

Agö

Medlem
Det är inte särskilt stort. Den största underhållningen får du genom att snacka med någon av veteranerna som tar hand om museet. Två timmar bör räcka om du inte fastnar i en lååång diskussion med veteranerna.
 

STO-ARN

Medlem
SAS-Museet på Gardermoen är faktiskt ganska stort - c:a 700 kvm med massvis av historiskt materiel, både kring föregångarna till SAS 1946, men i synnerhet just SAS historia under dryga 70 år. Är du rejält intresserad av SAS-historia, så kan lätt 4 timmar passera. Massvis av montrar med nostalgi, flygplansmodeller, affischer etc. För aircraftspotters finns i byggnaden ett utsiktstorn med vy över stor del av flygplatsen. Normalt under söndagar så är även en simulator öppen, för övningsflygning av trafikflygplan. Entre och simulator gratis. Buss nr 420 går från Gardermoens passagerarterminal med hållplatsstopp just SAS-Museet. Tänk dock på att åka i rätt riktning, mot "Maura, alt Kopperud".
 

Anders S

Ny medlem
Ett fantastiskt litet museum. Jag mailade dem innan jag åkte dit för att försäkra mig om att det skulle vara öppet. När jag kom dit och de hörde att jag är svensk frågade de om det var jag som hade mailat. De hade till och med kollat upp om jag hade varit anställd på SAS, vilket jag inte har varit. De bjöd på kaffe och jag pratade ganska länge med en av veteranerna. När jag kom hem skickade de en present med posten som de hade glömt att ge mig. Ett väldigt engagerat mottagande.

Flygsimulatorn är ganska rolig, trots att både jag och Windows kraschade några gånger. Två-tre timmar borde vara tillräckligt. Rekommenderar att kombinera det med ett besök på norska försvarets flysamling som ligger på promenadavstånd därifrån. Samma buss går tillbaka därifrån till Gardermoen och det är väldigt lätt att köpa bussbiljetten i Ruter-appen.
 
Toppen