Senaste nytt

SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

JonW

Medlem
Om jag uppfattat det korrekt funkar det så här med seatblock:
1) Bara i mån av plats, tror att SAS går på statistik på avgångarna. Mina flighter denna vecka har varit udda avgångar vilket nog gjorde att jag hade det både ut och hem från GOT till ARN.
.
Vet inte riktigt vad du menat med att man går på statisitik. Antingen finns det ju plats för seatblocking eller inte.
Kommer någon och vill köpa en sen o dyr biljett blir han knappast nekad för att någon elite statistiskt borde få seatblocking på den flighten.
 

Jacob

Medlem
Seatblocking är alltid i mån av plats och aldrig något som garanteras eller ens kan lyftas fram som officiell förmån (till skillnad mot blockerat mittensäte i business class).

Jag har nyttjat Lufthansas seat blocking i säkert tio år och det har fungerat utmärkt förutsatt att guldkortet finns i reservationen, att stolen bredvid är ledig när man checkar in samt att incheckningssystemet stödjer seat blocking. SAS incheckningssystem har tidigare inte stött detta och därmed har man aldrig fått detta med automatik när man checkat in i Skandinavien, däremot har det ibland gått att fixa för anslutningsflyget i Tyskland genom att fråga snällt i loungen där de checkat in på nytt och fått blockeringen att fungera.
 

Ghoose

Medlem
Vet inte riktigt vad du menat med att man går på statisitik. Antingen finns det ju plats för seatblocking eller inte.
Kommer någon och vill köpa en sen o dyr biljett blir han knappast nekad för att någon elite statistiskt borde få seatblocking på den flighten.

Vad jag menar är att på flighter som enligt statistiken blir fullbokade (tex morgonflighter GOTARN) så verkar det inte seatblockas. Sedan lyfter man givetvis blocken om det bokas på på de flighter som vanligtvis inte blir fullbokade...
 

twiggs

Medlem
Vad jag menar är att på flighter som enligt statistiken blir fullbokade (tex morgonflighter GOTARN) så verkar det inte seatblockas. Sedan lyfter man givetvis blocken om det bokas på på de flighter som vanligtvis inte blir fullbokade...

Du kanske inte förstått hur en seatblock fungerar? Det är alltså en helt "mjuk" variant av en sådan som införs i ekonomiklass till skillnad från den som redan finns i Business som inget rubbar på eftersom det är en rättighet passagerarna där har och inte en möjlighet som erbjuds.

Seatblock kommer att finnas oavsett hur många som är bokade på flighten men är givetvis helt meningslöst om flighten är fullbokad, fast så länge det bara är någon plats ledig så är det utmärkt att dessa hamnar hos EBG:are och inte hos random passagerare – dvs en enorm fördel för någon/några passagerare på flygningen.
 

mry

Medlem
2) Rad 1 blockas för fullpris bokinngar, var likadant idag på min flight som på TheEagles bild.

Det är bara 1A-C som är blockerat så man inte kan välja dem från man bokar när man har EBG. Anledningen till det är nog att det är väldigt få plan som de finns på. 1D-F har jag inga problem att välja. När man checkar in kan man som EBG oftast välja plats vart man vill även om planet inte är fullt ifall man vill. Har man inte EBG får man oftast inte välja plats på de första raderna, de ser upptagna även om en person med EBG checkar in och kan se dem.

Det tenderar ju att bara bli EBG på de första raderna i planet om det inte är fullt och då kan man ju uppleva det som blockat säte för folk tenderar ju att välja fönster eller gång plats.
 
På tisdag från Malmö ser det ut som vanligt. Rad 1 helt blockat. Sitter på 2F. Än så länge är mittsätet ledigt men inte blockat.
Visa bifogad bild 15131

Sånn her ser flighten din ut nå vist du er på SK126

Skjermbilde 2013-04-07 kl. 00.04.08.png
 

Joshua

Medlem
Rad 1 verkar ofta vara "pandion" reserverat fick jag höra att det heter. Eller åtminståne när jag stod nära när de skulle borda ringe de till "någon" och bad de släppa EBP block då de hade väntelista med folk på den flighten.
 

AABack2ARN

Medlem
På inrikes SE och NO är seatblock av rad 1 (och 4-6) på grund av konfig. Så här står det på sales-info:


Blocked seats on domestic flights NO and SE
Effective 15APR12, seats 1ABC and row 4-6 will be blocked for ASR on domestic flights within NO and SE.
This is due to the differences of SAS various aircraft types.

Skulle kunna vara samma anledning på utrikes-linjerna.
 

AABack2ARN

Medlem
Något verkar vara på gång med incheckningssystemet.

Kollar man på exempelvis SK605 i morgon (11APR) så är det seatblocking och har varit så i ett par dagar för C och Y+ (men inte Y). Intressant är att i C blockas också sätet trots att mittensätet redan är blockat...

En annan intressant sak är att mindre än 12h till avgång ser man fortfarande seatmappen i ExpertFlyer:

SK605-13APR2013.png

Men på SK1606 samma dag (kvällsflighten hem från ZRH) så har det inte varit seatblocking och där kan man inte heller se seatmappen på ExpertFlyer trots att det är cirka 24 timmar till avresa. Vilket är helt normalt.

På en annan flygning SK2795 på lördag 13APR är det också seatblock i C, Y+ men inte Y:

SK2795-13APR2013.png

Hur kan man ha ett säte i Y och INTE vara EBG???

Mystiskt!
 

ErikOM

Medlem
Äntligen SAS! För oss som reser väldigt frekvent men har en company travel policy som bara tillåter economy inom Europa så är detta definitivt väldigt efterlängtat!
 
Toppen