Senaste nytt

SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

Bryant

Medlem
Tack för det SAS.. Detta betyder väl att en hel del personer kommer att få sätet bredvid sig fritt även med nya SAS Plus?
 

TheEagle

Medlem
På tisdag från Malmö ser det ut som vanligt. Rad 1 helt blockat. Sitter på 2F. Än så länge är mittsätet ledigt men inte blockat.
Skärmavbild 2013-04-04 kl. 00.38.00.png
 

Alf

Medlem
Jag tycker inte det är rimligt att det bara skall blockas för EBG. Idag är det ju hur enkelt som helt att nå EBG eftersom lågprisbiljetter räknas med samma status och poäng som fullprisbiljetter. Dessutom är det inte många EBG som på egen hand tjänat in till denna förmån utan det är i regel arbetsgivaren som betalat biljettkostnaderna.

Jag har inget emot att mittsätet blockas, men det skall inte bara gälla EBG utan naturligtvis även för dem som har en fullprisbiljett, precis som i C klass idag. Så när nya klassindelningen införs så skall de som betalat fullpris också förses med blockat säte. I bästa fall har väl SAS redan tänkt ut det på detta sätt och då är det bra. Det får vara någon måtta på fringisarna med att ha EBG.

Det kanske skall kopplas en sändare till EBG kortet som genererar en bubbla runt om EBG innehavaren så att alla som kommer närmare än en meter får en stöt så han får vara ifred och slippa medpassagerare på nära håll.

Skämt åsido det gäller att inte ge mer förmåner till en EBG som åker på en lågprisbiljett än en passagerare med en fullprisbiljett.
 

VonMögen

Medlem
På arn-mmx t/r funkade seatblocken fint.

Håller med om att även businessklassbiljetter borde ge möjlighet till seatblock. Tycker till skillnad mot Alf att det däremot är bra (och efterlängtat) med lite användbara EBG perks. Tycker det är skönt att slippa att stångas med mittensätesresenären...
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag tycker inte det är rimligt att det bara skall blockas för EBG. Idag är det ju hur enkelt som helt att nå EBG eftersom lågprisbiljetter räknas med samma status och poäng som fullprisbiljetter. Dessutom är det inte många EBG som på egen hand tjänat in till denna förmån utan det är i regel arbetsgivaren som betalat biljettkostnaderna.

Jag har inget emot att mittsätet blockas, men det skall inte bara gälla EBG utan naturligtvis även för dem som har en fullprisbiljett, precis som i C klass idag. Så när nya klassindelningen införs så skall de som betalat fullpris också förses med blockat säte. I bästa fall har väl SAS redan tänkt ut det på detta sätt och då är det bra. Det får vara någon måtta på fringisarna med att ha EBG.

Det kanske skall kopplas en sändare till EBG kortet som genererar en bubbla runt om EBG innehavaren så att alla som kommer närmare än en meter får en stöt så han får vara ifred och slippa medpassagerare på nära håll.

Skämt åsido det gäller att inte ge mer förmåner till en EBG som åker på en lågprisbiljett än en passagerare med en fullprisbiljett.


Jag vet inte om jag håller med
För mig har de som har EBG förtjänat det på ett eller annat sätt, sen om du tycker det är lätt att nå, visst - kör bara, men de flesta som reser tror jag inte bryr sig om den framför har guld eller kostym eller keps på huvudet, man vill bara ta sig från A till B på snabbaste och smidigaste sätt

Sen om företaget bekostat det eller om de flygit in det själv är inte ens intressant - de har på nåt sätt förtjänat möjligheten att bli behandlad som en guldmedlem med de förmåner det nu ger på olika sätt. Då är det bara för övriga att rätta in sig i ledet - inte mer med det

ja hävdar 9 av 10 som är ebg ändå köper fullflexbiljetter och väljer att sitta första 5 raderna - det är så jag upplevt det. (helst gångplats)
De får gärna blocka platserna om det ändå har köpt dyra biljetter
Självklart ska en som köper fullpris också få det.
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte sett någon seatblock på mina kommande flygningar i ExpertFlyer - men de kanske kommer närmare avresa?

Jag tycker definitivt att seatblock är en förmån EBG skall ha (möjligtvis tillsammans med fullpris-resenärer). Jag kan dock till viss del förstå kritiken och tycker snarare den kategoriseras som "är det för enkelt att bli EBG"? Och det tycker jag nog. Färre EBG skulle kunna ge mer konkreta förmåner som inte (behöver) vattnas ur - alternativt skulle SAS och Star Alliance inför en ny nivå ovanför EBG (motsv oneworld Emerald) där man kan ge mer förmåner.
 

Ghoose

Medlem
Om jag uppfattat det korrekt funkar det så här med seatblock:
1) Bara i mån av plats, tror att SAS går på statistik på avgångarna. Mina flighter denna vecka har varit udda avgångar vilket nog gjorde att jag hade det både ut och hem från GOT till ARN.
2) Rad 1 blockas för fullpris bokinngar, var likadant idag på min flight som på TheEagles bild.

Sedan är det ju inte alla som seatar sig vilket gör att det kanske ser ut på seatmapen som att det finns lediga platser (Ref TheEagle). Det ju bara fullpris + guld som har rätt till preseating vilket gör att de flesta seatas vid check-in.

Självklart tycker jag som reser mycket(Varje vecka) inrikes och är guld att jag är värd en seatblock i mån av plats. Anser också att fullprisresenärer skall kunna få det samma.
 

Jacob

Medlem
Japp, verkar helt klart stämma. Trevligt! :)

Finns ett antal flygbolag i Europa som kört det ganska länge, exempelvis Lufthansa, Finnair och BMI (när det begav sig). Det är alltid i mån av plats och inget som någonsin kan garanteras, är planet fullt så är det fullt och är det någon som promt vill ha platsen bredvid går det för personalen att fixa utan svårighet.
 
Toppen