Senaste nytt

SAS med seatblocking for sine premium passasjerer

Trox

Medlem
Det verkar fungera lite sådär. Min rad var en av de få med tre pers. Halva GO såg blockad ut, utom min rad. I Plus fick folk trängas såklart.
 

SFC

Medlem
ARN-TXL i går. Fullt till näst sista plats i såväl Plus som Go, tomt på platsen bredvid mig i Plus.

Jag måste ha en ruskig tur eller så finns det någon på SAS som gillar mig :)
 

johhenrik

Medlem
Samma här. När jag flög i måndags mellan CPH-ARN så var flighten innan inställd, så jag insåg ju att det skulle bli fullt. När väl boarding var färdig så såg jag bara två ledig platser i planet (kan såklart varit fler). Ena lediga var bredvid mig, 1E. Dock var det en snubbe som var typ 220cm lång som kom fram o sa att någon satt på hans plats, så då sa purser till honom att sätta sig bredvid mig, så min seatblock jag hade försvann. Var inga problem iofs, jag var mer nöjd med att jag har 100% success rate på seatblock. ;)
 

perhall

Medlem
Det är ju grymt stört att de säljer seat block för ett par tusen t/r om man får det ändå... med största sannolikhet..
 
Hvad jeg kan se når jeg kigger på Expertflyer og SAS seatmaps ved check-in, så får næsten alle seatblock i Plus- for mig at se handler det i høj grad om hvem der mister den først.
 

Agö

Medlem
Det är ju grymt stört att de säljer seat block för ett par tusen t/r om man får det ändå... med största sannolikhet..

Det är väl inte riktigt sant. Du kan få SB men det förutsätter väl dels att du är den som har högst status ombord och att planet inte är fullt. Köper du SB köper du tryggheten att du faktiskt får det.
 

perhall

Medlem
Det är väl inte riktigt sant. Du kan få SB men det förutsätter väl dels att du är den som har högst status ombord och att planet inte är fullt. Köper du SB köper du tryggheten att du faktiskt får det.

Så är det ju, men SB är ändå dyrt - kostar ju ibland lika mycket som en biljett - och om det är kanske 60-70 procent sannolikhet att man får det ändå (Plus ej lika fullt som Go + många flighter har låg kabinfaktor + status ger gratis SB + status ger möjlighet att boka säte tidigt) känns det som en dålig deal. Vore intressant att veta hur mycket de säljer av det...
PH
 

gklinga

Ny medlem
Jag är Gold sedan många herrans år och Diamond sen det kom till och har aldrig, säger aldrig, upplevt att jag haft blockat säte bredvid. Jag väljer alltid gångplats och visst har det inträffat under årens lopp att mittensätet varit tomt, men då har det varit tomt överlag. Tvärtom verkar huvudregeln för min del vara att det ser ut som att mittensätet bredvid är tomt ett par timmar innan avgång, och när jag stiger ombord sitter alltid någon tomte där i alla fall. Eller så var bara fönsterplatsen tagen o nu sitter där ett par på E-F. Eller så har SAS helt sonika ändrat min plats, händer ca 5 av 10 gånger, och jag har fått en fönsterplats (vill jag absolut inte ha) eller, värsta grejen, en mittenplats i första raden i stället för min gångplats på typ rad 3. Kort sagt, jag reser hellre Swiss/LH om jag kan så får jag visserligen färre poäng men en ok flygning. SAS i Europa är inte ok. På de flesta flygbolag är ju heller inte skillnaden mellan business i Europa och business longhaul som natt o dag som fallet är med SAS, dvs ingen service alls på matarflyget och sedan full galaservicedrama när man sätter sig på storkärran.
 

palmen

Moderator
På de flesta flygbolag är ju heller inte skillnaden mellan business i Europa och business longhaul som natt o dag som fallet är med SAS, dvs ingen service alls på matarflyget och sedan full galaservicedrama när man sätter sig på storkärran.
Med SAS har du nog sällan en matarflygning på mer än 1h, ska du till Frankfurt,London, Zurich eller annat ställe så är det 2h, klart det är skillnad på dessa resor och service ombord. Personligen tycker jag inte riktigt om Lufthansa i business inom Europa, blockat mittsäte är ju trevligt men maten och drycken som erbjuds är sällan direkt bra, tar mycket hellre en tunnbrödrulle (de gånger man faktiskt får en sådan) och en god öl än något halvt oätbart som ska kallas mat och en mindre god öl.
 
Toppen